چین به دنبال راه‌اندازی «سازمان همکاری ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی ماه»

تهران- ایرنا- سازمان ملی فضایی چین به زودی سازمانی را برای نظارت و هماهنگی ایستگاه بین المللی تحقیقات ماه تحت رهبری خود ایجاد خواهد کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از تارنمای اخبار فضایی اسپیس دات کام، وو وایرن، مدیرکل آزمایشگاه اکتشافات فضای عمیق (DSEL) چین گفت: سازمان همکاری ایستگاه تحقیقاتی بین المللی ماه (ILRSCO) به زودی برای هماهنگی و مدیریت ساخت پایگاه بین‌المللی کره ماه (ILRS) ایجاد می شود. انتظار می رود اعضای موسس توافق نامه ILRSCO را تا قبل از ماه ژوئن امضا کنند.

سازمان ملی فضایی چین و سازمان همکاری فضایی آسیا و اقیانوسیه (APSCO) ۲۵ آوریل در آیین گشایش نخستین کنفرانس بین المللی آزمایشگاه اکتشافات فضای عمیق (APSCO) در هیفی در استان آنهویی چین، بیانیه مشترکی را در مورد همکاری برنامه پایگاه بین المللی کره ماه ILRS امضا کردند. اعضای سازمان همکاری فضایی آسیا اقیانوسیه شامل چین، بنگلادش، ایران، مغولستان، پاکستان، پرو و تایلند هستند.

روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست به نقل از وو نوشت سازمان ملی فضایی چین از زمان رونمایی از اولین نقشه راه ILRS در سال ۲۰۲۱، با تعدادی از کشورها و نهادهای بین‌المللی از جمله روسیه، آرژانتین، پاکستان، امارات متحده عربی و برزیل موافقت‌نامه‌های همکاری یا تعهد نامه‌هایی امضا کرده است.

چین به دنبال راه‌اندازی «سازمان همکاری ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی ماه»

وو با بیان اینکه از کشورها و سازمان‌های سراسر جهان در این پروژه استقبال می شود، افزود: ما از مشارکت کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا و کشورهای اروپایی استقبال می کنیم. همچنین امیدواریم کشورهای بریکس و برخی از کشورهای توسعه نیافته آفریقایی به ما بپیوندند.

رسانه دولتی گلوبال تایمز چین نیز گزارش داد در حال حاضر بیش از ۱۰ کشور در حال مذاکره درباره این توافق نامه هستند. ونزوئلا در آستانه امضای توافقنامه ILRS است.

پروژه ILRS و ILRSCO تا حدودی نظیر برنامه آرتمیس به رهبری آمریکا و زیربنای سیاسی آن یعنی توافقنامه آرتمیس است که ۲۳ کشور آن را امضا کرده اند. روسیه هنگام رونمایی از این پروژه در سال ۲۰۲۱، به عنوان یک شریک مشترک در ILRS معرفی شد. با این حال، پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، در بیانیه‌هایی که چین درباره این طرح منتشر کرده، نام روسیه بطور آشکار دیده نمی شود.

گام‌های بعدی در برنامه‌های اکتشاف ماه چین نیز اخیرا به طور کامل ارائه شد. ماموریت بعدی پرتاب ماهواره رله (بازپخش) ماه Queqiao-۲ در اوایل سال آینده است. این ماموریت از ماموریت بازگرداندن نمونه های ماه Chang'-۶ که قرار است در ماه مه ۲۰۲۴ پرتاب شود، پشتیبانی خواهد کرد. هدف این ماموریت این است که اولین نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از آن سوی ماه را به زمین بازگرداند.

ماهواره Queqiao-۲ نمونه ارتقا یافته ماهواره Queqiao است که در حال حاضر از کاوشگر و ماه نورد Chang'e-۴ پشتیبانی می کند. فضاپیمای جدید همچنین به عنوان یک رله ارتباطی برای ماموریت های چانگ هفت و هشت به قطب جنوب ماه عمل خواهد کرد.

Chang'e-۷ شامل یک مدارگرد، کاوشگر، ماه نورد و فضاپیمای جهشی است که برای جستجوی یخ آب در دهانه یا چاله های ماه در سایه دائمی طراحی شده است. این ماموریت در سال ۲۰۲۶ پرتاب خواهد شد.

Chang'e-۸ که در سال ۲۰۲۸ پرتاب می شود، شامل یک ربات است که برای آزمایش قالب های چاپ سه بعدی از سنگ ماه طراحی شده است. این ماموریت پایه و اساس پروژه کامل ILRS است که در دهه ۲۰۳۰ دنبال می شود.

ILRS در حال حاضر شامل پنج ماموریت برنامه ریزی شده برای راه اندازی انرژی هسته ای، ارتباطات، رصد نجومی و سایر زیرساخت ها برای یک ایستگاه تحقیقاتی رباتیک است که پس از تکمیل، میزبان فضانوردان خواهد بود.

وو یانهوا معاون سابق CNSA گفت این پروژه به توسعه پنج زیرساخت اصلی نیاز دارد که شامل شبکه حمل و نقل زمین-ماه، سامانه عملیات طولانی مدت سطح ماه، حمل و نقل سطح ماه و امکانات تحقیقات علمی است. پیش بینی می شود نسخه ارتقا یافته ILRS تا سال ۲۰۵۰ تکمیل شود.

وو ویرن گفت که چین بدون شک می‌تواند قبل از سال ۲۰۳۰ فضانوردان را روی سطح ماه فرود آورد. این کشور در حال حاضر روی سخت‌افزار مورد نیاز برای فرود فضاپیمای سرنشین دار روی ماه کار می‌کند.

ماهواره Queqiao-۲ بخشی از یک منظومه Queqiao خواهد بود که ارتباطات، ناوبری و پشتیبانی سنجش از راه دور را برای فرودهای آینده فضانوردان روی ماه و مأموریت های بالقوه رباتیک در اعماق فضا فراهم می کند.

ماه گذشته یک مقام ارشد فضایی چین خواستار تسریع تلاش‌های این کشور برای ایجاد زیرساخت‌های ماه شد. در غیر این صورت فرصت تکرارنشدنی تضمین نقش جهانی این کشور در اکتشاف ماه از دست خواهد رفت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha