اکبر خزایی: برخی مربیانِ بدنسازی نوشتن «استروئید» را هم بلد نیستند

تهران- ایرنا- مربی بین‌المللی بدنسازی ایران ضمن هشدار نسبت به سوء استفاده «مربی‌نماها» در باشگاه‌ها از جان و مال ورزشکاران گفت: متاسفانه اشخاصی را می‌بینیم که بعنوان مربی به جوانان و نوجوانان داروهای استروییدی و پپتیدی تجویز می‌کنند که حتی نوشتن نام این داروها را هم بلد نیستند.

اکبر خزایی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایرنا در خصوص تاثیر منفی داروهای بدنسازی در ورزشکاران اظهار داشت: متاسفانه اشخاصی را می‌بینیم که بعنوان مربی به جوانان و نوجوانان داروهای استروییدی و پپتیدی تجویز می‌کنند که حتی نوشتن نام این داروها را هم بلد نیستند. این افراد هیچگونه تخصص، مطالعه و تحصیلات آکادمیک برای داروهای ممنوعه را ندارند و صرفأ به دنبال سوء استفاده مالی از جوانان هستند که متاسفانه هیچگونه نظارت موثری از سوی مسئولان وزارت بهداشت و درمان و ادارات ورزش و جوانان هم روی آنها نیست؛ بطور مثال بنده طی بیش از ۲۵ سال مربیگری حتی یکبار ندیده‌ام که بازرسان وزارت بهداشت از یک باشگاهی بازدید کنند.

وی ادامه داد: داروهای ممنوعه و دوپینگ به چند دسته تقسیم می‌شوند که جملگی دارای عوارض گوناگون نظیر رشد سلول‌های سرطانی، سیروز کبد، بیماری‌های قلبی، عقیمی طولانی مدت و کوتاه مدت، ناباروری، اختلالات عصبی و روانی، جوش و آکنه، ریزش موی سر، اختلالات سیستم ایمنی و … هستند که نوجوانان و افراد بالای ۴۰ سال آسیب‌پذیرتر هستند.

خزایی: برخی مربیانِ بدنسازی نوشتن «استروئید» را هم بلد نیستند

این محقق علوم ورزشی با اشاره تاثیر داروهای بدنسازی بر کبد و دیگر اعضای داخلی بدن عنوان کرد: نکته نگران کننده‌ای که مشاهده می‌شود این است که در بین عموم مربیان شایع شده که پس از قطع مصرف داروهای استروییدی آنزیم‌های کبد ورزشکاران را از طریق تست‌ خون بررسی می‌کنند و زمانی که سطح آن در رنج نرمال قرار گرفت، فکر می‌کنند کبد به حالت طبیعی و نرمال برگشته و مجدد مصرف استروییدها را برای ورزشکاران شروع می‌کنند.

وی افزود: درحالی که این یک باور غلط است که با پایین آمدن آنزیم‌های کبد فکر کنیم هیچ عارضه‌ای از داروها باقی نمانده چرا که با هر بار مصرف داروهای استروییدی، بافت‌های فیبروزی روی سلول‌های کبد بوجود می‌آید که با قطع داروها و استراحت هرگز ترمیم و بازسازی نمی‌شوند و به مرور زمان و تکرار مصرف این مواد ورزشکاران به سیروز کبد مبتلا می‌شوند و این مثال کبد به تمام ارگان‌های بدن به طرق مختلف صدق می‌کند.

خزایی: برخی مربیانِ بدنسازی نوشتن «استروئید» را هم بلد نیستند

تنها داور حرفه‌ای بدنسازی ایران در مورد اقدامات خود در مبارزه با داروهای کشنده خاطرنشان کرد: از حدودا ۱۵ سال پیش طی مصاحبه‌های گوناگون با رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی کشور نگرانی خود را ابراز کرده‌ام و حتی با مسئول وقت پزشکی قانونی درخصوص انتشار آمار ورزشکاران فوت شده بر اثر استفاده از داروهای ممنوعه مکاتبه کردم، اما متاسفانه تا آن زمان (حدودا سال ۱۳۹۰) در پزشکی قانونی فکر نمی‌کنم که مطالعه‌ و یا بررسی انجام شده باشد.

خزایی با تاکید بر روش غلط تولید داروهای بدنسازی گفت: برای فعالیت در عرصه مبارزه با دوپینگ و سالم‌سازی در این حوزه چندین مرتبه از سوی رییس وقت فدراسیون پزشکی و ورزشی و همچنین ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) مورد تقدیر قرار گرفتم. متاسفانه تجویز و مصرف داروهای استروییدی در بین مربیان و ورزشکاران تمام رشته‌های ورزشی شایع شده و اغلب هم داروهای خود را از کوچه مروی و بازار سیاه تهیه می‌کنند که عمدتأ تقلبی بوده و در کارگاه‌های زیرزمینی تهیه و عرضه می‌شود. این روش تولید باعث می‌شود که علاوه بر عوارض استروییدها، عوارض غیر بهداشتی و میکروبی بودن هم بر این داروها افزوده شود که نگرانی‌ها را چند برابر می‌کند.

خزایی: برخی مربیانِ بدنسازی نوشتن «استروئید» را هم بلد نیستند

وی درباره مصرف مکمل‌ها نیز بیان کرد: مصرف مکمل‌های غذایی اورجینال عوارضی ندارد مگر آنکه مکمل مورد مصرف تقلبی باشد که معولا عوارض یکسان با داروهای استروییدی دارند چراکه در زمان تهیه و تولید آنها علاوه بر عدم توجه به نکات بهداشتی در تهیه آنها بعضا از استروییدهای خوراکی استفاده می‌شود تا ورزشکار پس از مصرف نتایج مطلوبی را شاهد باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha