فتح خرمشهر، عرصه نمایش ضعف و ناکارآمدی قدرت‌های مادی در برابر قدرت ایمان بود

قشم- ایرنا- امام جمعه قشم با بیان اینکه فتح خرمشهر،عرصه نمایش ضعف و ناکارآمدی قدرت‌های مادی برابر قدرت ایمان، معنویت و فداکاری بود، گفت: مقاومت آگاهانه، مومنانه و دلیرانه ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس، تجربه سترگ و سرمشق همبستگی ایرانیان غیور در صحنه‌های رویارویی با تهدیدات بیگانگان و دشمنان فرامنطقه‌ای است.

حجت‌ الاسلام غلامرضا حاجبی روز چهارشنبه همزمان با سوم خردادماه سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر و روز ملی مقاومت و پیروزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: عملیات غرور آفرین بیت‌ المقدس نقطه عطف سرنوشت‌ سازی در روند جنگ تحمیلی هشت ساله به شمار می‌ رود که در ادامه با تغییر موازنه قدرت و ابتکار عمل در صحنه نبرد، توانایی ماشین جنگی صدام و حمایت‌ های همه جانبه ابر قدرت‌ های شرق و غرب و همراهی ارتجاع عرب در عرصه مقابله با انقلاب اسلامی مورد تردید جدی قرار گرفت.

وی ادامه داد: بهره‌ گیری از اندیشه‌ ها و تدابیر راهبردی حضرت امام (ره)، حاکمیت معنویت و روحیه انقلابی در جبهه‌ ها، تفکر برتر و خلاقیت در طراحی عملیات و به کار گیری رزمندگان و نیل به نقطه‌ ای آرمانی از وحدت، هم افزایی و یکپارچگی بین نیروهای ارتش، سپاه، بسیج و جهاد سازندگی، به مانند دست واحد و یک لشکر مصمم، یکدل و با اراده علیه دشمن، ارتش و ماشین جنگی صدام را در تمامی سطوح راهبردی، رهیافت و عملیات غافلگیر کرد.

امام جمعه قشم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس به ویژه شهدای فتح خرمشهر گفت: عواملی باعث پیروزی رزمندگان اسلام در فتح خرمشهر شد که برای امروز ما درس است؛ یعنی آنچه که سبب شد که خرمشهر آزاد شود در آزاد کردن خرمشهرهای که پیش روی ما قرار دارد موثر است؛ یکی از آنها توکل به خدا، روحیه خدا طلبی، خدا را در نظر گرفتن، خدا را محور قرار دادن و درک کلمه توحید بود، رزمندگان دلیر اسلام همه کارها را به خدا واگذار می کردند.

حجت‌ الاسلام حاجبی توضیح داد: یکی دیگر از دلایل فتح خرمشهر ولایت پذیری رزمندگان اسلام نسبت به حضرت امام راحل بود، اینکه در کنار توسل به اهل بیت (ع) امام جامعه خود را به این شکل قبول داشتند که هر امر امام حاضر را امر خدا، پیامبر خدا و امام معصوم می دانستند از این رو حرکت کردند و توان گذاشتند، همت در کنار خوش فهمی و به خصوص توان معادلاتی و محاسباتی که به آنها داده بود، سبب شد که فتح خرمشهر با همه سخت های که در پیش رو داشتند، رقم بخورد.

وی اضافه کرد: امروز هم درس بزرگ فتح خرمشهر به ما این است که با توکل به خدا و توسل به اهل بیت (ع) و اطاعات پذیری از امام جامعه با تلاش، همت، کوشش و جهادی رفتار کردن خرمشهرهای پیش رو را فتح خواهیم کرد و به امید خدا همه این خرمشهرهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را یکی به یکی به جلو خواهیم برد.

امام جمعه قشم افزود: بی تردید فتح خرمشهر با ابعاد و زوایای خیره کننده و ظرفیت معنوی و ارزشی خود برای همیشه خواهد توانست الگوی ملت ایران و بلکه ملت‌ های آزادیخواه و حق طلب در عرصه رویارویی با قدرت‌ های استکباری و سلطه‌گر قرار گیرد و سربلندی و موفقیت آنان را تضمین کند.

به گزارش ایرنا، عملیات پیروز بیت المقدس، روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱، به قصد آزادسازی خرمشهر و بیرون راندن نیروهای دشمن از میهن اسلامی آغاز شد.

این عملیات که با رمز یا «یا علی ابن ابیطالب» شروع شد، در مراحل اولیه با تصرف پایگاه مرزی کوشک همراه بود.

همچنین در این عملیات، ضربات سخت و هولناکی بر تیپ نهم گارد مرزی و تیپ ۲۳۸ گارد مرزی دشمن وارد آمد و تعداد زیادی از مزدوران بعثی، به اسارت لشکریان جبهه توحید در آمدند که در میان آنها، افسران عالی رتبه رژیم بعثی نیز به چشم می خوردند.

به دنبال این پیروزی های بزرگ بود که به تدریج خاکریزهای دشمن، یکی پس از دیگری به تصرف نیروهای اسلام درآمد و فرماندهان مزدور عراقی، در اوج وحشت و هراس، پی در پی فرمان عقب نشینی صادر کردند.

به این ترتیب، در ساعت ۲ بعدازظهر روز سوم خرداد ۱۳۶۱، پس از ۲۴ روز رزم بی امان، خرمشهر به طور کامل آزاد شد و پرچم پرافتخار الله اکبر، بر فراز مسجد جامع و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز در آمد.

خرمشهر، این شهر مقاوم که پس از ۳۵ روز پایداری و مقاومت، در چهارم آبان ۱۳۵۹، به اشغال دشمن درآمده بود، پس از ۵۷۵ روز (نوزده ماه) اسارت، بار دیگر به آغوش گرم میهن اسلامی بازگشت.

رزمندگان اسلام در نخستین اقدام، نماز شکر را در مسجد جامع خرمشهر اقامه کردند.

خبر آزادسازی خرمشهر، به سرعت در همه جا طنین افکند و ملت مسلمان ایران را که مدتها در آرزوی شنیدن چنین خبر مسرت بخشی بودند، غرق شادی و سرور کرد.

مردم به خیابان ها ریختند و با پخش شیرینی، به جشن و شادی پرداختند و با فرارسیدن شب، بر پشت بام ها ندای «الله اکبر» سر دادند.

در عملیات بیت المقدس که بزرگترین عملیات دوران دفاع مقدس است ۶ هزار کیلومتر از خاک میهن اسلامی آزاد شد و ۱۹ هزار عراقی به اسارت رزمندگان اسلام درآمد.

در این عملیات که ضربه سهمگینی بر پیکر صدام و حامیان غربی او بود، ۲ لشکر کامل رژیم بعثی صدام منهدم و بیش از ۱۶ هزار نفر از بعثیون کشته و مجروح شدند.

شهرستان قشم با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت ۲۲ شهید(۲۰ شهید دفاع مقدس، یک شهید سلامت و یک شهید مدافع امنیت) تقدیم انقلاب کرده است.

این شهرستان همچنین میزبان پیکرهای پاک ۱۰ شهید گمنام دفاع مقدس پنج شهید در یادمان شهدای گمنام شهر قشم، یک شهید گمنام در جزیره لارک، یک شهید گمنام در جزیره هنگام و سه شهید گمنام در شهر بندری درگهان در کنار آب های فیروزه ای خلیج فارس و سرزمین آب و آفتاب است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha