۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۰۳
کد خبرنگار: 2645
کد خبر: 85089477
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

لاشه یک قلاده پلنگ در ارتفاعات سه هزار تنکابن پیدا شد

۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۰۳
کد خبر: 85089477
لاشه یک قلاده پلنگ در ارتفاعات سه هزار تنکابن پیدا شد

نوشهر - ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست تنکابن از کشف لاشه یک قلاده پلنگ در ارتفاعات منطقه سه هزار این شهرستان خبر داد.

هادی منصور کیایی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود :لاشه پلنگ مازندران که ظهر امروز کشف شده برای بررسی علت مرگ آن به مرکز استان جهت کالبد شکافی انتقال یافت.

وی اظهارداشت: در بررسی اولیه در لاشه این پلنگ نر بالغ آثار شکار ، ساچمه یا تله دیده نمی شود.
کیایی با بیان اینکه لاشه پلنگ مازندران هم اکنون در یکی از کلینیک های دامپزشکی است ، خاطرنشان کرد: لاشه این پلنگ توسط مردم اهالی منطقه پیدا شد و پس از اطلاع از این موضوع بلافاصله نیروهای ما در منطقه حاضر شدند.

بیشتر کوه های غرب مازندران زیستگاه وحوش از جمله پلنگ است .

به گزارش خبرنگار ایرنا، اگرچه در سال‌های اخیر طبق گزارش رسمی و با شیوه ردزنی آمار پلنگ در جنگل‌های مازندران به حدود ۱۱۰ قلاده تخمین زده شد، ولی پیش بینی می شود که آمار این گربه سانان در جنگل های هیرکانی در این خطه شمال کشور تا به ۱۵۰ قلاده نیز برسد و بررسی میدانی محیط زیست مازندران نشان می دهد با وجود این که این گربه سانان همچنان در زمره گونه های تحت حمایت قرار دارند، ولی از خط قرمز انقراض خارج شده است.
رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس شیوه رد زنی برای آمارگیری، تعداد پلنگ موجود در جنگل های مازندران ما بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ قلاده است و شاید آمارهای بیش از این تا ۱۵۰ قلاده نیز برآورد می شود که به دلیل شمارش نشدن نزدیک این گربه سانان نمی تواند مورد اطمینان باشد.
کوروس ربیعی گفت: به هر حال در سال‌های اخیر با کاهش و یا حتی ممنوع کردن صدور مجوز شکار برای منابع تغذیه ای این گربه سانان در جنگل ها از جمله گراز و ارتقای فرهنگ عمومی برای حمایت موجب شده تا تعرض به این گربه سانان رو به کاهش برود و جا پای آنها در جنگل های هیرکانی سفت شود.

ربیعی اضافه کرد: از طریق دوربین‌های نصب شده مشاهداتی داریم و در زیستگاه هایی در ارتفاعات، یا پایین دست و در میان‌بند نیز مشاهداتی از پلنگ وجود دارد.

به گزارش ایرنا، پلنگ ایرانی که نام علمی آن ' پنترا پاردوس تولیانا Panthera pardus tulliana ' و نام انگلیسی آن هم ' پرشین لئوپارد Persian Leopard ' است، بزرگ ترین یا یکی از بزرگ ترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا محسوب می شود و در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد.

شهرستان ۱۷۰ هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha