۱۱ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۲۹
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85127410
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

روز پرکار مجلسی‌ها؛ خراسان‌شمالی بر مدار توسعه

۱۱ خرداد ۱۴۰۲، ۷:۲۹
کد خبر: 85127410
روز پرکار مجلسی‌ها؛ خراسان‌شمالی بر مدار توسعه

بجنورد-ایرنا- خراسان شمالی در دهمین روز از آخرین ماه بهار شاهد حضور رییس مجلس شورای اسلامی بود و فرصتی فراهم شد تا مشکلات این استان بازگو و گام‌های موثری برای توسعه این استان شمال شرقی کشور برداشته شود.

به گزارش ایرنا، محمدباقر قالیباف در سفر یک روزه به خراسان شمالی، از طرح های مختلف بازدید کرد و در جریان مشکلات تولیدکنندگان و فعالان حوزه اقتصادی قرار گرفت.

مشکلاتی که از سال های دور در این استان یک میلیون نفری مطرح بوده است و دولت های گذشته اقدامی آن چنانی برای رسیدگی به آنها انجام نداده اند.

گرچه دولت جهادی در سفر استانی خود به خراسان شمالی رسیدگی به این مطالبات را در دستور کار قرار داد و بر اجرای آن تاکید کرد اما حضور رییس قوه قانون‌گذاری نیز در استان می‌تواند نقش مهمی در تسریع بخشی به روند توسعه استان داشته باشد.

در واقع این سفر موجب شد که فرآیند رسیدگی به مطالبات با رفع چالش‌های قانونی شتاب گیرد و دیگر اجرای مصوبات نیازمند فرآیند اداری پایتخت نباشد.

براساس اعلام مسوولان خراسان شمالی یکهزار و ۸۰۰ پروژه عمرانی ناتمام در استان وجود دارد که به علت کمبود اعتبار، بهره برداری از آن به تاخیر افتاده است.

گفت و گو با صنعتگران، کشاورزان، دامداران و اقشار مختلف مردم شیروان، بازدید از برخی پروژه های صنعتی ناتمام و دیدار با نخبگان خراسان شمالی از مهمترین برنامه های سفر یکروزه رییس مجلس شورای اسلامی به خراسان شمالی بود تا با خردی جمعی و همفکری با اقشار گوناگون مسیری برای توسعه استان ترسیم و چالش های قانونی آن رفع شود.

روز پرکار مجلسی‌ها/ خراسان‌شمالی بر مدار توسعه

رییس خانه ملت در بدو ورود به فرودگاه بجنورد به ظرفیت های مغفول مانده خراسان شمالی و احیای این توانمندی ها همچون داشتن ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان تاکید و این امر را فرصت خوبی برای توسعه و رونق اقتصادی دانست.

قالیباف به دیدار خود با رییس مجلس خلق مصلحتی ترکمنستان اشاره کرد و اراده جدی ۲ کشور برای توسعه روابط اقتصادی و جایگاهی که خراسان شمالی می تواند در این پازل اقتصادی داشته باشد، سخن گفت.

وی در ادامه اهداف سفر خود را بازدید از پروژه ناتمام و بررسی دلایل عقب ماندگی د و اولویت بندی کردن طرح های زیرساختی را در آستانه برنامه توسعه هفتم عنوان کرد و گفت: خراسان شمالی در بخش کشاورزی، دامپروری، گردشگری، معادن و صنایع دارای ظرفیت های زیادی است که باید این پتانسیل به بهره وری مناسب برسد.

روز پرکار مجلسی‌ها/ خراسان‌شمالی بر مدار توسعه

انتقال آب منطقه سرانی در شهرستان شیروان و تسریع در روند اجرایی آن از دیگر خواسته های خراسان شمالی برای تامین آب پایدار در سفر رییس مجلس به خراسان شمالی بود که مورد بررسی رییس خانه لت قرار گرفت.

قالیباف در ادامه برنامه های سفر خود، با بالگرد از طرح استحصال آب های زیرزمینی شیروان بازدید کرد و بر تسریع در اجرای آن تاکید کرد.

اجرای طرح انتقال آب‌های زیرزمینی به مناطق خشک خراسان‌شمالی دارای بالاترین حجم تخصیص اعتبار آب در کشور و برداشت ۴۰ میلیون مترمکعب آب از چاه‌های عمیق بی‌سابقه است و دولت با اختصاص پنج هزار میلیارد ریال به آن اهتمام ویژه‌ای در اجرای این پروژه عظیم و نجات این خطه از بی‌آبی دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه بازدیدهای خود در خراسان شمالی پای درد و دل فعالان اقتصادی نشست و مشکلات آنان در حوزه های صنعت، کشاورزی و دامپروری را مورد بررسی قرار داد.

در این دیدار نخبگان اقتصادی و فعالان کشاورزی از اهمیت سرمایه گذاری بر طرح های زودبازده، نیاز به تسهیلات بخش کشاورزی، تاکید بر خرید تضمینی دام و مقابله با بروکراسی اداری سخن گفتند از عالی ترین مقام قانونگذاری خواستند تا مجلس به عنوان خانه ملت راهکارهایی برای رفع این چالش ها ارایه دهد.

روز پرکار مجلسی‌ها/ خراسان‌شمالی بر مدار توسعه

قالیباف سپس با سفر به شهرستان اسفراین با شرکت در آیین گرامیداشت شهدای این شهرستان، راه رهایی از مشکلات اقتصادی را باور به ظرفیت های مردمی و بهره گیری از آنها دانست.

وی از جوانان خواست تا همانند دوران دفاع مقدس وارد میدان شوند و برای مقابله با مشکلات اقتصادی به توانمندی های خود باور داشته باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: گرچه فعالیت اقتصادی سرمایه می خواهد ولی باید جوانان از رزمندگان دوران جنگ الگوبرداری کنند که چگونه بدون داشتن صلاح در جنگ پیروز شدند.

قالیباف بر بهره گیری از خردجمعی در برنامه هفتم توسعه تاکید می کند و خبر از اراده جدی برای رشد اقتصادی، کنترل تورم و بحث تجهیز منابع و چگونگی سرمایه و جهت دهی به نقدینگی می دهد.

رییس خانه ملت خاطرنشان می کند: مجلس در کنار دولت است و تلاش می کند تا مشکلات مردم را به حداقل برساند.

وی در ادامه روز پرکار خود، طرح بوکسیت آلومینای ایران را افتتاح کرد؛ طرحی که با توجه به توقف برداشت بوکسیت از معدن تاش در استان سمنان از ضرورویات این حوزه بود و از این رو عیارسازی بوکسیت آلومینا با توجه به خالی شدن معادن بوکسیت آلومینای جاجرم از بوکسیت با عیار بالا یکی از اولویت ها قرار گرفت.

روز پرکار مجلسی‌ها/ خراسان‌شمالی بر مدار توسعه

قالیباف در راستای بررسی پروژه های نیمه تمام و گره گشایی از وضعیت بلاتکلیف آنها به همراه استاندار خراسان شمالی بازدیدی از پروژه نیمه تمام سیمان سمنگان مانه و سملقان بازدید کرد و از گفت: موضوع سرمایه‌گذاری در این پروژه از طریق کمیسیون صنایع مجلس پیگیری می شود تا این طرح قدیمی به مرحله بهره‌برداری برسد.

طرحی که در شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی حدود ۲ دهه پیش در دستور کار قرار گرفت و جواز تاسیس این پروژه در سال ۸۰ صادر و آستان قدس رضوی سهامدار اصلی سیمان سمنگان معرفی شد و قرار بود این طرح در سال ۸۲ اجرایی شود و برای ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کند.

این طرح در سال ۸۲ بنا بود طی ۳ سال فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده و بخشی از نیاز سیمان استان را تامین کند با وجود پیشرفت ۴۰ درصدی در ساختمان از سال ۹۲ متوقف شد که در سال های بعد پیگیری های زیادی برای احیای این طرح انجام شد.

روز پرکار مجلسی‌ها/ خراسان‌شمالی بر مدار توسعه

وی در ادامه با شرکت در همایش ایثار گران یاران خراسانی، مهمترین مشکل خراسان شمالی را مساله آب است و بر وضعیت بحرانی خشکسالی در این استان اشاره کرد.

قالیباف تاکید کرد: اگر به این مساله در ۱۰ سال قبل رسیدگی می شد با یک بیستم هزینه کنونی این مشکل حل می شد.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قول دریافت ماده ۲۳ برای پروژه آبرسانی گلیل و سرانی و در اولویت قرار دادن این موضوع را به مسوولان استانی داده ایم.

وی با بیان اینکه فرهنگ دفاع مقدس می تواند مشکل اقتصاد را نجات دهد، بیان کرد: رشد و پیشرفت کشور در گرو حرکت در مسیر فرهنگ دفاع مقدس است، برخی ها راه را به بی راهه رفته اند .
وی گفت : برخی نیز حرف انقلابی می زنند و صدای بلند دارند ولی منش انقلابی و اخلاص ندارند.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز باید همه با درایت و برادری و اخلاص برای حل مشکل کنار هم باشیم گفت: رزمندگان در طول دفاع مقدس مشکلات را با گوشت و استخوان درک کردند و توانستند مدیریت کنند اینک نیز باید با تلاش مشکلات را شکست دهیم.

روز پرکار مجلسی‌ها/ خراسان‌شمالی بر مدار توسعه

رییس خانه ملت در برنامه پایانی سفر یکروزه خود با حضور در شورای اداری خراسان شمالی، اولویت مجلس را محرومیت زدایی، رفع مشکلات معیشت، آبرسانی به روستاها و ساخت مسکن محرومان می داند.

قالیباف تاکید می کند که مدیران و مسوولان برای اجرای پروژه ها متاسفانه تنها دنبال جذب اعتبار و ردیف دولتی هستند درحالی که می توان با جذب سرمایه گذاران و بخش خصوصی اقدامات بسیار مفید و بزرگی حتی سودآور انجام داد.

وی همچنین از هم افزایی دولت و مجلسی ها در برنامه هفتم خبر می دهد که در چارچوب سیاست های کلان به برنامه ها به صورت مسئله محور پرداخته خواهد شد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه ما باید یک هدف داشته باشیم‌، گفت: اولین درخواستی که دارم این است که هر کاری که می خواهیم انجام دهیم هماهنگی و هم جهتی به سوی مسیر داشته باشیم و این مهم‌ترین موضوع است.

قالیباف ادامه داد: از سوی دیگر سیستم های ما بسیار متمرکز شده است و تمرکزگرایی در اوج خود است.

رییس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در آغاز سفر یکروزه به خراسان شمالی وارد فرودگاه شهدای بجنورد شد.

شرکت در همایش صنعتگران، کارآفرینان، کشاورزان و دامپروران خراسان شمالی، شرکت در همایش شهدای اسفراین، بازدید هوایی از مجموعه آلومینای جاجرم و افتتاح طرح زیرساختی استفاده از بوکسیت، بازدید از طرح نیمه کاره سیمان سمنگان شهرستان مانه و سملقان و بازدید هوایی از طرح انتقال پساب پتروشیمی خراسان از برنامه های سفر یکروزه قالیباف به خراسان شمالی بود.

همچنین دیدار با ایثارگران و همرزمان خود در هشت سال دفاع مقدس و سپس شرکت در شورای اداری خراسان شمالی از دیگر برنامه های سفر رییس مجلس شورای اسلامی به این خطه بود.

اعضای مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، معاون نظارت مجلس، معاون سازمان برنامه و بودجه، معاون بانک مرکزی، معاون وزیر راه و شهرسازی و معاون وزیر نیرو رییس مجلس را در این سفر همراهی کردند.

خراسان شمالی با ۹ شهرستان و یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha