۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۴۴
کد خبرنگار: 3043
کد خبر: 85097712
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شوراها نوک پیکان خدمت رسانی به شهروندان

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۸:۴۴
کد خبر: 85097712
شوراها نوک پیکان خدمت رسانی به شهروندان

قزوین - ایرنا- شوراهای اسلامی به عنوان پارلمان محلی یک رکن مهم و بی بدیل برای اداره امور شهرها و روستاها و توسعه و آبادانی آنها به شمار می روند و عملکرد آنها به عنوان نوک پیکان خدمت رسانی به شهروندان نقش مهمی در تامین رفاه و رضایت مندی مردم و افزایش کیفیت زندگی آنها دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شوراهای اسلامی شهر و روستا از سال ۱۳۷۸ به موجب قانون شوراها و با رای مستقیم مردم شکل گرفتند، حلقه واسط دولت و ملت محسوب می شوند و فرصتی برای خدمت رسانی بهتر به شهروندان محسوب می‌شوند.

تشکیل شوراهای شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ یعنی ۲۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در پی همین مطالبه عمومی شکل گرفت.
در استان قزوین نیز انتخابات نخستین دوره شوراهای شهر و روستا در سال ۷۸ تنها مدتی پس از استان شدن قزوین به صورت رسمی برگزار شد و این مهم به تقویت زیرساخت‌های توسعه و رشد قزوین، شهری که تازه حواشی استان شدن و روزهای سخت را پشت سر گذاشته بود،کمک کرد
امروزه از شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان حلقه پیوند بین مردم و مسوولان برای پیشبرد هر چه بهتر امور نام برده می شود و تشکیل شوراها حرکت جدیدی برای آسایش مردم و برخورداری از رفاه اجتماعی پنداشته می شود.
خبرگزاری ایرنا قزوین به مناسبت هفته شوراها با چند تن از اعضای شورای شهر قزوین و مدیرکل امور شهری استانداری قزوین پیرامون نقش شوراها در توسعه و آبادانی شهر به گفت و گو نشست.

عملکرد شوراها و ارتباط مستقیم آن با رضایت‌مندی و افزایش کیفیت زندگی شهروندان

شوراها مظهر مشارکت و همفکری مردم در اداره امور شهر است
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قزوین در گفت و گو با ایرنا به نقش تعیین‌کننده شوراها در اداره امور شهر تأکید کرد و این نقش را نشانه همفکری و مشارکت مردم در فعالیت‌های شهرداری دانست.
محسن اسماعیلی با بیان اینکه وظیفه دفتر امور شهری و شوراها نظارت عالی بر تمام شهرداری‌های استان و شوراهای شهر استان است، افزود: در این این اداره کل عملکرد و فعالیت های شهرداری‌ها و شوراها را به صورت مستمر در طول سال ارزیابی می‌کنیم.
اسماعیلی اظهار کرد: استان قزوین دارای ۲۸ شهر با ۱۵۴ نفر اعضای شورا است که ۶۱ درصد از این اعضا ۲۵ تا ۴۶ سال سن دارند و ۸۳ نفر از اعضای شوراها مدرک لیسانس به بالا دارند.
اسماعیلی تاکید کرد: ۴۰ درصد اعضای شوراها در استان سابقه تکرار عضویت در شوراها دارند و از مجموع ۱۴۱ نفر اعضا ۹۲ درصد آنان مرد هستند.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قزوین تصریح کرد: شهر قزوین دارای ۹ عضو، شهرهای تاکستان، آبیک و الوند هر کدام هفت عضو و مابقی شهرها دارای ۵ عضو هستند.
وی ادامه داد: شوراها نقش نظارتی در حوزه عملکرد شهرداری‌ها را برعهده دارند و برنامه‌هایی که شهردار تنظیم و تدوین می‌کند را باید بر این اساس کنترل کنند تا از انحراف جلوگیری شود.
اسماعیلی اضافه کرد: شورا باید تجلی‌گاه خواستگاه عمومی حقوق شهروندی باشد تا بتواند در راستای بهبود کیفیت اجتماعی حرکت کند؛ همچنین مشکلات مدیریت شهری را نیز پیگیری کند و در این راستا تعامل داشته باشد.
وی گفت: شوراها باید برنامه محور باشند و مکلف کردن شهرداری ها برای رعایت قانون از دیگر اقدامات آنهاست.
این مسوول تصریح کرد: در حوزه شهرداری‌ها پیگیری کرده‌ایم تا برنامه پنج ساله تدوین شود و شوراها نیز بحث‌های نظارتی را با جدیت دنبال کنند.
وی به فعالیت های نظارتی اداره کل امور شهری و شوراهای اسلامی استانداری قزوین پرداخت و خاطرنشان کرد: استانداری در قالب تیم بازرسی در حوزه‌ شهرداری‌ها ورود پیدا کرده تا نظارت بر عملکرد شوراها صورت گیرد و اگر انحراف مالی در برخی موارد وجود داشت آن نواقص رفع شود.
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری قزوین اضافه کرد: ارزیابی و عملکرد ما در حوزه شوراها عملکرد رو به بالا بوده چراکه ارزیابی‌ ها نشان می دهد انضباط شوراهای استان رو به رشد بوده است، البته انتظار ما در حوزه داخلی شوراها در بخش اداری و مالی در حد خیلی مطلوب است.
این مسوول گفت: شوراها باید کمک شهرداری‌ها باشند و شهرداری‌ها را به سمت درآمد پایدار هدایت کنند تا از این طریق اتاق فکری برای شهرداری‌ها باشند.
وی با بیان اینکه شوراها نقش مهم و تاثیر گذاری در مسیر تحقق توسعه پایدار استان قزوین بر عهده دارند، اظهار کرد: شوراها با همکاری شهرداری ها باید با برداشتن گام های مهم و اصولی در بخش عمران و آبادانی شهرها به وظیفه خطیر خود برای ارتقای خدمات رسانی به آحاد جامعه ایفا کنند.
اسماعیلی تاکید کرد: شوراها در عرصه اجتماعی و مدیریت شهری و توسعه اقتصادی نقش بسیار مهم و موثری را ایفا می کنند و تلاش در راستای توسعه متوازن شهرها و روستاها از جمله اقدامات موثر شوراهاست.

عملکرد شوراها و ارتباط مستقیم آن با رضایت‌مندی و افزایش کیفیت زندگی شهروندان

توزیع عادلانه امکانات و خدمات هدف اصلی و اعتقاد راسخ شورای ششم است

رییس شورای شهر قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا گفت : توزیع عادلانه امکانات و خدمات هدف اصلی و اعتقاد راسخ شورای ششم است.

علی فرمانی تاکید کرد: مهمترین ویژگی یک شورای تاثیر گذار در حوزه عمرانی که می توان به آن اشاره کرد، اجرای پروژه های مختلف عمرانی، ورزشی، فرهنگی مورد نیاز شهروندان و ایجاد تغییر و تحولات اساسی در ساختار فیزیکی شهر با در نظر گرفتن توازن در ارایه خدمات رسانی به مناطق مختلف است.
وی اظهار کرد: بر این اساس توزیع عادلانه امکانات و خدمات رفاهی برای شهروندان به ویژه در نقاط منفصل شهری، مناطق جنوبی و کم برخوردار شهر از جمله مباحث کلیدی و اساسی اعضای شورای ششم است و اجرای طرح های مختلف در جای جای شهر، به ویژه مناطق کم برخوردار، با هدف رفاه و آسایش شهروندان نواحی منفصل با جدیت دنبال می شود.
فرمانی ادامه داد: یکی از مهمترین اهداف و خواسته شورای ششم اتمام پروژه های نیمه تمام با تاکید بر توسعه زیرساخت های رفاهی و فراهم آوردن احساس رضایت مندی شهروندان است و به طور کلی بالا بردن کیفیت زندگی شهری است که این مهم با فراهم آوردن زیرساخت هایی متناسب با نیاز شهر محقق می شود.
این عضو شورای شهر قزوین تصریح کرد : این موضوع در سال گذشته مهمترین محور گفتگوی شورا و مجموعه مدیریت شهری بود که البته نمی توان از آن به عنوان چالش یاد کرد، ما از شهرداری خواستیم تا در سال جاری اتمام طرح های نیمه تمام را با جدیت و سرعت بیشتری دنبال کند که در این خصوص پیشنهاد شده تا از ظرفیت سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه عمران و آبادانی شهر نیز استفاده شود.
وی خاطر نشان کرد : شورای ششم در این راستا اتمام و اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی و خدماتی بر اساس نیازهای مناطق را در دستور کار قرار داده و برای رسیدن به توسعه شهری این امر را با جدیت پیگیری می کند.
رییس شورای شهر قزوین گفت : توزیع عادلانه امکانات و خدمات رفاهی برای شهروندان به ویژه در نقاط منفصل شهری، مناطق جنوبی و کم برخوردار شهر از جمله مباحث کلیدی و اساسی اعضای شورای ششم است که در این راستا تلاش شورا و مجموعه مدیریت شهری بر آن بوده تا بتوانیم با احداث سالن های ورزشی و احداث بوستان و فضای سبز به ویژه در مناطق مذکور جهت خدمت رسانی به شهروندان انجام وظیفه کنیم.
وی اضافه کرد : همچنین در بودجه سال جاری نیز تمام تلاش اعضای شورا این است که کمبود ها و مطالبات مناطق مختلف شهر از جمله نواحی منفصل شهری و نواحی کم برخوردار شهر مدنظر قرار گیرد.
فرمانی تاکید کرد: وجود بحران مالی در حال حاضر مبتلا به تمامی شهرداری های کشور است و شهرداری قزوین نیز در این شرایط مستثنی نیست ولی خوشبختانه با وجود این شرایط مشکل جدی در پرداخت حقوق پرسنل شهرداری، هزینه های جاری و هزینه های پروژه های عمرانی در مدیریت شهری وجود ندارد.
وی ادامه داد : البته بر کسی پوشیده نیست که توجه به سرمایه گذاری و ایجاد درآمدهای پایدار باعث پویایی اقتصاد شهرها خواهد شد بنابراین از شهرداری خواسته شده تا موانع جذب سرمایه گذار و دلایل گریز سرمایه گذاران در شهر نیز مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود : نگاه ویژه به مسایل فرهنگی با رویکرد ارزش های معنوی و آموزه ها و حقوق و تکالیف شهروندی از مهمترین رویکرد شورای ششم است و لوایح بسیار خوبی در این خصوص به تصویب رسیده که منجر به اجرای چندین هزار برنامه فاخر فرهنگی در سطح شهر شده است و از سویی اجرای طرح های فرهنگی از اولویتهای بودجه شهرداری قزوین در سال جاری است.
رییس شورای شهر قزوین ادامه داد : با توجه به اهمیت اقدامات زیربنایی و روبنایی، اعضای شورا پروژه هایی از قبیل احداث دو تقاطع غیر همسطح، فاز سوم بهسازی محور نسیم شمال، احداث میدان میوه تره بار مرکزی، توسعه آرامستان و توجه به باغستان سنتی را در بودجه سال آتی شهر گنجانده است.
وی یاد آور شد: امیدواریم با همت بیشتر شورا و شهرداری در آینده ای نزدیک شاهد رشد و شکوفایی و سیمایی زیباتر از شهر قزوین در همه ابعاد و زمینه ها باشیم.

عملکرد شوراها و ارتباط مستقیم آن با رضایت‌مندی و افزایش کیفیت زندگی شهروندان

شکل گیری شوراهای اسلامی نماد عینی مردم سالاری دینی است

ربیس کمیسیون خدمات شهری و شورایاری شورای اسلامی شهر قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا شکل گیری شوراهای اسلامی را نماد عینی مردم سالاری دینی و مشارکت در حاکمیت دانست و گفت: مردم با انتخاب نمایندگانی از میان خود در شوراهای شهر وروستا در حوزه های مختلف می‌توانند نقش آفرین باشند.
حسین صلح جو به مناسبت نهم اردیبهشت سالروز تأسیس نهاد شوراها به بیان اهمیت و ضرورت شکل گیری آن پرداخت و اظهار کرد: شوراها به عنوان یک نهاد مردمی حلقه واسط بین مردم و دستگاهای اجرایی هستند و تاکنون نیز کارکردهای مثبتی داشته اند.
وی افزود: نهاد شوراهای شهر و روستا می تواند مطالبات مردم در مجموعه مدیریت شهری را پیگیری نموده و آنها را به منصه ظهور برساند.
صلح جو با اشاره به عملکرد شورای ششم افزود: شورای ششم با شعار انقلابی و جهادی در مسند انتخابات وارد شد و اعتماد مردم را جلب کرد؛ ما نیز یکی موضوعاتی که به مردم وعده دادیم خدمت پاک بود.
وی اظهار کرد: دوره هایی شوراهای شهر قزوین سیاسی بوده و خدمت به مردم فراموش شده و در برخی دوره ها تا حدودی خدمت شده اما در شورای دوره ششم ادعا نمی کنم موفق بودیم بلکه خیلی تلاش شده فراجناحی عمل شود.
این عضو شورای شهر قزوین تاکید کرد: تمام توان و تلاش و کوشش خود را به کار گرفته‌ ام تا در مسیر خدمت به مردم بدون ادعا، دروغ و پاک و عاشقانه عمل کنم.
رئیس کمیسیون خدمات شهری و شورایاری شورای اسلامی شهر قزوین تصریح کرد:‌ یکی از اتفاقات خوب شورای ششم انتخاب شهردار بود که مدیریت ۴۰ ساله دارند؛ از مهمترین دغدغه اعضا شورای، ششم پاک کردن بدهی شهرداری و همچنین تامین حقوق کارکنان شهرداری بود.
وی اضافه کرد: سومین مطالبه ما راه اندازی کمربندی پل امام رضا و چهارمین مطالبه راه اندازی شهید انصاری شرقی است؛ در شورای چهارم بیش از ۸۰ پلاک زمین برای اجرای این طرح تملک شد اما بخ خاطر مشکل میراث فرهنگی کار نیم تمام مانده است.
صلح جو تصریح کرد: پنجمین مطالبه اتمام پروژه‌های نیمه کاره است که با توجه به محدود بودن منابع توان انجام پروژه جدید نداریم و باید طرح‌های نیمه تمام تکمیل شود.
عضو شورای شهر قزوین گفت: با حمایت ها و تاکیدات شورا، شهردار قزوین با تلاش های فراوان هزار میلیارد تومان بدهی که شهرداری به بانک شهر داشت را پرداخت کرد و برای بیش از ۴۵۰ میلیون تومان جریمه دیرکرد بخشودگی گرفتند.
صلح جو ادامه داد: پرداخت حقوق پرسنل شهرداری نیز در دوره ششم بدون وقفه پرداخت شده و همچنین پیگیر اتمام پروژه‌های نیمه کاره در شهر هستیم.
وی یاد آور شد: همچنین پیگیر اجرای بار انداز ملی میدان تره بار را پیگیر هستیم که زمین آن به ۶۰ هکتار افزایش پیدا کرده و با بنکداران و فعالان حوزه خشکبار جلسات مختلفی برگزار شده و اولین سوله نمونه برای هر غرفه دار بزودی نصب خواهد شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha