۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۵۴
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85109189
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همایش بین‌المللی " شیخ اشراق و دنیای جدید"  در زنجان آغار به کار کرد

زنجان - ایرنا - همایش بین‌المللی " شیخ اشراق و دنیای جدید" با حضور اندیشمندان داخلی و چند میهمان خارجی در زنجان آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دبیر علمی این همایش روز جمعه در مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی شیخ اشراق و دنیای جدید در زنجان افزود: حدود ۱۲۰ چکیده مقاله به دبیرخانه همایش رسیده که از این تعداد ۸۴ مورد پذیرفته شده است.

محسن جوادی افزود: بر این اساس ۱۶ چکیده مقاله بصورت بین المللی و مجموع مقالات دریافتی بصورت کامل ۴۲ مورد است که پنج مورد آن به زبان انگلیسی و مابقی مقالات فارسی را شامل می شود.

این مسوول ادامه داد: نویسندگان مقالات انگلیسی سه نفر از کشور ترکیه، سه نفر از کشور آمریکا، سه نفر از کشور کانادا، ۲ مورد از هند و مالزی و از کشورهای آلمان و انگلستان هر کدام یک نفر بودند.

وی اظهار داشت: همه اذعان دارند که روز به روز بر شخصیت، ارج و قرب سهروردی در جهان افزوده می شود و بر این مبنا جوانی و خرد ورزی و معنویت او ایجاب می کند که اندیشه های او را بازخوانی کنیم.

دبیر علمی این همایش خاطرنشان کرد: ایده برگزاری این همایش یکسال پیش مطرح، سپس فراخوان آن اعلام شد، مشاوران و اعضای هیات علمی نیز در سطح علمی و بین المللی شرکت کردند و در واقع این همایش بازخوانی اندیشه های سهروردی و معرفی آن به نسل جوان است.

محورهای این همایش شامل شیخ اشراق و اخلاق، ادبیات رمزی، الهیات، انسان شناسی، زیبایی شناسی، فرشته شناسی، فلسفه سیاسی، معرفت شناسی، معنای زندگی، نوآوری های منطقی، مطالعات معاصر و مطالعات مقایسه ای است.

شهاب الدین سهروردی معروف به شیخ اشراق، شیخ مقتول و شیخ شهید (۵۴۹–۵۸۷ ق) فیلسوف نامدار ایرانی اهل شهر سهرورد زنجان است.

وی از بزرگترین فلاسفه تاریخ ایران است که حکمت خسروانی ایران باستان را احیا کرد و بنیانگذار فلسفه اشراق است که در مقابل فلسفه ارسطویی(مشاء) عرض اندام کرد.

حکمت‌الاشراق، پرتونامه، لغت موران، روزی با جماعت صوفیان، عقل سرخ و آواز پر جبرئیل از جمله آثار اوست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha