اجرایی شدن ایده «مجمع گفتگو و همکاری‌» برای ایران منافع قابل توجهی دارد

تهران-ایرنا- صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه گفت: اگر مجمع گفتگو و همکاری‌های منطقه‌ای اجرایی شود منافع قابل توجهی برای ایران دارد چرا که ما طولانی‌ترین ساحل را در خلیج فارس داریم و در ارتباط با مسائل منطقه حساسیت داریم که این می تواند برای استقلال منطقه بسیار با اهمیت باشد.

سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص ایده تشکیل مجمع گفتگو و همکاری‌ کشورهای حوزه خلیج فارس از سوی جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: یکی از موضوعات مهمی که از سال‌های گذشته جمهوری اسلامی به‌دنبال آن بود ایجاد اتحادیه‌ها و نهادهای منطقه‌ای در جهت حل و فصل مسائل سیاسی، اقتصادی، امنیتی، تجاری، گمرکی و بانکی بوده است.

وی گفت: حال که بعضی از نهادهای بین‌المللی از جمله «سازمان ملل متحد» نسبت به تشکیل مجمع گفتگوها و همکاری‌های منطقه‌ای به ویژه در منطقه ژئوپلیتیک خلیج فارس ورود کرده و این طرح را مطرح کرده‌اند، جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان مبدع این طرح از سال‌های دور تاکنون، بهترین نوع اقدامات پیشنهادات عملی را می‌تواند ارائه داده و حتی میزبان اولین نشست در تهران باشد. لازم به تاکید است، در شرایطی که روابط ایران و کشورهای این حوزه جغرافیایی روبه تحکیم بیشتر است، زمان و مکان برگزاری این مجمع می‌تواند با دقت و سرعت بیشتری تعیین و اقدامات اولیه آن با کمک نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و کشورهای پیرامون خلیج فارس صورت گیرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه این موضوع به معنی حل مسائل منطقه‌ای توسط کشورهای محیط در منطقه به حساب می‌آید، تصریح کرد: در روابط بین دولی یا منطقه‌ای ممکن است این مجمع و نشست‌ها در برخی از منطقه‌ها به کشورهای شمال یا جنوب یک آبراه مطرح شود، ممکن است شمال_ جنوب، مشرق یا مغرب یک دریا و یا یک فلات مطرح شود، اما در هر حال، آنچه برای همه کشورهای آن منطقه مورد توجه و اهمیت است و امکان دارد مورد مداقه قرار گیرد این است که احتمالا بر اساس تقسیم‌بندی جغرافیایی مطرح شود که همه هدف برای ایجاد تفاهم و گفتگوهای فی‌مابین کشورها برای رسیدن به تفاهم جامع برای تامین منابع و امنیت ملی آن کشورهاست.

صدرالحسینی بیان داشت: اگر مجمع گفتگو و همکاری‌های منطقه‌ای اجرایی شود منافع قابل توجهی برای جمهوری اسلامی ایران دارد چرا که ما طولانی‌ترین ساحل را در خلیج فارس دارا هستیم، همچنین در ارتباط با مسائل اقتصادی، امنیتی و سیاسی منطقه دارای حساسیت‌هایی هستیم که می تواند برای استقلال منطقه بسیار با اهمیت باشد.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که این مجمع می‌تواند شروع و بعضا تحکیم و تعمیق همکاری‌های کشورهای خلیج فارس در زمینه‌های مختلف را بدنبال داشته باشد.

این کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: در واقع تغییرات در نظام بین‌الملل این مطلب را به همه کشورها در همه مناطق مختلف دیکته می‌کند که با تعاملات و گفتگوهای بیشتر، نزدیک شدن دیدگاه‌ها، حل مشکلات و چالش‌ها و تاکید بر نکات مشترک و حل مسائل تفرقه انگیز بتوانند در «هندسه قدرت جدید» نقش‌آفرینی بیشتری را داشته باشند.

صدرالحسینی با بیان اینکه اجرایی شدن ایده مجمع گفتگو و همکاری‌های منطقه‌ای می‌تواند شروع مناسبی برای «قدرت‌یابی کشورهای منطقه‌ای و نقش آفرینی آنها در تغییرات قدرت از غرب به شرق» باشد، گفت: این موضوع به ویژه برای کشورهای علاقمند به استقلال و دارای منابع سرشار انرژی که مورد توجه بخش قابل توجهی از مردم دنیاست و اکثریت کشورهای حوزه خلیج فارس هم دارای این منابع هستند، صدق می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این رابطه باید حتما به موضوع مهمی همچون «آبراه‌ها، گذرگاه‌های دریایی و بنادرِ» مهم این منطقه وسیع و ظرفیت‌های انسانی و معدنی و فناوری‌های موجود توجه داشته باشیم که می‌تواند در نهایت با هم‌افزایی کشورهای پیرامون خلیج فارس در قدرت یابی و نقش آفرینی بیشتر این کشورها در تغییرات قدرت و در کنترل موضوعات و مسائل استراتژیک، بسیار با اهمیت باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha