پدافند غیرعامل کشور متناسب با تهدیدهای نو آرایش جدید گرفته است

کرمان - ایرنا - معاون بسیج و امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور می‌گوید همزمان با تهدیدهای جدید دشمنان، این سازمان هم ساختار تازه تشکیل داده تا بتواند با هجوم ها مقابله کند.

به گزارش ایرنا، سردار محمدعلی قمی روز چهارشنبه در نشست ستاد گیاه‌پزشکی استان کرمان و همایش پدافند غیرعامل در خصوص مهاجمان زیستی افزود: پدافند غیرعامل در حوزه‌های مختلف سایبری، زیستی، پرتویی، شیمیایی و غیره در بخش رصد و پایش تهدید، تشخیص و هشدار در مراحل و شرایط خوبی قرار دارد.

به گفته وی، پدافند غیرعامل کشور در شرایط خوبی قرار گرفته تا بتوان در مقابل جنگ ترکیبی تمام عیار که علیه کشور ما در دستور کار قرار دارد با استفاده از ظرفیت ها مقابله کرد.

قمی تصریح کرد: در ساختار پدافند غیرعامل چون تهدیدها نوین و نو شده اند لذا ساختار جدید تشکیل شده است.

وی همچنین با اشاره به ضرورت دشمن شناسی از ویژگی های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تاکید کرد: یکی از خصوصیات سردار سلیمانی این بود که دشمن را خوب می شناخت و چون محیط، شرایط و اهداف دشمن را خوب می شناخت، به‌موقع و به‌هنگام نیز ورود پیدا می کرد و نمی گذاشت دشمن به اهداف خود برسد.

قمی پدافند غیرعامل را فرآیندی شامل رصد و پایش تهدیدهای دشمن خواند و گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، پدافند غیرعامل یعنی اقداماتی انجام دهیم و تلاش کنیم که اگر دشمن ضربه ای وارد کرد یا به ما آسیبی نرسد یا اگر می رسد، آسیب کم باشد.

وی تصریح کرد: تلاش ما این است که در حوزه های مختلف زیستی، سایبری، پرتوی و غیره اقداماتی انجام شود که دشمن به اهداف خود نرسد و یکی از افرادی که هم پدافند غیرعامل را به موقع شناختند و هم به صورت ساختاری و تشکیلاتی آن را در کشور نهادینه کردند، مقام معظم رهبری بودند.

قمی افزود: ما امروز درگیر تهدیدها نوین هستیم و ممکن است بپرسند آیا امکان دارد برخی آفات کشاورزی توطئه دشمن باشند که باید پاسخ داد، گاهی اوقات می تواند یک پروژه یا پروسه(روند) باشد، مانند ویروس کرونا که یعنی یا توسط دشمن وارد شده یا اینکه اتفاقی بوده باشد.

وی تصریح کرد: قطع به یقین پیامد کرونا در حوزه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و سرمایه های انسانی، جبران ناپذیری بوده است لذا اگر در مورد سایر تهدیدها نیز به موقع اقدام نشود می تواند پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد که امنیت غذایی و زیست محیطی را با مشکل و خطر مواجه کند و به همین دلیل پدافند غیر عامل این موضوع را در دستور کار قرار داده است.

قمی اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم دیگری که پدافند غیرعامل متولی آن است موضوع جمعیت و جوانی جمعیت است که علاوه بر این، موضوعات مهم زیاد دیگری نیز است که در حوزه پدافند غیرعامل باید به آن بپردازیم و با حساسیت و جدیت پیگیری شود.

به گزارش ایرنا به دنبال شیوع آفت های مختلف بویژه در مزارع و باغ های خرما، پسته، گردو، بادام و دیگر محصولات استان کرمان و دیگر استان های جنوب شرق کشور، راه اندازی قرارگاه عملیاتی مقابله با مهاجمان زیستی تدارک دیده شده تا ضمن ارائه آموزش های لازم به بهره برداران زمینه های پیشگیری و درمان سریع تر در دستور کار قرار گیرد.

کرمان از جمله قطب های مهم تولید خرما، پسته، محصولات جالیزی و دیگر تولیدات کشاورزی به شمار می رود که سهم بسزایی از صادرات ایران را در این بخش ها به خود اختصاص داده است؛ خرمای مضافتی شرق دیار کریمان شهره کشور و جهان است اما چند وقتی است آفت سوسک سرخرطومی حنایی که دامن این نوع درختان خرما را در کنار سایر آفت ها گرفته، زنگ خطر جدی را به صدا درآورده است. از این آفت به عنوان مرگ خاموش یاد می شود زیرا تا درخت خرما را از پا درنیاورد حمله آفت مشخص نمی شود لذا مراقبت و آگاهی بموقع از بروز آفت ، پیشگیری و کنترل آن بسیار حیاتی است.

امروز در جریان یک مراسم نخستین قرارگاه عملیاتی مقابله با مهاجمان زیستی جنوب شرق کشور در کرمان افتتاح شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha