رویه نادرست «استفاده از تایوان برای مهار چین» کنار گذاشته شود

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارچه چین در واکنش به رد پیشنهاد پیوستن تایوان به مجمع جهانی بهداشت به عنوان ناظر اعلام کرد: برخی کشورها رویه نادرست «استفاده از تایوان برای مهار چین» را کنار بگذارند.

به گزارش ایرنا از تارنمای خبری وزارت امور خارچه چین، «مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به تصمیم کمیته عمومی و نشست عمومی هفتاد و ششمین مجمع جهانی بهداشت مبنی بر رد درخواست «دعوت تایوان به عنوان ناظر جهت شرکت در مجمع جهانی بهداشت» گفت: رد پیشنهادهای مرتبط با تایوان از سوی مجمع جهانی بهداشت برای چندین سال متوالی تکرار شده است و این موضوع به طور کامل نشان می دهد که اصل چین واحد، آرمان جامعه بین المللی است.

مائو همچنین افزود: حزب ترقی خواه دموکراتیک تایوان با بی توجهی به خواست همه احزاب و مردم تایوان و با تحریک کشورهایی که با این جزیره دارای روابط سیاسی هستند، برای ارائه این پیشنهاد اصرار داشت. این موضوع برخلاف روند تاریخ و نقض عمدی قوانین بین المللی است و به اتفاق آرا توسط کشورهایی که عدالت را در جهان رعایت می‌کنند، رد شد.

وی تصریح کرد: قبل از افتتاح نشست مجمع جهانی بهداشت، حدود یکصد کشور با ارسال نامه به مجمع جهانی بهداشت و صدور بیانیه ای پایبندی خود را به اصل چین واحد اعلام و بر مخالفت خود با حضور تایوان در این مجمع تاکید کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: پکن برای سلامت و رفاه هم‌وطنان تایوانی خود اهمیت زیادی قائل است و بر اساس اصل چین واحد، ترتیبات مناسبی برای مشارکت تایوان در امور بهداشت جهانی اندیشیده است.

وی افزود: پس از شیوع کرونا، دولت مرکزی چین بیش از ۵۰۰ بار به منطقه تایوان درباره همه‌گیری اطلاع‌رسانی کرد.

این دیپلمات چینی گفت: ما یک بار دیگر به مسوولان حزب ترقی خواه دموکراتیک تایوان، توصیه می کنیم که اراده مردم را زیر پا نگذارند، اگر با آتش بازی می کنید، باید خود را به آتش بکشید. «استفاده از همه‌گیری برای استقلال طلبی» هیچ راه چاره ای ندارد.

نینگ تصریح کرد: چین همچنین از برخی کشورها می‌خواهد که تظاهر به نادانی نکنند، از سیاسی کردن موضوع سلامت دست بردارند، به بهانه موضوع تایوان در امور داخلی چین دخالت نکنند و از رویه نادرست «استفاده از تایوان برای مهار چین» خودداری کنند.

مجمع بهداشت جهانی (WHA) انجمنی است که از طریق آن سازمان بهداشت جهانی توسط ۱۹۴ عضوش اداره می‌شود. این مجمع بالاترین مرجع سیاستگذاری بهداشت در سطح جهانی است که از وزرای بهداشت کشورهای عضو تشکیل شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha