همزمانی ناپدید شدن بی‌دودهای نارنجی و نوید ورود سیکلت‌های برقی به شیراز

شیراز-ایرنا-دوچرخه‌های نارنجی بدون دود که روزگاری نه چندان دور تازه واردان خیابان‌های شیراز به حساب می آمدند و مورد استقبال شهروندان نیز قرار گرفته بودند، یکسال است که در معابر این شهر دیده نمی‌شوند و اکنون ناپدید شدن دوچرخه‌های اشتراکی از پارکینگی در شیراز با آمدن موتورسیکلت‌های برقی به این شهر همزمان شده است.

به گزارش ایرنا، پایان خردادماه سال گذشته و حدود یکسال پیش، آخرین مرتبه‌ای بود که دوچرخه‌های بی دود در سطح معابر کلانشهر شیراز برای استفاده شهروندان دیده شد و از آن پس این نارنجی‌های بدون دود در پارکینگ بوستان بعثت شیراز بیش از ۹ ماه خاک خورد و زیر آفتاب سوزان و برف و باران رنگ باخت و طی هفته‌های اخیر نیز از این محل به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

پارک شدن حدود ۱۰ ماهه دوچرخه‌های اشتراکی در پارکینگ بوستان بعثت شیراز و مشاهده این نارنجی‌های خوش رنگ در این شهر امید اندکی برای بازگشت‌شان باقی گذاشته بود که ناپدید شدن یکباره این دوچرخه‌ها گمانه زنی‌ها درباره پایان عمر بی دود در شیراز را رقم زده است.

همزمانی ناپدید شدن بی‌دودهای نارنجی و نوید ورود سیکلت‌های برقی به شیراز
پارکینگ بی دودها در بوستان بعثت

در حالی که سه و نیم سال از زمان ورود دوچرخه‌های اشتراکی به خیابان‌های شیراز می‌گذشت و بی دودهای نارنجی با استقبال شیرازی‌ها مواجه شده بود به یکباره فعالیت این سیستم حمل و نقلی پاک در این کلانشهر در روزهای آخر فصل بهار ۱۴۰۱ تعطیل شد.

این وضعیت در حالی رخ داد که نشان شهر ملی دوچرخه ایران نیز بهمن‌ماه ۱۳۹۹ در مراسمی با حضور سرپرست فدراسیون دوچرخه سواری جمهوری اسلامی به شهر شیراز اهدا شد و شکل و ظاهر برخی خیابان‌ها این شهر نیز متأثر از این عنوان تغییر کرد و مسیرهای دوچرخه‌سواری در خیابان‌های شیراز هویدا شد.

براساس بررسی‌های انجام شده توسط مدیریت شهری شیراز استقبال شیرازی‌ها از این دوچرخه‌ها بی‌نظیر و حتی از پایتخت نیز بیشتر بوده است‌.

سی‌ام آذرماه ۱۳۹۸ آیین رونمایی از دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز برگزار و این سامانه حمل و نقل عمومی پا به خیابان‌های این کلانشهر گذاشت.

چند روزی بیشتر از سه و نیم ساله شدن دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز نگذشته بود که اواخر خردادماه سال گذشته پایان فعالیت دوچرخه‌های بی دود در این کلانشهر از سوی این شرکت اعلام و نارنجی‌های بدون دود روانه پارکینگ پارک بعثت شیراز شدند و در آن ایام که پس از چند سال استفاده از این ناوگان پاک حمل و نقلی به مذاق شیرازی‌ها خوش آمده بود و کم کم تغیراتی در سبک زندگی و حمل و نقل عمومی این کلانشهر مشاهده می‌شد کمتر کسی تصور می‌کرد که این جدال میان مالک شرکت بی دود و مدیریت شهری شیراز تا این حد طولانی و به مرگ بی دودها در شیراز تبدیل شود.

از سرنوشت بی دودها خبری نیست

خبرنگار ایرنا برای اطلاع از سرنوشت دوچرخه‌های اشتراکی شیراز با معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز تماسی برقرار و این سوال را مطرح کرد که بی دودها به چه محلی منتقل شده و آیا از سرنوشت این دوچرخه‌های اشتراکی خبری هست؟

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز تا لحظه انتشار این گزارش پاسخی در این باره نداد.

همزمانی ناپدید شدن بی‌دودهای نارنجی و نوید ورود سیکلت‌های برقی به شیراز
خروج بی دودها و ورود موتور سیکلت‌های برقی

تقریباً همزمان با ناپدید شدن دوچرخه‌های اشتراکی در شیراز مدیران شهری از ورود موتورسیکلت‌های برقی به این کلانشهر خبر دادند.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز خردادماه ۱۴۰۲ در حاشیه نخستین همایش دبیران شورای ترافیک کشور در شیراز در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس تفاهم نامه شهرداری شیراز و یک شرکت دانش بنیان تولید کننده موتورسیکلت‌های برقی، به شهروندان شیرازی تسهیلات خرید این وسیله نقلیه پرداخت می‌شود، این اقدام در راستای پاکیزگی هوای شیراز اتخاذ شده است.

هادی شه دوست افزود: یکی از معضلات بزرگ کلانشهرها بحث آلودگی هواست و در این راستا شهرداری شیراز مذاکراتی با چندین شرکت به ویژه شرکت‌های دانش بنیان داشته است.

وی ادامه داد: یکی از این مذاکرات به انعقاد قراردادی منتهی شد که بر اساس آن امکان ارایه موتورسیکلت‌های برقی به شهروندان شیراز فراهم می‌شود.

شه دوست اظهار کرد: یکی از اتفاقاتی که این روزها به ویژه در هسته مرکزی شهرها شاهد آن هستیم بحث استفاده از موتورسیکلت‌های بنزینی است که علاوه بر ایجاد آلودگی‌های صوتی، موجب آلودگی هوا نیز می‌شود.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری شیراز گفت: بر اساس تفاهم نامه‌ای که صورت گرفته سه هزار دستگاه موتورسلکیت برقی ظرف مدت سه سال به شهروندان شیراز واگذار خواهد شد.

شه دوست افزود: نحوه پرداخت تسهیلات و تعداد و میزان اقساط آن با آنچه که امروز در بازار ارائه می‌شود متفاوت خواهد بود اما در این تفاهم نامه امکان خرید این موتورسیکلت‌ها با ۲۰، ۳۰ و ۳۵ درصد پیش پرداخت و اقساط بلندمدت برای شهروندان دیده شده است.

وی ادامه داد: اگر استقبال خوبی در این زمینه شاهد باشیم با شرکت‌های دیگر هم وارد مذاکره خواهیم شد و از ظرفیت سایر تولیدکنندگان داخلی هم بهره خواهیم برد.

وی اظهار کرد: انتظار می‌رود که شهروندان شیراز که همواره در حوزه‌های فرهنگی پیشگام بوده‌اند در استفاده از این ظرفیت به وجود آمده در کلانشهر شیراز نیز استفاده بهینه کنند.

اینگونه که از شواهد امر پیدا است مدیران شهری شیراز روی خوشی به تداوم فعالیت دوچرخه‌های اشتراکی که پاکیزگی هوا و همچنین سلامتی و نشاط شهروندان را در پی دارد نشان نداده‌اند و امید آن می‌رود که توجه به ایجاد زیرساخت لازم برای توسعه ورزش همگانی و استمرار هوای پاک کلانشهر شیراز را در دستور کار قرار دهند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha