۲۱ فروردین ۱۴۰۲، ۲۰:۰۶
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 85079351
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرمایه‌گذاری در معرفی شخصیت‌های فرهنگی گلستان ضروری است
مقبره مختومقلی فراغی در مراوه‌تپه

گرگان - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان گفت: شخصیت فرهنگی همچون مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در استان مغفول مانده و سرمایه‌گذاری برای معرفی آن به جامعه بسیار ضروری است.

به گزارش ایرنا، سیدعلی مهاجر دوشنبه در نشست هماهنگی برگزاری مراسم نکوداشت ۲۹۰ مین سال تولد مختومقلی فراغی در استان، افزود: برای معرفی این مفاخر فرهنگی باید زیرساخت‌های لازم گردشگری فرهنگی و مذهبی ایجاد و پیوست‌های علمی و دانشگاهی و رسانه‌ای در نظر گرفته و فعال شود.

وی از مختومقلی فراغی به عنوان نماد همبستگی بین اقوام و مذاهب ساکن در ایران اسلامی و استان گلستان نام برد و گفت: برای بزرگداشت این شاعر و عارف باید پیگیری لازم در گنجاندن تقویم فرهنگی و دریافت ردیف اعتباری در آینده صورت گیرد.

سرمایه‌گذاری در معرفی شخصیت‌های فرهنگی گلستان ضروری است
مهاجر بر هماهنگی هرچه بیشتر میان مسوولان دستگاه‌های مرتبط در حمایت از دبیرخانه این رویداد فرهنگی در برگزاری باشکوه آن در استان شد و افزود: دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان هم پیگیری لازم را برای حضور مهمانان خارجی فراهم کند.

امسال آیین نکوداشت دویست و نودمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی از ۹ تا ۱۵ اردیبهشت ماه تدارک دیده شده است.

مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای «حاجی قوشان» از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار «چشمه عباساری» در دامنه رشته کوه «سونگی داغی» بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای «آق‌توقای» در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان منتقل و در جوار آرامگاه پدرش «دولت‌محمد آزادی» به خاک سپرده شد.

آرامگاه این شاعر و عارف شهیر ترکمن و پدر بزرگوار وی «دولت‌محمد آزادی» در ۳۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه و در مسیر جاده این شهر به «داشلی برون» گنبدکاووس و در روستای «آق توقای» واقع است و هرساله تعداد زیادی از مردم منطقه و مسافران و گردشگران بر مزار این شاعر که یک مجموعه گردشگری با امکانات زیربنایی مانند جاده آسفالت، آب و برق، سکوهای اتراق و استراحت، نمازخانه و سرویس بهداشتی است، حضور می‌یابند.

اشعار این شاعر بزرگ ترکمن که در بین دیگر اقوام ایران زمین و دیگر ملل جهان نیز بلندآوازه شده، دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان شعر او نیز تاکنون به چند زبان دنیا از جمله انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha