افزایش ۱۰ میلیارد ریالی درآمد پارک علم و فناوری زنجان/افتتاح ۴ مرکزنوآوری تخصصی

تهران- ایرنا- رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان با اشاره به افزایش ۱۰ میلیارد و ۶۹۰ میلیون ریالی درآمد پارک گفت: چهار مرکز نوآوری تخصصی و قطب صادرات کشاوری شمال‌غرب کشور طی یک سال گذشته در این پارک افتتاح شده است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، پارک‌های علم و فناوری امروزه به عنوان یکی از ساختارهای توسعه فناوری و کمک به نوآوران در کنار دانشگاه‌ها، مطرح هستند. این پارک‌ها معمولا محل استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور است و غیر از فراهم‌کردن محل استقرار این واحدها به شکل رایگان یا با دریافت اندکی اجاره‌بها، خدمات متنوعی از جمله مشاوره‌های کسب و کار، بیمه و تامین اجتماعی و بازاریابی را ارائه می دهند. همچنین زیست‌بومی متشکل از فناوران و نوآوران فراهم می‌کنند که جذب نیروهای جوان و باانگیزه در آن راحت‌تر است. همین امر باعث شده گسترش پارک‌های علم و فناوری به تقویت اقتصاد دانش‌بنیان بیانجامد که کشورهای مختلف در پی آن هستند.

اولین پارک دانشگاهی علم و فناوری در جهان در سال ۱۹۵۱ به نام پارک تحقیقاتی دانشگاه استنفورد به عنوان اقدامی مشترک میان دانشگاه استنفورد و شهر پالو آلتو کالیفرنیا آمریکا بنا شد. پارک‌های بعدی تحقیقاتی به ترتیب پارک تحقیقاتی ترای‌انگل در کالیفرنیای شمالی در سال ۱۹۵۹، پارک علمی سوفی انتیپولیس در فرانسه به سال ۱۹۶۹ ساخته شد. پارک‌های علم و فناوری طی سالیان اخیر بیشتر از قبل توجه مسئولان علم و فناوری کشورها را به خود جلب کرده‌اند و همین امر روند گسترش آن‌ها را افزایش داده است.

پارک علم و فناوری زنجان یکی از پارک‌های استانی است که طی سال گذشته با رشد شرکت‌های دانش بنیان در سطح استان توانسته رتبه ۱۳ کشوری را کسب کند، ۲۲ درصد از شرکت‌های مستقر در پارک استان نیز دانش بنیان هستند.

افزایش ۱۰ میلیارد ریالی درآمد پارک علم و فناوری زنجان/افتتاح ۴ مرکزنوآوری تخصصی

عباسعلی زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در تشریح عملکرد این پارک گفت: در حوزه بین الملل شاهد برگزاری ۲ رویداد بودیم که با استقبال خوب دانشجویان و استارتاپ‌ها روبه رو شد. رویدادهای مهم استانی و کشوری در حوزه کشاورزی و در قالب رویداد «تانا/ توسعه و ارتقای زیست‌بوم نوآوری استان‌ها» با همکاری دستگاه های اجرایی استان در حال برنامه ریزی است.

انعقاد قرارداد ۱۰۰ میلیارد ریالی

در حوزه تجاری‌سازی محصولات توانستیم یک قرارداد انتقالی به ارزش ۱۰۰ میلیارد ریالی را محقق کنیم، در کنار آن برگزاری جلسات کسب‌وکار با کسب‌وکارهمچنین ارائه ۱۱ هزار و ۲۴۰ نفرساعت مشاوره‌های تخصصی به واحدهای فناور را اجرا کردیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان افزود: در حوزه مالکیت فکری اقداماتی همچون مربی‌گری، تربیت داوران، برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش مالکیت فکری، تهیه کتابچه و عضویت در دفتر کانون پتنت (ثبت اختراع) ایران انجام شده است. همچنین این موارد در کنار ثبت پرونده‌های داوری اختراع به تعداد بیش از ۱۵۰ مورد، بخش دیگری از فعالیت های پارک بوده است.

دانشیار دانشکده علوم دانشگاه زنجان مطرح کرد: اولین رویداد تانا در کشور تیر ۱۴۰۱ توسط پارک زنجان انجام شده و تا امروز موفق شدیم با برگزاری رویدادهای تخصصی هم‌آفرین ویژه دانش آموزان پسر و دختر در مقطع تحصیلی دبیرستان مفاهیم کارآفرینی و کسب و کار را به این دانش‌آموزان آموزش دهیم.

پارک استان زنجان به عنوان دبیر برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش، فناوری و فن بازار استان زنجان موفق شد با برپایی این نمایشگاه دستاوردهای علمی استان را به نمایش بگذارد. از فناوران برتر استانی نیز همزمان با هفته پژوهش ۱۹ تا ۲۴ آذر تقدیر شد. همچنین پارک موفق به کسب رتبه برتر بین پارک‌های علم و فناوری در نمایشگاه ملی دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار در محل نمایشگاه ‌های دائم بین الملل تهران (۱۹ تا ۲۲ آذر ۱۴۰۱) شد.

وی افزود: پارک علم و فناوری با همکاری استانداری توانست در رفع تعلیق صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی استان مشارکت و با افزایش اعتبار صندوق را تقویت کند، طوری که امروز شاهد ارتقای سطح آمادگی عزیزان در صندوق برای پرداخت وام و صدور تضامین ویژه واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم.

با توجه به بودجه ای که به پارک استان اختصاص داده شده بود و نسبت به تمام پارک‌ها و دستگاه های دولتی پایین‌ترین رتبه را داشت، به ۱۷ شرکت به طور مستقیم تسهیلات به ارزش ۷ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال پرداخت شد و در سال جاری ۳۲ درصد بودجه را به عنوان تسهیلات در نظر گرفته ایم.

افزایش ۱۰ میلیارد ریالی درآمد پارک علم و فناوری زنجان/افتتاح ۴ مرکزنوآوری تخصصی

رشد درآمد و افزایش جذب سرمایه

زمانی با اشاره به دستاوردهای پارک علم و فناوری زنجان، رشد درآمد ۱۰ میلیارد و ۶۹۰ میلیون ریالی، جذب سرمایه ۳۰ میلیارد و ۷۱۰ میلیارد ریالی، افتتاح ۴ مرکزنوآوری تخصصی، افتتاح قطب صادرات کشاوری شمال‌غرب کشور و رونمایی از درگاه مجوزهای ملی کسب و کار و سامانه ثنا بخشی از دستاوردهای پارک علم و فناوری استان زنجان برشمرد.

به گزارش ایرنا، اکنون ۱۵ پارک علم و فناوری دانشگاهی و با احتساب پارک‌های استانی، در مجموع ۵۴ پارک علم و فناوری در کشور فعال هستند. همچنین کل شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور به بیش از هشت هزار و ۶۶۰ شرکت رسیده است که از این تعداد دو هزار و ۱۳۰ شرکت دانش بنیان در پارک‌ها مستقر هستند.

شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها ۱۱۱ هزار شغل (آمار تا پایان سال ۱۴۰۱) ایجاد کرده‌اند، در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۱ هزار شغل دانش‌بنیان در پارک‌ها ایجاد شده بود که این آمار رشد ۶۰ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد و فروش شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور مستقر در پارک‌ها نیز به ۲۶ هزار میلیارد تومان در سال افزایش یافته است. همچنین۹۰۰ شرکت دانش‌بنیان نوع سه در پارک‌های فناوری مستقر هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha