توسعه باغ ها در اراضی شیب‌دار فرصتی برای افزایش رونق تولید

ساری- ایرنا- طرح توسعه باغ ها در اراضی شیب دار و کم بازده یکی از طرح هایی است که می تواند زمینه رونق تولید را در بخش کشاورزی مناطق کوهستانی فراهم کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، از مزایای این طرح که با مشارکت مردم صورت می‌گیرد می‌توان به مقابله با فرسایش خاک، حفظ و احیای منابع طبیعی و جلوگیری از تصرف اراضی، پیشگیری از تغییر کاربری‌های نامناسب زمین‌های کشاورزی و ملی، استفاده از روان آب‌های سطحی، استفاده از آب سبز با هدف افزایش بهره وری در باغ‌های دیم، حفاظت از آب و خاک و اجرای عملیات آبخیزداری اشاره کرد.
در مازندران نیز ضمن بهره گیری از این فرصت زمینه‌ای برای حفاظت از منابع طبیعی با مشارکت مردم، افزایش اشتغال و سطح تولید محصولات باغی این استان نیز فراهم شده است.
در این ارتباط، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران از توسعه ۲ هزار و ۲۰۰هکتار باغ طی یکسال گذشته در استان خبر داد و گفت: ۳۴۷هکتار از باغ ها در اراضی شیب دار و کم بازده ایجاد شده است.

توسعه باغات در اراضی شیب‌دار فرصتی برای افزایش رونق تولید

احسان عباس پور روز شنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از باغ گیلاس روستای تلمادره بخش کیاسر ساری افزود: پارسال سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای توسعه باغ های استان پرداخت شد.
وی با اظهار این که توسعه باغ در اراضی شیب دار مازندران اولویت برنامه های جهاد کشاورزی استان است، ادامه داد: تاکنون از ۴۰۰ هزار هکتار اراضی شیب دار شناسایی شده استان، ۳۳ هزار هکتار تبدیل به باغ های بارور شده است.
عباس پور با بیان این که دولت حمایت های ویژه ای را به توسعه باغ و اصلاح و نوسازی باغ ها ارایه می دهد، گفت: تهیه طرح و آبیاری قطره ای رایگان، تامین نهال و نهاده ها از دیگر حمایت ها است.
وی توسعه گشت گیاهان دارویی را از برنامه های توسعه کشت در باغ های استان دانست و گفت: در زمان حاضر از سطح ۱۵۸ هزار هکتار باغ های استان سالانه بیش از ۳.۵ میلیون تن انواع محصولات باغی تولید می شود.
معاون جهاد کشاورزی مازندران به افزایش کشت گلخانه ای و رویکرد حمایتی ویژه دولت اشاره کرد و اظهار داشت: در همین راستا طی سال گذشته ۵۰ هکتار به سطح کشت گلخانه ای استان اضافه و اکنون تولیدات گلخانه ای در ۵۱۰ هکتار استان قابل توجه شده است و حدود یک هزار و ۳۰۰هکتار کشت گیاهان دارویی با محوریت گل محمدی و گل گاوزبان در مازندران انجام به مرحله اجرا رسید.

توسعه باغات در اراضی شیب‌دار فرصتی برای افزایش رونق تولید

معاون بهبود تولیدات جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که امسال از محل تسهیلات برای توسعه گیاهان دارویی امسال ۴۵۰ میلیون تومان برای ۱۴۸ هکتار پرداخت شده است، ادامه داد: برای هر هکتار ۱۷ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.
عباسپور، راهبرد توسعه کشت گیاهان دارویی را گل محمدی، گل گاوزبان، ثعلب، موسیر و بنفشه معطر عنوان کرد.
وی با بیان این که، سال گذشته حدود ۲ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه کشت گلخانه ای پرداخت شده است، گفت: با توجه کم بودن زمین های کشاورزی و مشکلات خشکسالی، جهاد کشاورزی صدور مجوز توسعه گلخانه با مقیاس کوچک زیر ۳۰۰ متر، فرصت مناسبی را برای توسعه این نوع کشت ایجاد کرده است.

توسعه باغات در اراضی شیب‌دار فرصتی برای افزایش رونق تولید

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha