جامعه عشایر بهترین حافظان انفال و منابع طبیعی هستند

ساری- ایرنا- نماینده ولی فقیه در مازندران با اظهار این که حفظ منابع طبیعی و انفال در استان بسیار مهم است، گفت: جامعه عشایری بهترین حافظان و مدافعان طبیعت هستند، می‌توانیم به آنان اعتماد کنیم.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در مازندران، آیت الله محمدباقر محمدی لایینی در دیدار با بسیج جامعه عشایری استان، ضمن تبریک هفته عشایر و تقدیر بابت ارائه خدمات به جامعه عشایری، اظهار کرد: از ایثار، حماسه و فداکاری‌هایی که جامعه عشایر در دفاع مقدس با تقدیم ۱۱ هزار شهید و همراهی هایی که پس از انقلاب دارند، صمیمانه تشکر داریم.

وی افزود: جامعه عشایر از کم تنش‌ترین جوامع هدف ما در ایران اسلامی بزرگ هستند، زندگی آرام، ساده، حلال، باصفا، در بستر طبیعت و آسمان صاف و بی ریا دارند و تنش‌ها و جرم رفتاری‌ها و جرم پیشگی‌هایی که گاه در جاهای دیگر دیده می‌شود و همچنین آسیب‌های اجتماعی در این جامعه بسیار اندک است.

آیت الله محمدی لائینی خاطرنشان کرد: خدماتی که بیان شد قابل تقدیر است، از تلاش های بسیج عشایری در جوانب مختلف جامعه عشایری به‌خصوص در حفظ و تقویت فضای ارزشی و انقلاب هم تشکر می‌کنیم.

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: جامعه عشایری حتما باید جوانان و نوجوانان عشایری را به‌کارگیری و توجیه کند، این که این جامعه دارای سلسله مشکلاتی هستند که زمان زیادی از آنها می‌گذرد برایمان ناگوار است، به اندازه مقدورات باید برای رفع مشکلات گام برداشت.

امام جمعه ساری با تاکید بر لزوم پیگیری و اجرای مصوبات جلسه قبل رابطه با عشایر، عنوان کرد: مسوولان محلی را مسوول پیگیری مصوبات خواهیم کرد، مسئله جاده هم یک نیاز جدی برای عشایر است که پیگیری خواهیم کرد.

وی خواستار تشکیل کمیته پیگیری مشکلات عشایر مازندران شد و گفت: حضور بی ضابطه خوش‌نشین‌ها در فعالیت های عشایر به مسئله‌ای جدی تبدیل شده است.

طبق آمار رسمی سه هزار و ۸۰۰ خانوار عشایر بومی و یک هزار و ۶۰۰ خانوار عشایر غیر بومی با حدود ۲ میلیون ۴۰۰ هزار واحد دامی سبک و سنگین در استان مازندران زندگی می‌کنند.

استان مازندران حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.
برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند. در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha