۴۵۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در استان بوشهر جذب کلاس‌های درس شدند
عکس آرشیوی

بوشهر - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: از یک هزار و ۶۲۳ دانش‌آموز ابتدایی بازمانده از تحصیل در سامانه شناسایی، جذب و نگهداشت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در کشور (شهید محمودوند)، یک هزار و ۳۱۹ نفر در استان شناسایی و از این تعداد تاکنون ۴۵۰ نفر معادل ۳۵ درصد جذب کلاس‌های درس شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا،علی موحدی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: راه اندازی سامانه شهید محمودوند ویژه شناسایی، جذب و نگهداشت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل یکی از اقدامات ارزشمند وزارت آموزش و پرورش طی چند سال اخیر است.

وی اظهار کرد: در سامانه شهید محمودوند برای هر چند دانش آموز یک نفر پیگیری کننده امور این افراد تعریف شده که بعد از بررسی و رصد چهره به چهره، مستنداتی از شرایط دانش آموز به این سامانه ارائه و مدارک موجود را بارگذاری می‌کند که در نهایت اداره کل آموزش و پرورش هر استان باید مدارک بارگذاری شده را تائید کند.

موحدی ادامه داد: مشکلات بر سر راه دانش‌آموزان شناسایی شده در سامانه شهید محمودوند در صورت مهاجرت نکردن، در قید حیات بودن و دارا بودن شرایط تحصیل، از سوی آموزش و پرورش برطرف و دانش‌آموز به تحصیل باز گردانده می‌شود.

وی یادآور شد: از اول آبان تا اردیبهشت ۸۲ درصد از این دانش‌آموزان شناسایی و هفت درصد نیز در انتظار تائید هستند که تلاش می‌شود تا پایان کار شناسایی که شهریور ماه است ۱۰۰ درصد دانش‌آموزان ابتدایی بازمانده از تحصیل استان شناسایی و جذب کلاس‌های درس شوند.

۴۵۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل دراستان بوشهر جذب کلاس‌های درس شدند

موحدی بیان کرد: این در حالی است که تا پیش از این در همین بازه زمانی تنها ۶۸ درصد از این دانش‌آموزان شناسایی شده بودند.

وی مهاجرت، کوچ نشینی ویژه عشایر، بیماری صعب العلاج، فقر مالی، اشتغال و کار کودک، بد سرپرستی، نبود مدرسه، ازدواج، فوت، دلایل مرتبط با کرونا، اشتباه بودن شناسنامه، ممانعت والدین از تحصیل فرزند و ضعیف بودن جثه کودکان از مولفه‌هایی است که در خصوص کودکان بازمانده از تحصیل به صورت جزء به جزء باید مورد بررسی قرار گیرد.

موحدی اظهار کرد: تلاش شده با سازمان‌هایی که می‌توانند به آموزش و پرورش کمک کنند از جمله بهزیستی، کمیته امداد و حوزه اجتماعی استانداری این دانش آموزان شناسایی و امکان جذب آنها فراهم شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: بررسی‌ وضعیت دانش‌آموزان شناسایی شده نشان می‌دهد ۴۳ دانش‌آموز دچار بیماری صعب العلاج هستند که براساس دستور استاندار بوشهر زمینه درمان آنها باید از طرف دانشگاه علوم پزشکی فراهم شود.

استخدام ۱۲۰۰ معلم در سال ۱۴۰۲

موحدی با اشاره به کمبود یک هزار و ۸۰۰ معلم در استان بوشهر افزود: تلاش شده در قالب آزمون‌های مختلف امسال ۲۸۷ نفر در رشته آموزگاری جذب شوند که ۵۰ نفر سهمیه آموزش و پرورش استثنایی، ۲۹۰ نفر برای متوسطه اول و دوم که از این شمار ۵۵ نفر جذب هنرستان‌ها و ۲۷۵ نفر هم به عنوان مربی پرورشی و سلامت جذب می‌شوند.

وی ادامه داد: پذیرفته‌ شدگان در این سه آزمون، از مهر ۱۴۰۲ در کلاس‌های درس حضور پیدا می‌کنند.

موحدی بیان کرد: ۳۸۰ نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان نیز از سال تحصیلی آینده، فعالیت آموزشی و پرورشی خود را در مدارس شروع می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر با اشاره به پذیرش ۳۹۰ نفر در کنکور سال گذشته دانشگاه فرهنگیان گفت: هنوز سهمیه استان برای جذب در دانشگاه فرهنگیان در کنکور ۱۴۰۲ اعلام نشده است.

وی افزود: یک‌ هزار و ۸۰۰ فرهنگی استان واجد شرایط بازنشستگی هستند که پیش‌بینی می‌شود یک‌ هزار و ۲۰۰ نفر، متقاضی بازنشستگی بوده و مابقی همچنان در خدمت نظام تعلیم و تربیت باشند.

موحدی ادامه داد: کسری نیروهای مورد نیاز آموزش و پرورش از طریق نیروهای حق التدریس، بازنشستگان، سرباز معلم، برون سپاری و دانشجویان ترم آخر دانشگاه فرهنگیان تامین می‌شود.

۴۵۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل دراستان بوشهر جذب کلاس‌های درس شدند

به گفته موحدی با توجه به بازنشستگی شمار قابل توجهی از نیروها امسال آموزش و پرورش نیاز بیشتری به نیروهای آموزشی دارد به همین دلیل نقل و انتقالات نیروها باید به صورت عاقلانه و مدیریت شده انجام شود.

صدور ۶۰ هزار حکم کارگزینی معلمان

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: طرح رتبه بندی معلمان که در گذشته در قالب یک طرح با ۱۶ هزار میلیارد تومان بر زمین مانده بود با همت دولت مردمی ایران قوی پس از ۱۱ سال با تبدیل به قانون و ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار با دایره شمول بیشتری اجرایی شد.

موحدی ادامه داد: برای رسیدگی به اعتراض فرهنگیان در خصوص قانون رتبه بندی چهار کارگروه شامل کارگروه ابتدایی، پرورشی و تربیت بدنی، آموزش متوسطه و پشتیبانی و منابع و برنامه ریزی تشکیل شده است.

وی یادآور شد: تاکنون ۶۰ هزار حکم در استان بوشهر برای فرهنگیان در قالب طرح رتبه بندی صادر شده است.

موحدی در خصوص پرداخت معوقه‌های فرهنگیان گفت: براساس احکام رتبه بندی معلمان معوقه‌های سال ۱۴۰۱ پرداخت شده و تنها معوقه‌های سال ۱۴۰۰ هنوز باقی مانده است.

بوشهر چهارمین استان کشور در سند دار کردن املاک آموزش و پرورش

موحدی اظهار کرد: در زمان حاضر استان بوشهر با همراهی اداره کل ثبت اسناد رتبه چهار کشور در سند دار کردن املاک آموزش و پرورش را دارد.

وی در خصوص فروش املاک آموزش و پرورش گفت: هم اکنون ۶ ملک این اداره کل که اوقافی و خیرساز نیستند و همچنین معارض ندارند و بعنوان زمین پشتیبان تلقی نمی‌شوند در شهرستان‌های دشتستان ،تنگستان و دشتی در معرض فروش قرار دارند و پول حاصل از فروش این املاک در اختیار اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس برای تکمیل مدارس نیمه تمام همان مناطق قرار می‌گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر افزود: در زمان حاضر یک هزار و ۸۰۰ کلاس درس فرسوده دراین استان وجود دارد که بخشی از آنها در حال استفاده و بخشی هم در نوبت مقاوم سازی و بازسازی قرار دارند.

وی یادآور شد: بیشترین کلاس درس تخریبی درشهرستان‌های بوشهر، تنگستان (بخش مرکزی)، دشتی و دشتستان وجود دارد.

به گفته موحدی در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان بوشهر مجوز احداث ۲۰ مدرسه گرفته شده که پنج مورد از آن در بوشهر و ۱۵ مدرسه نیز در سایر شهرستان‌های استان احداث می‌شود.

وی بیان کرد: در زمان حاضر چهار شهرستان جنوبی استان بوشهر به دلیل حمایت صنعت از نظر فضای آموزشی در شرایط خوبی قرار دارند و با توجه به مذاکرات انجام شده قرار است با تامین ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار تعدادی از مدرسه‌های نیمه کاره در این مناطق نیز تکمیل شود.

موحدی ادامه داد: توسعه هنرستان‌ها در بخش هنرستان‌های دریامحور و صنعت محور و تامین تجهیزات مورد نیاز آنها از اولویت‌های آموزش و پرورش است.

وی اظهار کرد: در سال تحصیلی جاری ۶۰ میلیارد تومان تجهیزات مورد نیاز مدارس در استان خریداری شده که سهم هنرستان‌های استان بوشهر از این میزان هشت میلیارد تومان است.

استان بوشهر رتبه نخست برخورداری از فضای ورزشی کشور را دارا است

موحدی گفت: در قالب طرح شهید سلیمانی ۴۰ زمین چمن مصنوعی، ۱۰ سالن ورزشی سرپوشیده و ۲۰ کلاس درس تربیت بدنی برای ورزش دانش آموزان در استان تعریف شده است.

وی یادآور شد: همچنین قرار است در فاز دوم نیز ۵۰ زمین چمن مصنوعی، ۱۰ سالن سرپوشیده و ۵۰ کلاس درس تربیت بدنی احداث شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: برای اجرای طرح شهید سلیمانی در این استان ۷۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

۴۵۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل دراستان بوشهر جذب کلاس‌های درس شدند

وی اضافه کرد: با اضافه شدن فضاهای ورزشی یاد شده سرانه ورزشی در مدارس استان بوشهر به ۸۸ صدم افزایش می‌یابد و از سرانه ۳۳ صدم میانگین کشوری پیشی می‌گیرد.

استان بوشهر جایگاه ۱۲ کنکور را دارد

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: در زمان حاضر این استان جایگاه ۱۲ کشور را در کنکور سراسری دارد و تلاش می‌شود با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ردیف پنج استان برتر کشور قرار گیرد.

موحدی با اشاره به توزیع رایگان کتاب کمک درسی بین دانش‌آموزان کنکوری به ارزش ۱۰ میلیارد ریال و توزیع بین دانش آموزان افزود: ارتقا رتبه کنکور استان یکی از دغدغه‌های مهم مدیرکل و مسئولین استان است.

موحدی با اشاره به تدوین سند راهبردی یک ساله کنکور استان، افزود: بر اساس این برنامه تدوین شده ۴ ساله مدیران آموزش و پرورش بر اساس نقشه راه کنکور استان باید حرکت کنند.

وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های کنکور در ۱۸ شهرستان و منطقه اضافه کرد: کارگاه‌های آموزشی دانش افزایی مدرسان کنکور جهت توانمندسازی مربیان هم‌اکنون هم در حال اجرا است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha