۹ درصد از گستره منابع طبیعی خراسان‌شمالی بیابان است

بجنورد- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: ۱۸۳ هزار و ۶۳۶ هکتار معادل ۹ درصد گستره منابع طبیعی استان بیابان است.

علی اسدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۱۱۲ هزار هکتار از این سطح در گستره شهرستان جاجرم، ۳۹ هزار هکتار در شهرستان اسفراین و ۳۱ هزار هکتار در شهرستان گرمه واقع است.

وی افزود: همچنین ۳۹ هکتار از سه مساحت شهرستان جاجرم، گرمه و اسفراین را اراضی شور، دق‌های رسی و بیرون زدگی سنگی تشکیل می دهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی بیان کرد: در همین راستا عملیات مقابله با بیابان زایی، حفاظتی و مراقبتی در قالب پروژه‌های مختلف در سطح ۱۲ هزار و ۸۲۰ هکتار از عرصه های استان در سال ۱۴۰۱ اجرا شد.

اسدی بیان کرد: بر این اساس نهالکاری در۳۸۰ هکتار، مدیریت روان آب در ۲۵۰ هکتار، مراقبت و آبیاری در ۴۱۵ هکتار و تهیه طرح اجرایی مدیریت مناطق بیابانی در ۱۰ هزار هکتار اجرا شده است.

وی افزود: همچنین در این بازه زمانی هزار و ۷۷۵ نفر ساعت آموزش و توانمندسازی ترسیب کربن برگزار شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی تصریح کرد: عوامل متعدد طبیعی شامل محدودیت‌های اقلیمی، سازندهای زمین شناسی حوضه کال شور که نقش عمده ای درشور شدن آب‌های سطحی، زیرزمینی و شور و قلیا شدن خاک‌ در هشرستان های جاجرم و گرمه شناسایی و با این روند از بیابانزدایی مقابله می شود.

اسدی افزود: همچنین عوامل انسانی از جمله دامپروری و تشدید فشار بر پوشش گیاهی مراتع بیابانی با توان اکولوژیک پایین در شهرستان های جاجرم، گرمه و اسفراین از دیگر عوامل رشد بیابان در خراسان شمالی است.

وی ترویج روش‌های غیرصحیح کشاورزی و بهره‌برداری بی رویه از آب‌های زیرزمینی را از دیگر عوامل تشکیل و ایجاد بیابان عنوان کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: فرسایش بادی، افت سطح آب‌های زیرزمینی، گسترش اراضی شور و صدمه به تولید در بخش کشاورزی از تبعات گسترش بیابان در این خطه به شمار می رود.

هفدهم ژوئن (۲۷ خرداد) روز جهانی بیابان زدایی نامگذاری شده است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

خراسان شمالی ذخیره گاه ژنتیک انواع گیاهان و درختان جنگلی است و ۲۵ هزار هکتار از جنگل های هیرکانی در این استان قرار دارد و ۳۵۰ گونه گیاه دارویی، معطر و ادویه ای در این استان شناسایی شده است که بیشتر این گونه ها قابلیت صنعتی شدن دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha