۷ تیر ۱۴۰۲، ۱۲:۳۲
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85154147
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ترانزیت، تخلیه و بارگیری کالا از بنادر گیلان۲۷ درصد افزایش یافت

رشت- ایرنا - استاندار گیلان با اشاره به ظرفیت و پتانسیل بنادر گیلان و اثر آن در صادرات کشور گفت: در سه ماه نخست امسال بنادر گیلان در ترانزیت، تخلیه و بارگیری، تجارت، واردات و صادرات کالا بیش از ۲۷ درصد افزایش یافت که بیشترین میزان این رشد مربوط به مجتمع بندری انزلی با رقم ۴۷ درصد است.

به گزارش ایرنا، اسدالله عباسی روز چهارشنبه در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه گیلان با تبریک دهه تولید و تجارت به تلاشگران این عرصه به بیانات مقام معظم رهبری که با همدلی و همراهی با دنیا می‌توانیم در مبحث صادرات گام‌های بلندی برداریم، اظهار کرد: گیلان با اقدامات درحال انجام افق روشنی در اقتصاد کشور خواهد داشت.

وی ادامه داد: در قرن اخیر از نظر اقتصادی کشور وابسته و متکی بر صادرات نفت بود که همین موجب شد از سایر پتانسیل های موجود کشور غفلت کنیم و نتوانیم از توانمندی خود در بخش های تجارت، تولید و صادرات بهره لازم ببریم و از آن به عنوان یک اهرم مهم اقتصادی در دنیا بهره گرفته و نقش آفرینی کنیم.

وی افزود: در این راستا دولت سیزدهم در برنامه‌های راهبردی خود تلاش دارد با همه کشورهای دنیا ارتباط برقرار کند از این‌رو در ماه‌های اخیر توانستیم با کشورهای مهم آن هم پس از ۲۰ سال ارتباط برقرار کنیم ضمن آنکه در کشورهای حوزه کارائیب نیز در این دولت بعد از یک دهه قطع رابطه دوباره ارتباطات شکل گرفت.

عباسی با اشاره به افزایش حجم صادرات از استان گیلان گفت: این میزان درحالی فزونی یافته که خطوط زمینی ما گنجایش این حجم از تقاضای ایجاد شده در منطقه را ندارد لذا باید راهی برای این مساله بیابیم و علاوه بر هوشمندسازی امکانات و تجهیزات، زیرساخت‌ها را نیز افزایش دهیم.

وی عنوان کرد: در مرز آستارا برای تعمیر پل فلزی ۸۰ ساله منطقه ۲۰ میلیارد اعتبار تخصیص یافت و پل جدید نیز با ۹۷ درصد پیشرفت در حال ساخت است و به زودی مشکلی کهد در زمینه تنظیم و جابه جایی کالا بوجود آمده، برطرف خواهد شد. گمرکات گیلان نیز قول داده مشکلات دستگاه ایکس ری این گمرک را تا پایان تیرماه امسال رفع کند.

وی تصریح کرد: نباید اجازه داد محصولات ارگانیک و با کیفیت ما در جریان صادرات به دلیل مشکلات قرنطینه ای و یا سوء استفاده برخی دچار مشکل شود و باید به این موضوع و اهمیت کیفیت محصول در صادرات دقت شود، ادارت کل اقتصاد و دارایی و امور مالیاتی باید در جریان امور تسهیل‌گر باشند، صنعت، معدن و تجارت نیز باید صادرات و تولیدات را تراز و تنظیم کند.

نماینده عالی دولت بااشاره به ظرفیت و پتانسیل بنادر گیلان اظهار کرد:عملکرد سه ماهه بنادر استان نشان می دهد که نسبت به بنادر شمالی از شرایط بهتری برخورداریم و اینک درصدد هستیم پس از راه اندازی خط آهن رشت-کاسپین از کشتی های کانتینربر، واگن بر و کامیون استفاده کنیم.

عباسی از راه اندازی و اتمام راه آهن رشت- کاسپین در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: قرارداد راه آهن رشت - آستارا هم امضاء شده و به زودی اقدامات اجرایی در این بخش آغاز خواهد شد چنانکه در بخش های ریلی، زمینی، دریایی و کارگو و هوایی در فرودگاه نیز سرمایه گذار اعلام آمادگی کرده است.

وی در مورد قطعی برق واحدهای تولید در سال جاری نیز گفت: با مدیریت زمان شروع و پایان وقت اداری، تدوین تقویم زراعی برای هدایت آب کشاورزی تلاش داریم قطعی برق را مدیریت کنیم تا بخش های صنعت و کشاورزی به تولید ادامه دهند و در بخش خانگی هم مردم در مضیقه قرار نگیرند.

عباسی تصریح کرد: سال گذشته در این زمینه اهتمام لازم صورت گرفت امسال هم تلاشمان بر این است که برق قطع نشود، اگرچه تولید برای ما در اولویت قرار دارد اما اولویت نخست زندگی، معیشت و آرامش مردم است.

استاندار گیلان خاطر نشان کرد: برای تولید برق پنل های خورشیدی را در بخش جنوبی استان در منطقه لوشان و منجیل اجرا می‌کنیم تا هم از انرژی نو در آن منطقه استفاده کرده و توان بخش تولید را افزایش دهیم و هم بتوانیم مصرف را مدیریت متعادل کنیم.

وی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان سال افزایش تولید، مهار تورم تاکید کرد: اگر ما تولید نداشته باشیم نمی توانیم ادعا کنیم تورم و قیمتها را مهار کرده ایم. طی ۲ سال اخیر در استان گیلان حدود ۲۰۰ واحد تولیدی راکد و تعطیل، فعال شده است و تلاش می‌کنیم با کمک شما فعالان اقتصادی به صادرات رونق داده و در این مسیر از هر امکان و فرصتی استفاده خواهیم کرد. موانع موجود پیش روی تولید کننده و صادر کننده را برطرف می کنیم و برای رفع مسائل در چارچوب قانون عمل خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: هر جا هم نیاز است باید از مجلس بخواهیم بند و قانون مربوطه را اصلاح کنند و اگر ابلاغیه ها دولتی و استانی است تا جایی که راه داشته باشد جدید نظر و بازنگری کنیم.

استاندار گیلان تصریح کرد: عزم بر آن است که با کمک هم در عرصه بین المللی روند رو به رشدی داشته باشیم ضمن آنکه به دنبال ارتقاء سطح نمایندگی وزارت امور خارجه به اداره کل هستیم تا همه امور و مسائل وزارت خارجه در این استان انجام شود.

عباسی با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی بسیار خوبی در استان راه اندازی شده است، گفت: مسئولان استانی تلاش دارند ظرفیت اقتصادی کشور و صادرات را ارتقاء دهند و قیمتها را کنترل کنند و در این مسیر از تلاشگران این عرصه حمایت می کنیم.

در آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان از ۱۶ صادرکننده نمونه گیلان با اهداء تندیس و لوح قدردانی شد و به ۲ صادر کننده جهت افزایش انگیزه برای صادرات بیشتر لوح تقدیر اهدا شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha