ضرغامی: چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی پلی بین نسل گذشته و آینده هستند

تهران- ایرنا- وزیر میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی گفت: مفاخر، مشاهیر و چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی پلی بین نسل‌های گذشته و آینده و انتقال‌دهنده ارزش‌های فرهنگی ملی و دینی ما هستند.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا، سیدعزت الله ضرغامی عصر روز پنجشنبه ٢۵ خرداد در آیین دومین «نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی» که در سالن همایش‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، اظهار داشت: تجلیل از بزرگان و چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی، تکریم میراث فرهنگی و هویت ملی مردم ایران است.

وی به تاریخ پر ارزش ایران زمین اشاره کرد و گفت: مفاخر و چهره های ماندگار میراث فرهنگی پل، نشانه علامت و ستاره هستند و ما را به سمت خوبی و فضلیت های ملی و دینی هدایت می‌کنند. آنها بر اساس شناخت عمیق و باور کامل صادقانه در این راه پا گذاشتند و عمر پربرکت خود را صرف کردند و شاگردان بسیاری را تربیت کردند که مایه افتخار ملی هستند.

وزیر میراث فرهنگی بر لزوم اقدامات رسانه ای برای معرفی میراث فرهنگی تاکید کرد و گفت: ما نتوانستیم آن طور که باید و شاید این گنجینه ها را معرفی کنیم. اگر زمانی که در صدا و سیما بودیم به معرفی این جاذبه‌ها گردشگری و میراث می‌پرداختیم اوضاع اکنون بهتر بود. من اینها را اشتباهات مدیریت خود می‌دانم. ولی هیچ زمان برای شروع و جبران دیر نیست.

ضرغامی تصریح کرد: باید میراث فرهنگی ناملموس و ملموس را معرفی کنیم، کاری که در این سالها انجام ندادیم. من در سفرهایی که می روم این کار را انجام می‌دهم. برخی ایراد می‌گیرند که این کارها در شأن وزیر نیست اما من از شهید مطهری آموختم که با تمام حالیکه علمی و فقهی کتاب «داستان راستان» را نوشت.

وزیر میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: باید چهره های ماندگار میراث فرهنگی ادای احترام کنیم و شأن و منزلت آنها را ستایش کنیم. اینها پلی بین نسل گذشته و آینده و انتقال دهنده ارزشهای فرهنگی ما هستند.

وی تاکید کرد: میراث فرهنگی ناملموس به جز ٣ هزار عنصر ثبت شده و ٢١ اثر ثبت جهانی است که به آیین و مناسک و مهارت‌های مردمان در طول تاریخ است، حتی آن دسته آثار ٣۵ هزار ثبت شده اند بر اساس یک مهارت و آیین تجلیل پیدا کرده اند و ملموس شده اند، اینها بر اساس باور فرهنگ و بارهای ناملموس ما شکل گرفته اند.

وی گفت: در چهار دهه اخیر مقداری به فرهنگ ناملموس کم توجه بودیم و برنامه‌ریزی نداشتیم. مانند معماری که باید در شأن اندیشه های اسلامی باشد حرکت می‌کردیم.

ضرغامی تصریح کرد: بخشی بزرگی از میراث ناملموس ایرانیان عین دستورات و فرهنگ اسلام است اصلا تعارض ندارد. بسیاری از ویژگی‌های فرهنگی ملی عین دستورات اصبل اسلامی ما و نگاه توحیدی است و ما از این اشتراکات غفلت کردیم.

ضرغامی ادامه داد: «تکریم بزرگان» و «درک فرزندان» دو راهبرد کلیدی در اندیشه اسلامی و فرهنگ ما است. ما نتوانستیم با نسل جوان جامعه ارتباط خوب بگیریم ، رهبر معظم انقلاب در دو ماه اخیر دو بار این موضوع را تذکر دادند، ایشان یک بار فرمودند «لسان قوم را نمی دانید» و اخیرا هم فرمودند «با زبان چهل سال قبل نمی‌توان با نسل امروز حرف زد»، برخی زبان حرف زدن را نمی‌دانند، مترجم هم نمی‌گیرند و کسی را هم که با جامعه و جوانان حرف می‌زند ‌تکفیر می‌کنند.

وی گفت: ریش سفیدی بزرگان از پهلونان و میانداران تا امام جماعت در محلات که در اختلافات وساطت می‌کردند و آشتی ایجاد می‌کردند دقیقا میراث فرهنگی ناملموس جامعه است. ختم‌کننده دعواها که با یک صلوات اختلافات را جمع می کرد دیگر را محلات نیستند بعد باید چندصد میلیون تومان هزینه دادگاه و دادرسی شود.

وزیر میراث فرهنگی گفت: امانتداری که در فرهنگ ایرانیان است همان صفتی است که پیامبر اسلام (ص) قبل از اسلام و بعثت هم به «محمد امین» مشهور بود، امانتداری اصالت دارد و ایرانیان به آن پایبند بودند باید دنبال اشتراکات فرهنگی باشیم. همه، نه فقط یک جریان و یک گروه و یک نسل.

ضرغامی گفت: باید پل بزنیم و همه را به هم نزدیک کنیم، ذره بین و شاقول و تراز فقط برای مهندسی و معماری خوب است اما در کارهای اجتماعی اینها مذموم است. بزرگان ما فرهیختگان ما در حوزه میراث فرهنگی ملموس و ناملموس پرچمدار همه فضایل و خوبی ها و ارزش های ملت ایران هستند و با بزرگواری و تواضع و نگاه پدرانه کمک کند این فرهنگ ها را به نسل جوان و آیندگان معرفی و منتقل کنیم.

ضرغامی: چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی پلی بین نسل گذشته و آینده هستند

تجلیل از ۱۰ نفر از مفاخر میراث‌فرهنگی کشور

در پایان مراسم نکوداشت مفاخر میراث‌فرهنگی، با حضور چهره های فرهنگی سینمایی دانشگاهی و با اهدای لوح زهره بزرگ‌مهری (مهندس معمار، نویسنده، پژوهشگر و معمار ایرانی)، زنده‌یاد یعقوب دانش‌دوست (پژوهشگر میراث، معمار و مرمت‌گر بناهای تاریخی)، سید منصور سید سجادی (دکترای ایرانشناسی، پژوهشگر و نویسنده)، اسکندر مختاری طالقانی (دکترای پژوهش هنر، مرمت‌گر، پژوهشگر میراث معماری و شهرسازی، جلیل گلشن بافقی (باستان‌شناس، پژوهشگر، حفاظت‌گر آثار تاریخی)، هایده لاله (دکترای باستان‌شناسی، پژوهشگر و مولف)، سید محمود طالقانی (دکترای مطالعات شهری و موسس موزه روستایی گیلان)، رسول وطن‌دوست (پژوهشگر، مرمت‌گر آثار و اشیای تاریخی)، عبدالحسین وکیلی فرد (از بنیان‌گذاران سازمان میراث‌فرهنگی) و عبدالرحمان وهاب‌زاده (باستان‌شناس پژوشگر، حفاظت‌گر آثار تاریخی) تجلیل شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha