۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۴:۳۲
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85116481
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

میقاتی: به توافق طائف جدید نیاز نداریم/ به حمایت کشورهای عرب نیاز داریم

تهران - ایرنا - نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان با بیان اینکه «نیازی به توافق طائف جدید نداریم و لازم است توافق طائف را تکمیل کنیم»، گفت که کشورش برای بهبود شرایط، به حمایت اقتصادی برادران عرب خود نیاز دارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، «نجیب میقاتی» در گفت وگو با شبکه «العربیه» و «الحدث»، از کشورهای عربی خواست تا به لبنان در برقراری گفت وگوی داخلی کمک کنند.

قرارداد طائف به عنوان سند توافق ملی لبنان شناخته می‌شود که اولین مرجع برای مردم این کشور در راستای صلح داخلی بعد از جنگ داخلی ۱۵ساله لبنان است.

این توافق که در راستای کاهش اختیارات رئیس جمهوری لبنان و واگذاری آن به نخست وزیر تنظیم شده است، ۲۲ اکتبر ۱۹۸۹ در شهر طائف عربستان به امضا رسید.

طبق این توافق، مقام ریاست جمهوری در لبنان از قیمومیت بر کشور و تصمیمات دولت کنار رفته و تشخیص صلاحیت نخست‌وزیر به نمایندگان پارلمان سپرده شد.

نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان از نتایج سی و دومین نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب که دیروز (جمعه) به میزبانی عربستان در جده برگزار شد، ابراز رضایت کرد و گفت که هدف از این نشست، حل و فصل مشکلات کشورهای عربی و به صفر رسیدن بحران های خاورمیانه بود.

وی افزود: نشست جده بر خلاف اجلاس‌های قبلی، بر مقدم بودن عمل بر حرف تاکید کرد.

میقاتی با اشاره به اینکه لبنان در سال‌های گذشته از واقعیت (محیط) عربی دور شده است، اظهار داشت که این کشور بیمار بود، هنوز هم بیمار است و برای بهبودی، به حمایت اقتصادی برادران عرب خود نیاز دارد.

نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان اضافه کرد: انجام هرگونه توافق سیاسی در منطقه، لبنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سی و دومین نشست شورای اتحادیه عرب در سطح اجلاس سران روز جمعه در جده عربستان برگزار شد.

اجلاس جده باتوجه به توافق میان عربستان با جمهوری اسلامی ایران برای ازسرگیری روابط دو کشور، بازگشت سوریه پس از ۱۲ سال به این اجلاس و همچنین ارائه ابتکاراتی برای یافتن راه حل سیاسی جامع برای بحران‌های سودان، سوریه و یمن از اهمیت زیادی برخوردار بود.

سران عرب در این نشست از توافق عربستان و ایران و فعالسازی تفاهمنامه همکاری‌های امنیتی و اقتصادی میان دو کشور استقبال و بر افزایش تلاش‌ها برای حل و فصل عادلانه موضوع فلسطین به عنوان مسئله اصلی جهان اسلام تاکید کردند.

سران کشورهای عربی خواستار توقف دخالت‌های خارجی در امور داخلی کشورهای عربی شدند.

تاکید بر احترام به ارزش‌ها و فرهنگ دیگران و احترام به حاکمیت و استقلال کشورهای اسلامی و مخالفت با آنچه آن را تلاش برای تشکیل گروه‌های مسلح خارج از چارچوب نهادهای رسمی دانستند، از دیگر مفاد بیانیه پایانی سران عرب در جده بود.

حمایت از تلاش‌های بین المللی و منطقه‌ای به منظور یافتن راه حل فراگیر بحران یمن و افزایش تلاش‌های عربی برای کمک به دمشق به منظور برون رفت از بحران این کشور و تامین شرایط لازم برای بازگشت آوارگان سوری از دیگر بندهای بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha