دانشگاهیان مراغه پیشران گفتمان احیای سهند

۳۰ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۵۶
کد خبر: 85145846
دانشگاهیان مراغه پیشران گفتمان احیای سهند

مراغه- ایرنا- سهند و دامنه‌های جنوبی آن با پدیده‌هایی چون کاهش پوشش گیاهی مراتع، فرسایش خاک، خشک شدن چشمه‌ها و انقراض گونه‌های نادر گیاهی، آبزی و جانوری روبرو بوده و احیای این کوه که از آن به عنوان «عروس کوه‌های ایران» یاد می‌شود، از مدتها قبل به گفتمان دانشگاهیان مراغه تبدیل شده است. 

به گزارش ایرنا اساتید و مدیران دانشگاه دولتی و همچنین آزاد اسلامی واحد مراغه، طی ماه‌های اخیر با برگزاری نشست‌های تخصصی و بهره‌گیری از ظرفیت اساتید دانشگاهی، موجب شدند تا کم و بیش، گفتمان احیای سهند در سطح جامعه نیز شکل گیرد و در نتیجه آن، مسئولان نیز در همین زمینه دست به کار شوند.

تا جایی که احیای سهند به یکی از خواسته‌های اولویت‌دار مردم و مسئولان مراغه در سفر اخیر رییس‌جمهور به آذربایجان‌شرقی تبدیل و تشکیل کارگروه ملی برای حفظ و صیانت از سهند که از دل نشست‌های دانشگاهیان بیرون آمده بود، مطالبه شد.

تدوین طرح احیای سهند در دانشگاه دولتی مراغه

رئیس اداره محیط زیست مراغه گفت: طی درخواستی که سال گذشته برای برگزاری نشست‌های تخصصی و تدوین پروپوزال مطالعاتی از دانشگاه دولتی مراغه داشتیم، چالش‌های پیش‌روی آن و پیشنهادها جهت احیای سهند جمع‌بندی و در نهایت طرحی به همین منظور تدوین شد.

«غلامرضا زارع» با بیان اینکه برگزاری نشست‌های تخصصی و تدوین پروپوزال برای احیای سهند موجب شکل‌گیری گفتمان در بین دانشگاهیان شد، اضافه کرد: دانشگاه دولتی مراغه ظرفیت بالایی در خاک‌شناسی، کشاورزی، جغرافیا، اقلیم و فناوری دارد و همین ظرفیت‌های موجب شکل‌گیری گفتمان منطقی برای احیای سهند می‌شود.

به گفته وی طرح دانشگاه دولتی مراغه در شاخه‌های مختلف از جمله مطالعه خاک‌شناسی، ترمیم و رویش گیاهی، حفظ تنوع زیسی، بهره‌برداری منطقی از مراتع و برنامه اقتصادی عشایر و غیره تدوین شده است.

دانشگاه آزاد اسلامی مراغه به گفتمان مکمل شکل می‌دهد

رئیس اداره محیط زیست مراغه بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی مراغه نیز در راستای مسئولیت اجتماعی خود به موضوع احیای سهند توجه داشته است و با ظرفیتی که در مباحث حقوقی، زمین‌شناسی و چندین شاخه علمی دیگر از جمله مسایل اجتماعی دارد، به گفتمان مکمل احیای سهند شکل می‌دهد.

«زارع» اعلام کرد: امروز، سه‌شنبه نیز نشست تخصصی زیست‌بوم سهند در دانشگاه آزاد اسلامی مراغه برگزار و برخی دیگر از چالش‌ها و افق‌های پیش‌روی این زیستگاه ارزشمند بررسی می‌شود.

وی شکل‌گیری گفتمان احیای سهند در بین دانشگاهیان مراغه را نویدبخش افق روشنی برای محیط زیست منطقه عنوان کرد و افزود: هدف نهایی از شکل‌گیری گفتمان سهند، ایجاد حساسیت در سطح جامعه و هچنین بین مسئولان اجرایی است تا کارگروه سهند در گستره ملی تشکیل و از وقوع یک فاجعه زیست محیطی در منطقه جلوگیری شود.

طرح پیشنهادی دانشگاه مراغه هفت محور اصلی دارد

طرح پیشنهادی دانشگاه مراغه که ماه‌ها قبل تدوین شده بود به گفته رییس دانشگاه مراغه هفت محور اصلی دارد و در تدوین آن از نظر و مشارکت محیط زیست بهره گرفته شده است.

«محمد زادشکویان» مطالعات خاک‌شناسی، توسعه کشت گیاهان دارویی، حفاظت و احیای درختچه‌های چندساله و ممیزی و کنترل کیفیت آب و توسعه صنعت آب بسته‌بندی را جزء این محورها عنوان کرد و ادامه داد: تولید خوارک تخمیری دام از ضایعات کشاورزی از سوی یک شرکت دانش‌بنیان در مراغه نیز آغاز شده است و در صورت نیاز به قرق سهند، می‌توان خوراک دام عشایر را با ۵۰ درصد تخفیف از این طریق تامین کرد.

به گفته وی ماموریت این دانشگاه با عنوان «امنیت غذایی و توسعه روستایی» و شعار «هر روستا یک شرکت دانش‌بنیان» نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و پس از بررسی ابلاغ می‌شود که به نوبه خود می‌تواند در تقویت معیشت جوامع محلی و احیای سهند موثر باشد.

وی احیای سهند را مستلزم تشکیل کارگروه ملی می‌داند و ادامه می‌دهد: دانشگاه مراغه برای برگزاری همایش علمی و جلسات تخصصی در سطوح مختلف ملی، استانی و ملی آمادگی دارد.

آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی مراغه برای برگزاری همایش‌های ملی

رییس دانشگاه آزاد اسلامی مراغه نیز برای برگزاری همایش ملی احیای سهند اعلام آمادگی می‌کند و می‌گوید: اگر هریک از مراکز دانشگاهی منطقه با توجه به ظرفیت‌هایشان، همایش‌های میان‌رشته‌ای مرتبط با احیای سهند را برگزار کنند، نتیجه مطلوب‌تر و اقدام کارگروه جامع‌تر خواهد بود.

«بابک پورقهرمانی» افزود: گفتمان احیای سهند که با مشارکت فعال دانشگاهیان مراغه شکل گرفته است، باید در سطوح مختلف جامعه نهادینه شود تا حساسیت‌های زیست محیطی افزایش یابد.

به گزارش ایرنا حضور پرصلابت کوه سهند که ارتفاع آن در نوک قله‌اش به سه‌هزار و ۷۰۷ متر می‌رسد، ضامن تداوم زندگی بیش از ۲ میلیون جمعیت اطرافش می‌باشد و آب که به جای خود، هوای منطقه هم تحت تاثیرش به تعادل می‌رسد؛ کوهی که ریش سپید کرده و حال زارش در سال جدید سزاوار رسیدگی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha