فرونشست تا پنج متر در جنوب کرمان

جیرفت- ایرنا- نشست امضای قرارداد مطالعه حریم گسل شهر جیرفت با حضور رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور درحالی برگزار شد که یک مسئول کرمان گفت در جنوب این استان فرونشست تا پنج متر نیز مشاهده شده است.

به گزارش ایرنا محمدمهدی حیدری رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در این نشست ضمن تشریح شرایط گسل‌های جنوب کرمان به موضوع دیگری نیز اشاره و انتقاد کرد که یک سوم کارخانه های آسفالت این منطقه غیراستاندارد است.

وی روز یکشنبه در نشست امضای قرارداد مطالعه گسل های شهر جیرفت به منظور تهیه نقشه پهنه بندی و تعیین حریم گسل در محدوده و حریم این شهر اظهار کرد: در ۶ شهر کشور مطالعه حریم گسل انجام شده و در ۱۰ شهر از جمله جیرفت در حال انجام است.

وی بدون نام بردن این شهرها گفت: ضوابط ساخت و ساز در حریم گسل در سال ۹۹ مصوب شده و اگر پهنه بندی و حریم ها مشخص شود می توان مجوز ساخت و سازها را طبق آن داد.

این مسئول ادامه داد: طی ۲ تا چهار ماه مطالعات ۱۸۰ هکتار از شهر جیرفت که در اولویت قرار دارد را انجام می دهیم.

حیدری یادآور شد: مطالعه بر روی گسل ها با اعتبار راه و شهرسازی در استان ها انجام می شود و سازمان های مدیریت بحران و برنامه و بودجه اعتباری برای پیشگیری در نظر نمی گیرند.

وی تاکید کرد: زمینی که برای نهضت ملی به شهرها ملحق می شود بررسی شده و اگر نرخ فرونشست از نرخی بالاتر باشد اجازه الحاق داده نمی شود.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی کشور همچنین با انتقاد از کیفیت پایین کارخانه های آسفالت در جنوب کرمان اظهار کرد: از ۱۲ کارخانه فقط سه کارخانه آسفالت در جنوب کرمان استاندارد است.

فرونشست های نگران کننده پنج متری

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان هم در این نشست گفت: نماینده کمیسیون بحران در جلسات مرتبط از جمله شهرداری حین اهدای مجوز ساخت و سازها وجود داشته باشد.

حمید سالخورده افزود: در جنوب استان کرمان از ۳۰ سانتیمتر تا بیش از پنج متر فرونشست دیده ایم و شرایط نامناسبی وجود دارد.

وی با اشاره به زلزله های پی در پی اخیر در شهرستان فاریاب در جنوب کرمان اظهار کرد: وضعیت فاریاب با توجه به زلزله‌هایی تا ۴.۲ ریشتر نگران کننده است.

اهمیت مطالعات گسل های جنوب کرمان

نماینده مردم شهرستان های جیرفت و عنبرآباد هم در این جلسه گفت: از آنجا کهجیرفت از مناطق زلزله‌خیز محسوب می شود و ظرفیت زلزله بالای هفت ریشتر را نیز دارد یکی از نگرانی های ما موضوع مطالعات گسل های شهرستان های جیرفت و عنبرآباد است.

ذبیح الله اعظمی افزود: با پیگیری های صورت گرفته بخشی از بودجه برای تفاهم نامه مطالعات گسل های این مناطق تامین شده و به مدت یک سال مطالعات بر روی گسل ها در جیرفت انجام می شود.

وی اضافه کرد: اولویت مطالعه بر روی ۱۸۰ هکتار از زمین های شهرداری، نیروی انتظامی و شرکت گاز است.

اعظمی ادامه داد: در صورتی که گسلی در این منطقه وجود نداشته باشد کار زودتر انجام می شود اما اگر گسلی وجود داشته باشد مطالعات تکمیلی ممکن است ۶ ماه طول بکشد.

وی افزود: نتایج مطالعات به بخش شورای شهرسازی وزارتخانه می رود و سپس سازمان ملی مسکن باید مجوزها را صادر کند.

نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس گفت: برداشت بی رویه آب عامل اصلی فرونشست هاست و راه و شهرسازی باید مطالعات فرونشست ها بویژه در شهر را انجام دهد.

فرونشست تا پنج متر در جنوب کرمان

نیاز به دستگاه های زلزله نگاری

فرماندار شهرستان جیرفت هم گفت: اولین خواسته ما جاگذاری دستگاه های زلزله نگاری در بخش اسماعیلی با توجه به ساختمان های سنگی، گِلی و بعضا چوبی و قدیمی این منطقه است.

احمد بلندنظر با اشاره به فعال بودن گسل های جیرفت، جبالبارز و سبزوران افزود: درباره آماده سازی زیرساخت و در نظر گرفتن زمین مربوطه نهایت همکاری انجام می شود و جای نگرانی نخواهد بود.
وی یادآور شد: تردد ۲ هزار و ۷۶۴ کامیون حامل تره بار از جاده جیرفت - جبالبارز فقط در یک روز رصد شده است و با وجود نگهداری خوب، این جاده ها توانایی پاسخگویی به این حجم از تردد را ندارد.

بلندنظر اضافه کرد: برای ساخت هر کیلومتر جاده در نقاط کوهستانی شهرستان بیش از ۱۴ میلیارد تومان هزینه نیاز است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha