۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۲۴
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 85102605
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۳۷.۵ درصد از عشایر خراسان شمالی زیر پوشش بیمه قرار دارند

بجنورد-ایرنا- مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: اکنون چهار هزار و ۳۸۲ نفر معادل ۳۷.۵ درصد از عشایر استان زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند.

رضا روشن ضمیر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره عضویت عشایر استان در صندوق بیمه روستاییان و عشایر اظهار کرد: ۱۲ هزار نفر از جمعیت ۳۰ هزار نفری عشایر خراسان شمالی مشمول عضویت در این صندوق هستند.

وی افزود: ۲ هزار و ۷۷۲ نفر از عشایر استان بیمه فعال دارند و ۸۸۹ نفر بیمه شده غیرفعال هستند و نسبت به تمدید بیمه خود اقدام نکرده اند.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اکنون ۲۰۷ نفر از بیمه شدگان عشایر استان از مزایای مستمری و بازنشستگی این صندوق استفاده می کنند.

وی بیان کرد: ضریب پوشش بیمه اجتماعی در میان عشایر استان پایین است و این تولیدکنندگان از عضویت در این صندوق استقبال نکردند.

روشن ضمیر یادآور شد: دولت، ۷۰ درصد از حق بیمه عضویت در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر را پرداخت می کند اما این تولیدکنندگان در استان توان پرداخت همان میزان کم را ندارند.

وی خاطرناشن کرد: ضعف مالی عشایر استان سبب شده است تا بسیاری از این دامداران نتوانند به عضویت صندوق مزبور درآیند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عشایر خراسان شمالی‌ ۶۰۰ هزار واحد دامی در اختیار دارند و ۹۰ درصد درآمد آنان وابسته به دام است و مابقی از از محل تولید صنایع دستی، جمع آوری گیاهان دارویی و زراعت و باغداری تامین می شود.

عشایر این استان با تولید ۲۵ درصد گوشت استان، هشت درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می کنند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر که شامل سه درصد جمعیت استان می شود، در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ‌ ۳۸ طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha