۱۵ هزار نفر در خراسان‌شمالی از آموزش‌های سرمایه‌گذاری بهره‌مند شدند 

بجنورد- ایرنا- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: پارسال ۱۵ هزار نفر از تجار، بازرگانان و دانشجویان استان از آموزش های برخط و حضوری مبانی سرمایه گذاری اتاق بازرگانی بهره مند شدند.

سعید پورآبادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این مدت ۷۰ دوره آموزشی چهار ساعته در حوزه های بازرگانی، بازاریابی، صادرات، واردات و گمرک در استان برگزار شد و مورد استقبال علاقمندان به سرمایه گذاری قرار گرفت.

وی تصریح کرد: واحد آموزش اتاق بازرگانی بجنورد در برگزاری سمینارهای آموزشی رتبه یک را در بین اتاق های بازرگانی سراسر کشور در سال ۱۴۰۱ کسب کرد و مورد تقدیر قرار گرفت.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: برگزاری ۲۲ جلسه اعضای هیات رئیسه، برگزاری ۱۴ جلسه اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، برگزاری بیش از ۹۶ جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و بیش از ۲۵ جلسه کمیته ذیل شورای گفت و گو از دیگر عملکرد این نهاد خصوصی در استان است.

وی تصریح کرد: دیدار اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی و نمایندگان بخش خصوصی خراسان شمالی با سفیر بنگلادش در ایران به منظور تبادل تجاری طرفین، بازدید سفیر بنگلادش در ایران از واحدهای صنعتی خراسان شمالی و نشست با فعالان اقتصادی، بازدید از نمایشگاه اکسپوی دبی، نشست ویدئو کنفرانس با سرکنسول ایران در میلان ایتالیا، اعزام هیات تجاری اتاق به کشور روسیه از جمله اقدامات اتاق در سال گذشته بود.

وی گفت: همچنین در این مدت نشست با سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه به منظور اختصاص زمین برای ایجاد نمایشگاه کالا و محصولات خراسان شمالی در مسکو، اعزام هیات تجاری و اقتصادی به ترکمنستان، دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان، دیدار فاتح توپچو" سرکنسول ترکیه در مشهد از دیگر اقدامات اتاق است.

وی به تفاهم نامه هایی در سفر قبلی هیات تجاری استان به ترکمنستان اشاره کرد و گفت: در این راستا تاکنون تفاهم نامه و قراردادهایی از سوی دانشگاه بجنورد، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل صنعت، معدن و تجارت و اداره کل حفاظت محیط زیست استان انجام شده است که در این سفر پیگیری می شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی اضافه کرد: گرچه مرز مشترک بین این استان و ترکمنستان سال‌هاست به‌ عنوان فرصتی برای توسعه اقتصادی مطرح است اما در حال حاضر تجار این خطه با داشتن ۲۸۱ کیلومتر مرز با این کشور و مشترکات فرهنگی بهره چندانی از ظرفیت بازار همسایه ندارند.

وی ایجاد گذرگاه مرزی را مهمترین خواسته این هیات تجاری دانست و بیان کرد: باید توجیه اقتصادی گذرگاه پرسه سو در مرز ۲ کشور به خوبی تشریح شود.

پورآبادی ادامه داد: اگر زیرساخت لازم برای سرمایه گذاری بین ۲ کشور فراهم شود،سالانه بسیاری از کالاهای استان نه تنها به این کشور بلکه به دیگر کشورهای آسیای میانه صادر خواهد شد.

۱۹۷ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار کالا در سال ۱۴۰۱ از استان صادر شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حدود ۲۹ درصد افزایش یافت.

در این مدت عمده کالاهای صادراتی استان شامل محصولات پتروشیمی از جمله اوره، ملامین، آمونیاک و ازت همچنین محصولات فولادی، سیمان، ابزارهای طرح دار پلی استایرن، رب گوجه فرنگی، قوطی خالی کنسرو، اسید سیتریک، شمش و سنگ آلومینیوم است.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است و سهم این استان در حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشور و در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

استان خراسان شمالی یک میلیون نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha