یوزپلنگ ایرانی برای پنجمین بار در میاندشت خراسان‌شمالی مشاهده شد + فیلم
عکس تزیینی است

بجنورد-ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: یوزپلنگ ایرانی برای پنجمین بار در سال جاری در غرب پناهگاه میاندشت شهرستان جاجرم مشاهده شد.

رضا شکاریان روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از دوستداران محیط زیست یوزپلنگ ایرانی را در غرب پناهگاه حیات وحش میاندشت مشاهده و تصویر این گونه ارزشمند را ثبت کرده است.

وی افزود: هفته گذشته ۲ قلاده یوزپلنگ در مرز جنوبی میاندشت مشاهده شد و این پنجمین مشاهده یوزپلنگ و دومین مورد ثبت تصویر آن در سال جاری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزایش تعداد مشاهدات این گونه زیبا را نشان از پویایی زیستگاه در میاندشت عنوان کرد و گفت: ضریب حفاظتی و امنیت منطقه افزایش یافته و علاوه بر آن جمعیت آهوان این منطقه به عنوان طعمه اصلی یوزپلنگ زیاد شده است.

وی اظهار کرد: میاندشت شامل پناهگاه حیات وحش و پارک ملی ضامن آهو به همراه منطقه توران در استان سمنان آخرین زیستگاه های زادآور یوزپلنگ آسیایی در کشور محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی کرویدور میاندشت - توران با هدف افزایش امنیت تردد یوزپلنگ و خرید پروانه های چرای دام با رویکرد کاهش حضور دام در منطقه از جمله مهمترین برنامه های در دست اقدام این اداره کل برای صیانت از یوزپلنگ ایرانی است.

به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده میاندشت با گستره ۸۵ هزار هکتار، از امن ترین زیستگاه های یوز ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته است.
این منطقه پوشیده از دشت های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی نسبتا مطلوب است و عبور کالشور از آن سبب شده تا این منطقه حتی در خشکسالی ها چندان مشکل کم آبی را احساس نکند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی ترین مناطق چهار گانه کشور به شمار می رود. میاندشت دارای یکی از غنی ترین و متراکم ترین گونه های جانوری در بین زیستگاه های استپی کشور است.

میاندشت با پارک ملی گلستان ۱۰۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان ۸۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود ۷۵ کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

پناهگاه حیات وحش میاندشت شهرستان جاجرم در جنوب غربی خراسان شمالی به عنوان زیستگاه مولد و زایشگاه یوزپلنگ ایرانی، منطقه ای مناسب برای زیست این گونه وحشی است که مشاهدات این حیوان در این منطقه که پس از چند سال محقق شده حاکی از افزایش امنیت زیستگاه برای یوزپلنگ است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha