نخستین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون در جعفرآباد مغان آغاز شد

اردبیل-ایرنا- نخستین جشنواره بین المللی کوچ عشایر شاهسون با حضور رئیس سازمان امور عشایر، جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و عشایر ایلات مختلف کشور در جعفر آباد مغان آغاز شد.

به گزارش ایرنا، عباس پاپی‌زاده رئیس سازمان امور عشایر کشور در این جشنواره با اشاره به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های عشایر استان اردبیل اظهار کرد: جشنواره کوچ عشایر فرصتی است برای معرفی توانمندی‌های عشایر در زمینه‌های مختلف که می‌توان از این ظرفیت بخوبی استفاده کرد.

وی اظهار کرد: در بحث گردشگری عشایر می‌توان کارهای جدیدی را با هدف درآمدزایی بیشتر برای جامعه عشایر شروع کرد تا این قشر زحمتکش با رغبت بیشتری به تولید بپردازند.

رئیس سازمان امور عشایری با بیان اینکه طرح زنجیره گوشت قرمز در کشور در دست اجرا است، افزود: این طرح به تمام استان‌ها ابلاغ شده است ضمن اینکه در بحث گیاهان دارویی هم اقدامات خوبی متناسب با ظرفیت هر منطقه صورت گرفته است.

پاپی زاده ادامه داد: ظرفیت بسیار بزرگی در برخی از مناطق کشور در تولید گیاهان دارویی وجود دارد که دولت تسهیلات چهار درصدی به میزان ۵۰ هزار میلیارد ریال در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های عشایر در کشور ناشناخته مانده است افزود: با برگزاری جشنواره‌ها می توان این قابلیت‌ها و توانمندی‌ها را احیا کرد.

پاپی‌زاده بیان کرد: با توسعه قابلیت‌های عشایر هم می‌توان به اقتصاد جامعه عشایر کمک کرد و هم برای جامعه شهرنشین فضای گردشگری و سفر ارزان فراهم کرد.

نخستین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون در جعفرآباد مغان آغاز شد

وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در نشستی که در مهر ماه ۱۳۹۸ در خجند تاجیکستان برای توسعه گردشگری مشترک بین این کشورها برگزار شد، شهر اردبیل را برای سال ۲۰۲۳ به عنوان پایتخت گردشگری این کشورها انتخاب و تصویب کردند. سفیران و مهمانان حاضر در رویداد اردبیل ۲۰۲۳ فردا در محل برگزاری این جشنواره حضور خواهند یافت و از آن بازدید خواهند کرد.

به گزارش ایرنا، عشایر استان اردبیل با بیش از ۱۳ هزار خانوار و با ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت ۵.۴ درصد جمعیت استان و ۵.۶ درصد جمعیت عشایر کشور بوده و از ۲ ایل شاهسون و قره داغ و ۲ طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو تشکیل شده است.

عشایر استان اردبیل ساکن در ۱۱ شهرستان استان، دارای ۴۵ طایفه بوده و در ۵۷۲ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق، هفت زیست بوم، ۵۱ سامانه، هزار و ۵۲۷ "ابه"(اقامتگاه موقت) زندگی می‌کنند.

عشایر این استان سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۴۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، هزار و ۵۰۰ تن پشم، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر، هشت هزار و ۱۰۰ تن محصولات باغی، ۹۲ هزار تن محصولات زارعی و ۲۳ هزار متر مربع صنایع دستی مانند فرش، گلیم و جاجیم تولید می‌کنند.

نخستین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون در جعفرآباد مغان آغاز شد

هم‌اکنون عشایر استان در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه دار کشور در جایگاه سوم، از لحاظ مرتع در رتبه چهارم، تعداد دام در رتبه پنجم و از لحاظ جمعیت در جایگاه هشتم قرار دارد و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود.

عشایر استان اردبیل نیمی از سال را در قشلاقات شمال استان و نیمی دیگر را در ییلاقات سبلان و ارتفاعات کوه‌های باغرو و بزغوش سپری می‌کنند و شغل اصلی آنها دامپروری بوده و به نگهداری ۱.۵ میلیون واحد دامی مشغول هستند.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است و به داشتن مناطق طبیعی، تاریخی، مذهبی و اقتصادی یکی از مقاصد مهم گردشگران داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha