سرانجام پرونده سلامت دانش آموزان در مازندران

ساری- ایرنا- معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش مازندران "سامانه الکترونیک پرونده سلامت مدرسه" را به منظور کنترل وضیت بهداشت و سلامت دانش آموزان در محیط مدرسه راه اندازی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهریور پارسال پرونده سلامت الکترونیک سطح یک مازندران با حضور رییس مرکز مدیریت شبکه بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رونمایی شد.

با رونمایی از این پرونده سلامت الکترونیکی، تمام اطلاعات پزشکی و خدماتی بیماران قابل رویت است و با طراحی این سامانه سعی شده در مازندران با اطلاعات سطح یک پزشک خانواده ارتباط بین سطح یک و دو فراهم شود.

هر فرد با وارد کردن کد ملی در درگاه http://myehr.ir/ می تواند اطلاعات پزشکی خود را مشاهده کند و از عوامل خطر آفرین پزشکی که می تواند در آینده سلامت او را تهدید کند مطلع شود.

بیش از ۶۰۰ پزشک عمومی در مازندران به عنوان پزشک خانواده افراد را زیرپوشش دارند و در مدت اجرای این طرح در مازندران اطلاعات هویتی و پرشکی هر یک از افراد زیر پوشش پزشک خانواده ثبت و ضبط شده است.

مازندران حدود ۵۳۰ هزار دانش آموز دارد که آنها در حدود چهار هزار و ۹۰۰ کلاس درس مشغول به تحصیل هستند و در این مرحله اجرای الکترونیک پرونده سلامت مدرسه استان اطلاعات مربوط به سه هزار و ۲۲۸ مدرسه به تعدد ۴۵۳ هزار و ۵۹۴ دانش آموز بارگذاری شده است و بدین طریق تحت مراقبت های بهداشتی قرار گرفتند.

سرانجام پرونده سلامت دانش آموزان در مازندرانبروزرسانی اطلاعات سلامت دانش آموزان مازندران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران گفت: سامانه الکترونیک پرونده سلامت مدرسه برای دانش آموزان استان راه اندازی شده است.

عباس علیپور روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تا پیش از این و در گذشته اطلاعات سلامت دانش آموزان تنها به یک دفترچه تزریق واکسن خلاصه شده بود و فراتر از آن اطلاعاتی در دسترس نبود.

وی ادامه داد : بعدها این دفترچه به یک برگه واکسن مبدل شد و به عنوان بخشی از پرونده دانش آموز در مدارک مدارس بایگانی می شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با اشاره به اینکه با اجرای طرح پزشک خانواده هر یک از افراد استان زیر پوشش یک پزشک قرار دارند، گفت: در گام اول الکترونیکی کردن پرونده سلامت مازندرانی پارسال پرونده سلامت الکترونیک برای تمامی افراد زیر پوشش پزشک خانواده باز شد.

وی افزود: با توجه به اینکه کنترل و مراقبت دانش آموزان مازندران در مدارس وضعیت مناسبی نیست این سامانه می تواند در کمک به بهبود این موضوع تاثیر بسزایی بگذارد.

سرانجام پرونده سلامت دانش آموزان در مازندران

فعالیت مربی بهداشت تنها در ۱۵ درصد مدارس استان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران اظهار داشت : در حال حاضر تنها ۱۵ درصد از مدارس استان مربی بهداشت دارند و غالب کارهای سلامت دانش آموزان به معاونان و مدیران مدرسه واگذار شده است که آنها نیز به صورت حرفه ای و کارشناسی قادر به انجام این کار نیستند.

وی گفت : با راه اندازی سامانه مورد نظر اطلاعات سلامت و بهداشتی دانش آموزان بارگذاری شده است که این موارد شامل تزریق واکسن ها و نیز بیماریها وحساسیت های آنها است و در صورتیکه دانش آموز در مدرسه دچار مشکلی بخاطر بیماری شود این اطلاعات در اختیار مسوولان مدرسه قرار دارد.

علیپور افزود: علاوه بر این با ثبت شماره تماس پزشک خانواده هر یک از دانش آموزان در زمان بروز مشکلی از نظر سلامت این امکان برای مسوولان مدرسه وجود دارد تا بتوانند با پزشک مربوطه ارتباط بگیرند و اقدامات لازم را در اسرع وقت انجام دهند.

وی همچنین اظهار داشت : راه اندازی این سامانه کار ارزشمندی است که از طریق آن وضعیت سلامت دانش آموزان به عنوان نسل آینده کشور به صورت مرتب کنترل می شود تا از این طریق بتوانیم نسلی مصون و ایمن در مقابل با بیماری ها داشته باشیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha