۲۸ فروردین ۱۴۰۲، ۱۱:۰۶
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85085326
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طغیان رودخانه ها موجب تلف شدن ۶۵۰ تن ماهی در نهاوند شد

همدان- ایرنا- بارش های شدید بهاری هفته گذشته و طغیان رودخانه ها در شهرستان نهاوند موجب تلف شدن ۶۵۰ تن ماهی و خسارت ۹۰۰ میلیارد ریالی به مزارع و واحدهای پرورش ماهی این شهرستان شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اداره کل هواشناسی استان همدان اعلام کرد که ۷۱ میلیمتر باران در روزهای ۲۳ و ۲۴ فروردین امسال در نهاوند به ثبت رسید.

بر اثر این بارش ها مزارع و استخرهای پرورش ماهی در شهرستان نهاوند متحمل خسارت های زیادی شدند.

مسئول شیلات جهاد کشاورزی نهاوند در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بارش های شدید باران در هفته گذشته موجب بالا آمدن آب در بستر رودخانه و طغیان آن شد که بر اثر این رخداد بیش از ۴۰ درصد مزارع پرورش ماهی شهرستان خسارت شدید وارد شد.

«مصطفی کزازی» افزود: در حال حاضر ۸۶ مزرعه تکثیر و پرورش ماهی در نهاوند وجود دارد که ۳۶ مزرعه آن در اطراف رودخانه گاماسیاب قرار دارند و از آب این رودخانه بهره برداری می کنند که طغیان رودخانه باعث گل آلودگی شدید آب و در نتیجه خسارت به آبزیان و ابنیه و استخرها شده است.

خسارت ۹۰۰ میلیارد ریالی به شیلات نهاوند

وی ادامه داد: در پی بروز این حادثه تیمی متشکل از مسئولان مرتبط استان و شهرستان از این مزارع بازدید کردند و پس از بررسی ها مشخص شد حدود ۶۵۰ تن ماهی، معادل ۹۰۰ میلیارد ریال شامل ماهی های پرواری و بچه ماهی به علت گل آلودگی شدید و خارج شدن ماهی از استخرها تلف شدند.

سیل ناشی از طغیان رودخانه باعث خسارات کمتری به ابنیه و استخرها شده و بیشتر گل آلودگی آب باعث تلفات آبزیان شده است.

در راستای حمایت از آبزی پروران از ابتدای سال زراعی جدید طرح بیمه اجباری مزارع پرورش آبزیان از مرحله تخم چشم زده تا ماهی پرواری آغاز شده و تمام آبزی پروران می توانند با در دست داشتن مجوز فعالیت و پروانه بهره برداری معتبر با مراجعه به شعب بانک کشاورزی و شرکت خدمات بیمه کشاورزی، نسبت به بیمه کردن مزارع و آبزیان اقدام کنند.

در این زمینه مسئول یکی از مزارع پرورش ماهی که کار بسته بندی و صادرات را بر عهده دارد و مجوز صدور ماهی به اورآسیا را گرفته است در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به بارش برف در فصل زمستان به خصوص در نقاط مرتفع شهرستان نهاوند، بارش شدید باران در روزهای اخیر موجب آب شدن برف های و روانه شدن سیل به پایین کوه و محل احداث مزارع و استخرهای پرورش ماهی شده است.

«علی صفا زمانیان» نداشتن پوشش گیاهی مناسب در ارتفاعات و دامنه کوهها را از دیگر علل شدت یافتن جریان سیلاب و طغیان رودخانه به دامنه کوه ها عنوان کرد.

وی افزود: بارش باران شدید همچنین موجب طغیان رودخانه گاماسیاب شده و بسیاری از مزارع پرورش ماهی را تخریب و تلفات زیادی به پرورش دهندگان ماهی وارد کرده است.

این پرورش دهنده ماهی قزل آلا و سالمون رنگ صورتی که سالانه ۷۰۰ تن به کشورهای اورآسیا صادرات دارد، یادآور شد: سیل به اندازه ای شدید بود که حتی دیواره های بتنی محافظ استخرها را تخریب کرده است.

وی گل آلود شدن آب و همچنین خفگی ماهی ها را از دیگر علل تلفات بالای ماهی در این مزارع دانست.

بارش‌های بهاری و تلف شدن ۶۵۰ تن ماهی در نهاوند

زمانیان درباره اینکه چه تمهیداتی باید در این مساله اندیشیده شود گفت: ساخت سد یکی از راههای جلوگیری از هجوم سیل و طغیان رودخانه است اما سدی که قرار است در این منطقه احداث شود چندسال اجرای آن زمان خواهد برد.

وی ادامه داد: بهترین راهکار برای جلوگیری از خسارت طغیان رودخانه به مزارع پرورش ماهی، ایجاد چاهک های سه یا چهار متری است اما متاسفانه اداره آب منطقه ای با ایجاد چاهک ها مخالفت می کند، بنابراین دارندگان مزارع پرورش ماهی همچنان باید در پی هر بارش شدید ضرر سنگینی متحمل شوند.

زمانیان با اشاره به امکان صدور ماهی به کشورهای اورآسیا، اظهار داشت: امسال پنج شرکت روسی برای سرمایه گذاری به نهاوند آمدند که با دیدن مشکلاتی مانند سیل و بیماری های مربوط به ماهی از انجام هرگونه سرمایه گذاری خودداری می کنند.

وی درباره ورشکستگی پرورش دهندگان ماهی به دلیل خسارات ناشی از طغیان آب رودخانه هشدار داد و گفت: همه پرورش دهندگان ماهی باید برای ادامه تولید وام بگیرند و با توجه به اینکه برای پرورش هر یک تن ماهی باید ۲ تن خوراک استفاده شود از این جهت هزینه زیادی باید برای تولید صرف کنند.

این پرورش دهنده ماهی که هر سال سه میلیون و ۵۰۰ هزار دلار صادرات ماهی دارد، گفت: برخی پرورش دهندگان ماهی به دلیل خسارت ناشی از سیل که موجب نابودی سرمایه آنها شده مشکلات زیادی دارند.

زمانیان بیمه کردن تولیدات ماهی را ناکافی دانست و گفت: بیمه مدعی است که تلفات را باید ببیند که بتواند خسارت بدهد یا اینکه مبلغی که به عنوان بیمه پرداخت می شود، اینقدر کم است که نمی تواند دست پرورش دهنده را بگیرد.

به گفته وی خسارت دیدگان نه تنها در سیل خسارت دیده اند بلکه باید، هزینه خوراک ماهی های تلف شده را بدهند.

وی ادامه داد: چهار سال قبل نیز سیل آمد و پرورش دهندگان ماهی دچار خسارت شدیدی شدند، وعده استمهال وام را دادند اما این کار نیز انجام نشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha