۲۸ فروردین ۱۴۰۲، ۱۲:۳۸
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85085508
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کردستان در تدارک دومین میزبانی از زائران اربعین حسینی

سنندج- ایرنا- اربعین سال گذشته، مرز باشماق مریوان به عنوان ششمین مرز اربعینی ایران مشخص شد و زائران با استقبال گسترده، پیش‌بینی‌های اولیه را به هم زدند.

به گزارش ایرنا، در حالیکه برآوردها نشان می داد ۱۰ هزار زائر از مرز باشماق برای زیارت اربعین عازم عراق شوند، این آمار بیش از هفت برابر شد ولی با این وجود، امکانات لازم فراهم بود و زائران به مشکلی برنخوردند.

البته این امکانات تنها در پایانه مرزی بود و زائران نهایت رضایت را داشتند، عبور بدون معطلی از مرز، پذیرایی مناسب موکب ها، ارائه خدمات ارزی و بانکی، وجود پارکینگ برای خودرو در شهر مریوان و حمل و نقل رایگان زئران از مریوان تا ۱۷ کیلومتر آن طرف تر که به مرز باشماق می رسید، همه و همه از نقاط قوت میزبانی کردستان از زوار اربعین بود.

هرچند در طول مسیر سنندج به مریوان و نیز آنسوی مرز گیر و گرفت هایی بود که امسال ستاد اربعین کردستان با تشکیل جلسه کارگروه زیرساخت، در صدد رفع این معضلات برآمد، نشستی که قرار است کارشناسی شده برگزار و نتایج زیرمجموعه ها، بصورت پخته شده به آن ارائه شود.

کردستان در تدارک دومین میزبانی از زائران اربعین حسینی

معنویت باب‌الحسین(ع) در کنار اهمیت تجاری مرز

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان در دومین نشست ستاد اربعین استان با محوریت کمیته زیرساخت، اظهار کرد: اربعین پارسال با همت و تلاش شبانه روزی، عیار و تراز مناسبی در کشور داشتیم که با وجود کاستی‌ها نمره بسیار مناسبی در اولین تجربه کسب شد.

مهدی رمضانی افزود: در حالی که برآوردهای اولیه حکایت از حضور ۱۰ هزار زائر داشت، ۷۶ هزار زائر از این مرز تردد کردند که ۷.۶ برابر بیشتر از برآورد اولیه بود.

وی توجه به وجه معنوی و اهمیت موضوع اربعین را مورد تاکید قرار دارد و گفت: اینکه مرز باشماق به عنوان باب‌الحسین (ع) معرفی شده، با قصد و نیت خدمت به دستگاه حسینی و توجه به اثرات فراملی و جهانی آن به این مساله نگاه شده و باید از نگرش به عنوان کار روزمره اداری پرهیز شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان تاکید کرد: همه اعضای ستاد باید خود را مکلف بدانند در حوزه مسئولیتی که برعهده دارند، امکانات مورد نیاز را تامین کنند.

به گفته رمضانی، خدمت به اربعین به نوعی خدمت به توسعه زیرساخت های استان است و منافع آن به استان بر می‌گردد و اربعین تسریع کننده این توسعه محسوب می شود.

وی با بیان اینکه پایانه مرزی باشماق در حوزه زیرساخت، مشکلات کمتری دارد، افزود: بیشتر مشکل حوزه زیرساخت به مسیر رسیدت تا مروز باشماق از سنندج مربوط می شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان ادامه داد: امسال برنامه ریزی برای تردد ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار زائر انجام می شود و این حضور باید توام با ایمنی و رفاه باشد.

تامین حمل و نقل ارزان آنسوی مرز و تمهیدات لازم برای اسکان در طرف عراقی، پیش بینی موکب های مورد نیاز در پایانه و طول مسیر با کیفیت بالا، مضوعاتی بود که رمضانی بر آن تاکید کرد و گفت: کاربری اصلی مرز باشماق، ترانزیتی و تجاری است و گمرک و راهداری باید برای این بخش نیز تمهیداتی مهیا کنند که بخش مسافری و تجاری دچار اختلال نشود و تراز تجاری افت نکند.

کردستان در تدارک دومین میزبانی از زائران اربعین حسینی

افق ۲۰ ساله برای افزایش تردد زائران

فرماندار مریوان هم در این نشست اظهار کرد: پارسال با همت اعضای ستاد اربعین و توقع کم زائران، مرز باشماق توانست رضایت نسبی را فراهم کند.

اسماعیل احمدی با بیان اینکه امسال توقع زائران به دلیل کسب ترجبه پارسال بالاتر رفته، افزود: پیش بینی می شود تا ۲۰ سال آینده پذیرش زائران اربعین در مریوان به دلیل شرایط آب و هوایی افزایش یابد.

وی ادامه داد: با نگاه آرمانی به زیرساختها و مدیریت وضع موجود، باید نگاه ویژه‌ای به مرز باشماق داشت و با احصا و اولویت‌بندی دقیق نیازهای این مرز در فاصله زمانی باقی‌مانده تا اربعین بر مبنای طرح مطالعاتی انجام گرفته ساماندهی واریانت خروسه و پل گاران در مسیر سنندج مریوان در اولویت قرار گیرد که با انجام آن ۲۰ تا ۳۰ درصد زیرساخت لازم تامین است.

فرماندار مریوان گفت: چهارراه موسک در داخل شهر مریوان نیز نیاز به سامان اساسی دارد.

به گفته احمدی در پایانه مرز باشماق امکان ارائه خدمت تا ۱۵۰ هزار نفر وجود دارد ونیاز اصلی ساماندهی مسیرهای منتهی به این پایانه مرزی است.

اختصاص ۷۰ میلیارد تومان برای ساماندهی پایانه مرزی باشماق

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان هم با تاکید بر اینکه با افزایش زائران مرز باشماق، باید این پایانه مرزی ظرفیت خود را افزایش دهد، اظهار کرد: آماده کردن این زیرساخت ها زمان‌بر است و با افزایش استقبال زائران از این مرز، با ابنیه و توان موجود دچار مشکل خواهیم شد.

فرزاد حسنی گفت: ۷۰ میلیارد تومان برای باشماق اختصاص یافته و تلاش می شود برای دیگر زیرساختهای مورد نیاز نیز اعتباری دریافت شود.

وی ادامه داد: برنامه ریزی بلندمدتی برای تاسیس زیرساختهای این مرز مورد نیاز است که بتواند مانند دیگر مرزهای اربعین به مسافران خدمات ارائه دهد.

کردستان در تدارک دومین میزبانی از زائران اربعین حسینی

لزوم تامین سه دستگاه ایکس‌ری در گمرک باشماق، حادثه خیز بودن برخی معتبر و خیابان های داخل شهر مریوان، تردد خودروهای سنگین حمل سوخت با وجود منع تردد موقت در طول اربعین، فراهم نبودن زیرساخت های لازم در سمت عراق، رفع گره و مشکلات ترافیکی، تکمیل کنارگذر غربی مریوان توسط راه و شهرسازی، اختصاص زمین به وزارت دفاع برای راه اندازی مجموعه دائمی رفاهی، خدماتی و امدادی به زائران اربعین، رفع کامل مشکل آنتن دهی تلفن همراه اختصاص زمین مناسب برای احداث بیمارستان صحرایی، ارتقای پایگاه های اورژانس جاده‌ای در محور مریوان، احداث سازه موقت اورژانس در خاک عراق و تامین آمبولانس با توجه به فرسودگی ناوگان فوریتهای پزشکی از جمله گیر و گرفت هایی بود که حوزه زیرساخت مرز باشماق با آن مواجه است و باید در چهار ماهی که تا زمان اعزام زائران مانده، تعیین تکلیف شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha