گرمای بی‌سابقه در کدام کشورها بیشترین آسیب را خواهد داشت؟

تهران- ایرنا- یک مطالعه جدید تاکید کرده است مناطق مختلفی در سراسر جهان که تاکنون سابقه گرمای شدید را نداشته‌اند، با خطر زیادی از جانب تاثیرات نابودکننده گرمای شدید رو به رو هستند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری «فیز»، این تحقیق با هدایت دانشگاه «بریستول» انگیس که در نشریه «ارتباطات طبیعت» منتشر شده است، نشان می‌دهد افزایش گرمای بی‌سابقه در کنار آسیب‌پذیری‌های اجتماعی-اقتصادی موجب می‌شود که مناطق خاصی از جهان مانند افغانستان، پاپوا گینه نو و آمریکای مرکزی بیش از مناطق دیگر در معرض خطر باشند.

پاپوا گینه نو، کشوری مشترک المنافع است که در اقیانوس آرام، قاره اقیانوسیه و گینه نو قرار دارد. پایتخت آن بندر مورسبی است که در ساحل جنوب شرق کشور واقع شده‌ است. منطقه پاپوا گینه نو از سال ۱۹۰۶ تحت سلطه استرالیا اداره می‌شد. در فاصله سال‌های ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵ به اشغال ژاپن درآمد اما پس از جنگ دوباره به استرالیا پیوست.

این در حالی است که کشورهایی که هنوز شدیدترین موج‌های گرما را تجربه نکرده‌اند، اغلب آسیب‌پذیرتر هستند؛ زیرا اقدامات لازم برای سازگارشدن تنها پس از ورود موج گرما انجام می‌شوند. علاوه بر افزایش بی‌سابقه دما، رشد جمعیت و امکانات محدود درمانی و تامین انرژی نیز مشکلات را افزایش می‌دهند.

پکن و اروپای مرکزی نیز در فهرست نقاط کانونی حساس این مساله قرار دارند؛ چنانچه موج‌های گرمای بی‌سابقه در این مناطق پرجمعیت روی دهد، میلیون‌ها نفر از مردم با تاثیرات سوء‌مدیریت رو به رو خواهند شد.

گرمای بی‌سابقه در کدام کشورها بیشترین آسیب را خواهد داشت؟

این محققان با توجه به یافته‌های این مطالعه از سیاست‌گذاران در مناطق واقع در کانون مساله خواسته‌اند که طراحی و اجرای برنامه‌های اقدام را با هدف کاهش خطر مرگ و میر و آسیب‌های مرتبط ناشی از شرایط وخیم آب و هوایی در نظر داشته باشند.

«ویکی تامپسون» دانشمند آب و هوایی و مولف اصلی این گزارش تحقیقی می‌گوید: در حالی که موج‌های گرما با تناوب بیشتری روی می‌دهند، ما باید آمادگی بهتری برای این مساله داشته باشیم. ما مناطقی را شناسایی می‌کنیم که ممکن است تا الان خوش شانس بوده باشند. برخی از این مناطق جمعیت فزاینده‌ای دارند، برخی کشورهای در حال توسعه هستند و برخی همین اکنون نیز بسیار داغ شده‌اند. ما باید سوال کنیم که آیا طرح‌های مبارزه با گرما برای این نواحی کافی هستند؟

«دان میچل» استاد علوم اتمسفری در دانشگاه بریستول نیز گفت: وجود آمادگی موجب نجات جان انسان‌ها می‌شود. مشاهده کرده‌ایم که برخی از غیرمنتظره‌ترین موج‌های گرما در جهان موجب مرگ ده‌ها هزار نفر می‌شود. ما در این مطالعه نشان دادیم که چنین رویدادهای بی‌سابقه‌ای ممکن است در هر جایی روی بدهد و دولت‌های سرتاسر جهان باید آمادگی لازم را داشته باشند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha