سهمیه توزیع نوغان در رازوجرگلان خراسان‌شمالی ۲ هزار جعبه است

بجنورد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرزی رازوجرگلان گفت: امسال سهمیه توزیع تخم نوغان در بین پرورش‌دهندگان کرم ابریشم این شهرستان ۲ هزار جعبه تعیین شد که درصورت استقبال اهالی این میزان افزایش خواهد یافت.

موسی آهنگری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پیش بینی می‌شود با این میزان توزیع تخم نوغان در شرایط مناسب حدود ۸۰ تُن پیله تر ابریشم در این شهرستان مرزی تولید شود.

وی افزود: توزیع تخم نوغان از ۲۶ فروردین سالجاری آغاز می شود و نوغانداران می توانند برای خرید جعبه های نوغان به اداره جهاد کشاورزی این شهرستان مراجعه کند.

مدیر جهاد کشاورزی رازوجرگلان با بیان اینکه پارسال میانگین برداشت از هر جعبه تخم نوغان نیز در این شهرستان مرزی ۴۵.۵ کیلوگرم بود ادامه داد: سال گذشته نیز ۲ هزار و ۱۸۰ جعبه تخم نوغان توزیع و ۹۷ تن پیله در این شهرستان تولید شد.

وی با اشاره به وجود ۲ توتستان در روستاهای مرزی این شهرستان گفت: توتستان روستای مرزی "کلاته ابریشم" وضعیت خوبی دارد اما توتستان "کلاته بهار" متاثر از خشکسالی وضعیت چندان مطلوبی نسبت به سال گذشته ندارد.

جرگلان؛ مهد نوغان‌داری خراسان شمالی

شرایط آب و هوایی و نیز استقبال و گرایش رو به افزون ساکنین شهرستان رازوجرگلان به پرورش کرم ابریشم به عنوان منبع درآمد باعث شده تا این منطقه به یکی از قطب های تولید محصولات باغی و توت نوغان تبدیل شود.

نوغان، باغ‌های توت، کرم ابریشم، پیله و بعد ناگهان چرخ نخ‌ریسی سنتی فرایندی است که از سال ها پیش مردمان منطقه مرزی جرگلان را از ابتدای اردیبهشت تا اواخر تابستان درگیر خود می کرد، اگرچه نخ ریسی سنتی مدت ها است که به خاطره ها پیوسته، ولی با واردات بی رویه نخ های ابریشم از کشورهای دیگر و اشباع شدن بازار ابریشم، بدون شک در آینده تنها تصویری محو از مناظر زیبای توتستان ها در یادها خواهد ماند.

نوغان داری یکی از صنعت های رایج در این شهرستان مرزی و به گفته اهالی آن تنها دلخوشی بیش از هزار خانوار جرگلانی برای کسب درآمد و عاملی برای رفع محرومیت از این منطقه کم برخوردار است که با کسب رتبه اول کشوری در کیفیت و میزان بهره وری پیله ابریشم، توانمندی خود را در این صنعت آبا و اجدادی به اثبات رسانده است.

در گذشته پیله های ابریشم با دستان توانمند زنان این منطقه رشته و از آن در بافت فرش های منحصر به فرد با رنگهایی زیبا استفاده می شد ولی هم اکنون فرایند تولید ابریشم با خام فروشی پایان می گیرد به گونه ای که اندک شمار بانوان هنرمند ترکمن، برای خلق آثار زیبای خود، نخ های ابریشم را از استان های همجوار همچون خراسان رضوی تامین می کنند.

شهرستان مرزی راز و جرگلان با دارا بودن ۷۰ هزار نفر جمعیت در ۱۲۰ کیلومتری مرکز خراسان شمالی قرار دارد.

بیش از ۷ هزار خانوار ترکمن اهل سنت در بخش جرگلان که یکی از بخش های سه گانه این شهرستان است، سکونت دارند.

هزار خانوار در این بخش به نوغانداری می پردازند و چهار هزار خانوار جرگلانی نیز بافنده قالی و قالیچه های ترکمنی و ابریشمی هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha