۳۰ فروردین ۱۴۰۲، ۸:۰۹
کد خبر: 85087310
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پنج روایت برآنچه در سومین روز نمایشگاه کتاب مازندران گذشت

ساری- ایرنا- عضویت رایگان در کتابخانه‌های استان، رونمایی از کتاب "تاریخ و فرهنگ دودانگه و شهریارکوه"، برگزاری کارگاه تخصصی تولید محتوا و ویراست، برپایی غرفه "عفاف و حجاب" و تاکید ایجاد نمایشگاه‌های خیابانی مهم‌ترین موضوعات سومین روز نمایشگاه کتاب مازندران بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نمایشگاه بزرگ کتاب، قرآن و محصولات فرهنگی از عصر ۲۷ فروردین ماه با حضور استاندار مازندران در ساری گشایش یافت و در آن نماینده ۴۳ ناشر داخلی و ۱۳ ناشر استانی چهار هزار عنوان کتاب را در بیش از ۴۰ غرفه محصولات خود را عرضه می کنند.

این نمایشگاه که با وعده استاندار مازندران مبنی بر پیگیری تسریع چاپ کتاب با هدف حمایت از نویسندگان استان کلید خورده برای ناشران و نویسندگان استان بارقه های امیدی ایجاد کرده است.

این روزها ساری میزبان دوستداران کتاب و کتابخوانی در این همایش بزرگ کتاب بوده که حضور پرشور علاقه مندان به این مهم به ویژه نسل جوان را جذب خود کرده است.

در سومین روز این رویداد مهم فرهنگی، جمع کثیری از فرهنگیان به ویژه دانشجویان، دانش آموزان و اهل قلم به همراه سایر اقشار مردم به نمایشگاه آمده بودند تا ضمن آشنایی با آخرین انتشارات داخلی و بومی، کتاب های مورد نیاز خود را تهیه کنند.

این نمایشگاه نیز همچون سایر رویدادها، برنامه ها، نشست‌ها حاشیه هایی دارد که از جمله آن سنگینی ترافیک خودروهای شخصی در اطراف نمایشگاه همچنان پابرجاست اما در سایر حوزه ها به گفته مراجعه کنندگان و ناشران مشکلی وجود نداشت و این رویداد به بهترین سبک ممکن در حال برگزاری است.

پنج روایت برآنچه از سومین روز نمایشگاه کتاب مازندران گذشت

عضویت رایگان در کتابخانه‌های مازندران

مدیرکل کتابخانه‌های مازندران گفت: زمینه عضویت رایگان کتابخانه‌های عمومی در نمایشگاه کتاب، قرآن و محصولات فرهنگی استان مازندران فراهم شده است.

انسیه مهدیان پور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: علاقمندان کتاب می توانند به صورت رایگان عضو کتابخانه‌های عمومی استان مازندران شوند.

وی با اشاره به این‌که، زمینه‌ای ایجاد کردیم که متقاضیان حضور در جشنواره کتابخوانی رضوی از این ظرفیت استفاده کنند، تصریح کرد: زمینه‌ای فراهم کردیم که کودکان و نوجوانان در این جشنواره به صورت آنلاین شرکت کنند و سامانه‌ای تحت همین عنوان فعال شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران خاطرنشان کرد: دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی از سری برنامه‌های بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه السلام، به میزبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود.

مهدیان پور ادامه داد: اشاعه و ترویج فرهنگ و معارف ائمه معصومین علیهم السلام و آموزه‌های آن به ویژه فرهنگ منوّر رضوی، گسترش فعالیت‌های کتاب‌خوانی و مطالعه کتاب‌های مرتبط با سیره پاک ائمه معصومین علیهم السلام به‌ویژه حضرت امام رضا علیه السلام، شناسایی و معرفی کتاب‌های فاخر مرتبط با فرهنگ و سیره اهل بیت علیهم السلام از طریق انتشار گسترده این آثار و اعتلای فرهنگ ایرانی متکی به فرهنگ دینی از اهداف این جشنواره در دوازدهمین دوره برگزاری است.

پنج روایت برآنچه از سومین روز نمایشگاه کتاب مازندران گذشت

رونمایی از کتاب تاریخ و فرهنگ دودانگه و شهریارکوه

کتاب "تاریخ و فرهنگ دودانگه و شهریارکوه" اثر جدید اسدالله عمادی شاعر، نویسنده و داستان نویس ساروی در نمایشگاه کتاب مازندران رونمایی شد.

اسدالله عمادی پیرامون پیشینه فعالیت‌های پژوهشی - فرهنگی خود و اُلفت و انسش با ادبیات و شعر و داستان توضیح داد: این اشتیاق و علاقه از دوران تحصیل در مدرسه، دبیرستان و همینطور ورود به دانشگاه آغاز شد.

این نویسنده مازندرانی با اشاره به اینکه این کتاب را برای شناسایی تاریخ و فرهنگ دودانگه و شهریار کوه که در جنوب شرقی البرز واقع شده، منتشر کردم، تاکید کرد: این سرزمین میراث فرهنگی و تاریخی قوی و غنی داشته و مردان نام آور در عرصه فرهنگ، هنر، علم و سیاست را در خود جای داده است.

عمادی اضافه کرد: تصمیم دارد آخرین پژوهش خود را که "رازهای خاموش مازندران" نام دارد، به نگارش درآورد. این اثر ادبی به ابهامات تاریخ و فرهنگ باستانی استان می‌پردازد.

گفتنی است اسدالله عمادی دانش‌آموخته ادبیات فارسی از دانشگاه تهران بوده و سال‌ها به‌عنوان دبیر دبیرستان‌ها و مدرس در آموزشگاه‌های شهرستان ساری فعالیت داشته است.

از این هنرمند تاکنون ۱۲ مجموعه شعر، ۱۱ رمان و مجموعه داستان و ۱۵ اثر پژوهشی منتشر شده است.

وی سال ۱۳۵۴ نخستین داستان بلندش را با عنوان "گون‌های کوهی" و سال ۱۳۵۶ در دوران دانشجویی مجموعه داستان "ستاره‌های خاکی" را منتشر کرد.

پنج روایت برآنچه از سومین روز نمایشگاه کتاب مازندران گذشت

برگزاری کارگاه تخصصی تولید محتوا و ویراست

کارگاه آموزشی تخصصی تولید محتوای کتاب و کارگاه تخصصی ویراست کتاب در حاشیه نماشگاه کتاب، قرآن و محصولات فرهنگی ارشاد مازندران با حضور ناشران و نویسندگان برگزار شد.

این کارگاه ها که با استقبال فعالان حوزه نشر استان برگزار و به صورت عملیاتی درباره مباحث تولید کتاب و مشکلات این حوزه بحث و بررسی شد.

علی رمضانی پاجی مدرس کارگاه آموزشی تخصصی تولید محتوای کتاب به برخی از چالش‌های این حوزه اشاره و خواستار توجه ناشران و فعالان حوزه نشر به مباحث اساسی تولید محتوا شد.

وی با تاکید بر توجه به مقدمه و پیشگفتار در تولید محتوا، افزود: کتاب‌ها از دو لحاظ ساختاری و محتوایی مورد بررسی قرار می‌گیرند و انتظار است که نویسندگان و ناشران برای محتوا وقت بیشتری گذاشته و حساسیت بیشتری خرج دهند.

رمضانی پاجی خاطر نشان کرد: مسئله بعدی که باید به آن توجه ویژه ای شود این است که در صفحه آرایی حساسیت‌های لازم را اعمال کنند.

در ادامه استاد زین‌العابدین درگاهی مدرس کارگاه ویراستاری در جمع ناشران و نویسندگان اظهار کرد: ویراستار زمینه ارتقاء یک متن را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: ناشر باید مقررات قانونی که برای نشر کتاب وجود دارد را به ویراستار و نویسنده متذکر شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ویراستار یک مشاور برای دفتر نشر است، افزود: متن باید زیر نظر متخصص از یک فیلتر مناسب رد شود در غیر این صورت ناشر روی آن سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

پنج روایت برآنچه از سومین روز نمایشگاه کتاب مازندران گذشت

برپایی غرفه "عفاف و حجاب"

غرفه "عفاف و حجاب" با هدف معرفی محصولات عفاف و حجاب در نمایشگاه بزرگ کتاب و قرآن مازندران فعالیت دارد.

نمایشگاه کتاب با رویکرد جدیدتر نسبت به سایر نمایشگاه‌های کتاب در استان مازندران پیگیری شده و برنامه‌های جنبی متعددی در این نمایشگاه تدارک دیده شده است. برگزار کنندگان این دوره از نمایشگاه تلاش کردند که طرحی نو در برگزاری نمایشگاه کتاب در استان مازندران ارائه دهند و سرفصل جدیدی برای جشنواره‌های فرهنگی از این دست تعریف کنند.

برپایی غرفه عفاف و حجاب در لابه‌لای حجم انبوهی از کتاب‌های ارائه شده در نوع خودش جالب توجه بوده و درباره چرائی برپایی این غرفه و نوع کارکردش با مدیر اجرایی نمایشگاه و مسئول غرغه گفت و گویی انجام دادیم.

مدیر اجرایی نمایشگاه کتاب، قرآن و محصولات فرهنگی مازندران در این ارتباط گفت: عفاف و حجاب جدای از مباحث فرهنگی نیست و پوشش مناسب هم جز فرهنگ ماست.

عیسی مدانلو با اعلام اینکه در کنار بحث عفاف و حجاب، تامین لباس‌ با پوشش مناسب هم یکی از موضوعات بحث برانگیز در استان است، خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای که در نمایشگاه فعالیت خویش را آغاز کرده مدتی است که عرضه لباس‌های مناسب را از یک مسجد شروع و محصولات این مجموعه که تلاش دارد با قیمت مناسب ارائه شود، مورد توجه خانواده‌ها قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: ایجاد این غرفه زمینه‌ای می‌شود که این مجموعه بیشتر دیده شود و از طرفی با توجه به مراجعات مکرری که به این نمایشگاه می‌شود، خانواده‌ها ارتباط بیشتری با مجموعه‌هایی از این دست می گیرند.

همچنین جواد دهقان مسئول غرفه "عفاف و حجاب" در نمایشگاه کتاب اظهار کرد: فعالیت ما در فضای مسجد بوده و در کنار عرضه محصولات تلاش داریم که نگاه مردم را نسبت به مسجد تغییر دهیم.

وی با اعلام اینکه در فضای کوچکی که در مسجد قرار دارد، سالن ورزشی ویژه آقایان و بانوان اختصاص دادیم و تلاش کردیم برنامه‌های فرهنگی که در مسجد اجرا می‌شود با کمترین هزینه برای مخاطبان در نظر گرفته شود.

مسئول پایگاه بسیج جوادالائمه مسجد امیرالمومنین قائم شهر با اعلام اینکه در پروسه عرضه لباس عفاف و حجاب واسطه‌ها را کاهش دادیم، گفت: حذف واسطه‌ها باعث کاهش قیمت تمام شده می‌شود و همه تلاش ما این است که کالاهای عفاف و حجاب با نازل‌ترین و بهترین کیفت در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.

دهقان اضافه کرد: کالای عفاف و حجاب آن طور که گفته می‌شود گران نیست اما به دلیل وجود واسطه‌های متعدد با قیمت گران در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

*بیشتر بخوانید:

۱-روز دوم نمایشگاه کتاب مازندران؛ از معرفی تازه‌های نشر تا استقبال پرشور مردم

۲-استاندار: تسریع در چاپ کتاب نویسندگان را پیگیری می‌کنم

۳-رونمایی از ۲۱ اثر نویسندگان مازندرانی در نمایشگاه کتاب

۴-نمایشگاه بزرگ کتاب، قرآن و محصولات فرهنگی مازندران افتتاح شد

پنج روایت برآنچه از سومین روز نمایشگاه کتاب مازندران گذشت

نمایشگاه‌های خیابانی کتاب در مازندران اجرایی شود

رییس حوزه هنری مازندران گفت: با توجه به هجمه‌های فرهنگی نیاز داریم که تعداد نمایشگاه‌های فرهنگی که قابلیت‌های هنری اصیل استان را معرفی می‌کنند، افزایش یابد.

مهدی معصومی در حاشیه حضور در نمایشگاه کتاب اظهار کرد: تولیدات عرصه هنر انقلاب اسلامی در رشته‌های تجسمی، نگارگری، عکس و مجموعه اشعار و ضرب المثل‌های مازندرانی را در این نمایشگاه عرضه کردیم.

وی هدف از حضور در نمایشگاه را شناسایی، ترویج و توزیع آثار تولید شده اعلام کرد و افزود: این نمایشگاه‌ها زمینه ترویج فرهنگ بومی و اصیل را فراهم می‌کند.

رییس حوزه هنری مازندران با اعلام اینکه باید تعداد برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست افزایش یابد، گفت: حتی می‌توانیم نسبت به برگزاری نمایشگاه‌های خیابانی اقدام کنیم و باید زمینه‌ای فراهم شود که محصولات تولید شده در اختیار مخاطبان اصلی که همان مردم هستند، قرار گیرد.

معصومی اضافه کرد: انتظار داریم که تعداد باید زمینه برگزاری نمایشگاه‌های خیابانی که در دنیا هم مورد توجه قرار گرفته در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: هنر بهترین مسیر برای روشنگری و معرفی قابلیت‌ها است به شرطی که زمینه دسترسی عامه مردم به نمایشگاه‌ها از این دست فراهم شود.

معصومی خاطر نشان کرد: آثار قرآنی و هنری زمانی اثربخش است که به صورت زیبا در اختیار مخاطبان واقعی این آثار که همان مردم هستند قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه بزرگ کتاب، قرآن و محصولات فرهنگی مازندران از به مدت پنج روز تا ۳۱ فروردین ماه در ۲ شیفت صبح و عصر برای بازدید علاقمندان برپا شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha