ضرورت میدان‌داری مساجد برای فضای گفت و گو

کرمان - ایرنا - معاون امور استان‌های ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به اغتشاشات سال گذشته گفت: اگر مساجد می توانستند در حمایت های عمومی از مردم و آماده کردن فضای گفت و گو در بستری با نگاه عاطفی، میدان داری و پرچمداری کنند، خیلی از مسائلی که در فضای اجتماعی با آن مواجه هستیم، اتفاق نمی افتاد.

به گزارش ایرنا، محمدتقی محمدیان روز سه شنبه در مراسم معارفه سرپرست کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان با بیان اینکه مسجد پناهگاه مردم است و کارکردهای فرهنگی، اجتماعی و امدادی را در مساجد می توان اجرا کرد افزود: عمده ترین میدان مواجهه ما با جریان باطل، میدان فرهنگ و هنر است و آنجا داریم تلفات می دهیم که باید تلاش کنیم این حوزه قوی شود.

وی حاطرنشان کرد: مسجد در ضلع سوم خود پایگاه ولایت است و همه کارکردهای سیاسی، بصیرتی، مطالبه گری و عدالت طلبی را باید از مسجد توقع داشت و احصا کرد و ناظر بر آن کار را پیش برد، لذا در چنین منظومه ای باید عملیاتی را که بر عهده داریم، دقیق و شفاف احصا کرد و بر اساس آن وارد میدان شد.

محمدیان با اشاره به تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور در سال ۱۳۷۱ بیان کرد: فلسفه شکل گیری کانون های مساجد ناظر بر مسائل فرهنگی و هنری کشور بود و دستمان نباید از عناصر مومن، انقلابی و باورمند به ارزش های اسلامی در فضای فرهنگ و هنر خالی شود.

معاون امور استان‌های ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد اظهار داشت: چرا ما هیچ بستری برای تربیت بچه های هنرمند که نسبت به این فضا تمکین و باور داشته باشند، انجام ندادیم و زمانی که کانون های فرهنگی و هنری مساجد وقتی شکل گرفت قرار بود مبدا تربیت، شناسایی و کشف استعدادهای ویژه فرهنگی، هنری و تزریق آنها به بدنه رسمی کشور شود.

ضرورت بازگشت به مساجد

وی تاکید کرد: البته در دوره های مختلف با کش و قوس هایی مواجه بودیم و ایرادهایی هم بر کار ما وارد است و آن را برعهده می گیریم؛ اما یکی از جدی ترین مراکز و سنگرها به تعبیر امام راحل سنگر مسجد است و باید یک بار دیگر به مساجد بازگشت کنیم.

محمدیان ادامه داد: به تعبیر رهبری معظم انقلاب در چله دوم انقلاب، خاستگاه و شکل گیر تمدن نوین اسلامی مبتنی بر مسجد است و خانه اول ما مسجد و این دستورالعمل و مانیفست ماست.

کانون های مساجد نیروی مولد تربیت کنند

محمدیان خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم در دوره جدید فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد، ستاد را پای ماموریت های اصلی خود و تربیت نیروی مولد در عرصه فرهنگ و هنر بیاوریم، زیرا مسجد خاستگاه مناسب شناسایی، تقویت و تربیت استعدادهای فرهنگی و هنری در محیط توحیدی و امن برای آینده فرهنگی کشور است.

وی افزود: ظرفیت های نورانی از جمله شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی و سایر ظرفیت ها در کرمان وجود دارد که می توان با بهره گیری از آنها اتفاقات خوبی را رقم زد و از دوستان فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا داریم وارد میدان شوند و ما از ماموریت های جانبی دستگاه فرهنگ و ارشاد هستیم.

حمایت مالی و محتوایی از کانون های مساجد

معاون امور استان‌های ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد تصریح کرد: مجموعه ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد در تلاش است تا ماموریت های کانون ها را تسهیل کند و از آنها حمایت های مالی و محتوایی انجام می شود، البته مجموعه کانون های مساجد به لحاظ منابع و اعتبار تابعی از وضعیت فرهنگی کشور است و با کمبودهایی مواجه هستیم.

وی افزود: البته ایرادهایی در درون مجموعه داریم که قول می دهیم این ایرادها برطرف شود تا از کانون های مساجد بدون واسطه حمایت کنیم و مجموعه فعالیت های کانون ها را باید تکثیر و تقویت کرد.

تحول در فرآیند عملی کانون های مساجد

سرپرست کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان نیز گفت: فعالیت های فرهنگی و هنری کانون های مساجد دارای تنوع بسیاری است که متغیرهای زیادی در کنار آن وجود دارد و این کار را گاهی مشکل می کند که نیاز به برنامه ریزی های جدید در این مسیر است.

علی مهدی خانی افزود: امروز نیازمند تحول در فرایند عملی در کانون های مساجد هستیم تا تربیت و مشارکت جوانان در برنامه های کلان کانون های مساجد و روحیه مسئولیت پذیری اعضا ترویج و تقویت شود.

وی بیان کرد: کانون های فرهنگی و هنری مساجد باید نقش واقعی خود را به عنوان یک تشکل فرهنگی دریافت کنند و مهم است تا با تغییر نوع نگرش در برنامه ریزی، فعالیت کانون ها تسهیل شود.

ضرورت میدان‌داری مساجد برای فضای گفت و گو

به گزارش ایرنا در این نشست که در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان برگزار شد، از زحمات حجت الاسلام مصطفی گرجی مدیر قبلی این نهاد در کرمان تجلیل به عمل آمد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha