گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس خللی در روند سد آبریز کهگیلویه و بویراحمد ایجاد نمی‌کند

یاسوج- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به انتشار گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس، گفت: این گزارش صرفاً جنبه مشورتی دارد و خللی در روند احداث سد آبریز استان ایجاد نخواهد کرد.

آرش مصلح سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سد آبریز اخیرا در سفر هیات اعزامی دفتر رئیس جمهور به صورت ویژه دیده شده و پس از بازدید، دفتر رئیس جمهور به وزیر نیرو جهت سرمایه گذاری در طرح های مطالعه شده احداث این سد مکاتبه کرده است.

وی افزود: همچنین احداث سد آبریز کهگیلویه جزو طرح های مهم پیشنهادی دور دوم سفر رییس جمهور به استان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: جلسات متعددی تاکنون برای پیگیری سد آبریز به همراه استاندار استان در تهران انجام گرفته و قطعا این سد اجرایی خواهد شد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس خللی در روند سد آبریز کهگیلویه و بویراحمد ایجاد نمی‌کند

مصلح عنوان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس یک نهاد مشورتی برای نمایندگان است و بیشتر اوقات گزارش‌های عدیده‌ای در موضوعات مختلف منتشر می‌کند.

وی ادامه داد: در خصوص سد چم شیر نیز چنین گزارش‌هایی منتشر شده بود اما این سد در نهایت آبگیری و به سرانجام رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: بر اساس نظر کمیته تخصیص آب، تخصیص سد آبریز ۱۳۵میلیون مترمکعب است و تاکنون مجوزهای تخصیص آب، محیط زیست، پدافند غیرعامل و مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی آن اخذ شده است.

مصلح گفت: از دی ماه سال گذشته نیز تمام نقشه‌های سد، تونل، نیروگاه، سازه سد، و تأسیسات آن با حجم ۱۳۵ میلیون متر مکعب در حال بازنگری است و نامه‌ها و مکاتبات بسیاری وجود دارد که همگی دال بر اهمیت احداث سد آبریز است.

به گزارش ایرنا، اخیرا دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، گزارشی با عنوان «ارزیابی کارشناسی احداث سد آبریز با توجه به منابع و مصارف حوضه آبریز مارون-جراحی» منتشر کرده و در پایان آن به این نتیجه رسیده است که احداث سد آبریز نیز پیشنهاد نمی‌شود.

احداث سد مارون ۲ معروف به آبریز (صیدون) در بالادست رودخانه مارون یکی از دغدغه های مردم و مسئولان کهگیلویه وبویراحمد است که مزیت های فراوان دارد.

رودخانه مارون جزو رودخانه‌های جنوب غربی ایران از ظرفیت های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهرستان کهگیلویه است که با عبور از رشته کوه زاگرس در این استان در پایین دست با اتصال دو رودخانه دائمی چاروسا و موگرمون شهرستان لنده سد بزرگ مارون را طی این سالها به یکی از سدهای مهم در جنوب کشور تبدیل کرده است.

تمام «آورد» این رودخانه از استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می گیرد که براساس آنچه که مسئولان آب منطقه ای این استان می گویند معادل ۲ میلیارد مترمکعب در واقع آورد و روان آب را در طول سال در خود جای داده است و رودخانه مارون بیشترین آب را از استان خارج می‌کند.

حوالی مهرماه ۹۸ بود که رضا اردکانیان وزیر وقت نیرو تاکید کرد که عملیات احداث سد مارون ۲ معروف به آبریز با هدف انتقال آب به ۳۰هزار هکتار از زمین های تشنه شهرستان های کهگیلویه و چرام آغاز خواهد شد و دولت سابق مصمم به ساخت این طرح است.

اما آنگونه که انتظار می رفت کاری از پیش نرفت تا اینکه با روی کار آمدن دولت عدالت محور سیزدهم در همه حوزه ها به ویژه عدالت در توزیع آب گام های مثبتی برای اجرای این طرح توسعه محور برداشته شده و نور امید برای تکمیل آن در دل مردم استان روشن شده است.

دغدغه مردم شهرستان های کهگیلویه، لنده و چرام طی این سالها از مسئولان و بخصوص دولت سیزدهم با توجه به وجود دشت های وسیع و اراضی مستعد کشاورزی و ظرفیت های بالقوه در بخش های مختلف صنعتی و گردشگری احداث سد آبریز در بالادست رودخانه مارون است.

کهگیلویه و بویراحمدی که ۲ میلیون مترمکعب تولید آب در مارون دارد و حدود ۴۹۰ میلیون متر معکعب هم سهم دارد ۱۳۵ میلیون متر مکعب آن را حق دارد در زمستان بگیرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha