مبارزه با سن غلات در ۱۴ هزار هکتار از زمین‌های زراعی هرمزگان انجام شد

بندرعباس - ایرنا - مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی هرمزگان گفت: مبارزه با آفت سن غلات در سطحی افزون بر۱۳ هزار و ۹۵۶ هکتار از زمین‌های زراعی این استان انجام شده است.

الهام اسدپور روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: عملیات کنترل شیمیایی بر علیه آفت خسارت زای سن غلات در استان هرمزگان از هفتم اسفندماه پارسال آغاز شد و تا هفدهم اردیبهشت ماه جاری ادامه داشت.

وی با بیان اینکه در سال زراعی (۱۴۰۱-۱۴۰۲) افزون بر ۱۸ هزار هکتار از زمین‌ های کشاورزی هرمزگان به کشت گندم و جو اختصاص یافته است، اظهار کرد: امسال با افزایش سطح زیرکشت حدود ۳۰ درصدی نسبت به سال قبل روبرو بوده ایم.

مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی هرمزگان یادآور شد: بیشترین سطح زیر کشت محصول راهبردی گندم و جو در استان هرمزگان مربوط به شهرستان حاجی‌آباد با افزون بر ۱۱ هزار هکتار است.

اسدپور توضیح داد: در راستای وظایف ذاتی خود در حفظ و صیانت از تولیدات گیاهی در برابر عوامل خسارت زا از زمان مشاهده آفت سن غلات در ۱۸ بهمن ماه سال گذشته بیش از ۳۵ هزار هکتار از مزرعه‌ های گندم و جو استان هرمزگان به صورت مستمر توسط کارشناسان مدیریت حفظ نباتات ستاد و شهرستان‌ های دارای کشت مورد پایش قرار گرفت.

وی با بیان اینکه علف های هرز یکی از عوامل کاهنده محصولات زراعی مختلف از جمله گندم هستند، تصریح کرد: علف های هرز برای کسب منابع رشدی «آب، موادغذایی و نور» یا گونه های زراعی به رقابت می پردازند.

طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، در سال زراعی جاری ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی استان هرمزگان به زیرکشت گندم رفته است که پیش بینی می‌شود بیش از ۶۵ هزار تن محصول با رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال زراعی پارسال برداشت شود.

«شیرودی»، «چمران»، «سیروان»، «برات»، «مهرگان» و «دروم» به علت مرغوبیت و سازگاری با منطقه از مهم‌ترین ارقام گندم کشت شده در استان هرمزگان است.

سن غلات از مهمترین آفات گندم و جو است. این آفت با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی موجب کاهش عملکرد (خسارت کمی) و از بین بردن خاصیت نانوایی (خسارت کیفی) می شود. خسارت مربوط به سن معمولی گندم تاریخچه بسیار طولانی دارد و در حال حاضر مساله گیاه پزشکی ایران محسوب می شود. این روند در سال های اخیر شدید بوده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha