۱۲ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۴۶
کد خبرنگار: 1014
کد خبر: 85070916
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ضرورت صیانت از مواهب خدادادی البرز در روز طبیعت

۱۲ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۴۶
کد خبر: 85070916
ضرورت صیانت از مواهب خدادادی البرز در روز طبیعت

کرج - ایرنا - سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به پیش رو بودن روز طبیعت یا سیزده بدر از مردم استان خواست در این روز ضمن صیانت از طبیعت مانع تخریب ثروت های خدادادی شوند.

اصغر بیات روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مردم استان در تفرج‌های روز طبیعت، علاوه بر توجه به توصیه های کارشناسان، به استفاده صحیح و مراقبت از طبیعت توجه لازم و کافی داشته باشند و در حد امکان از اتراق در نزدیکی رودخانه ها بپرهیزند.

وی با بیان اینکه تیم های گشت منابع طبیعی استان در آماده باش کامل هستند و در مناطق حساس حضور فعال دارند، اظهار کرد: در صورتیکه طبیعت گردان در اراضی ملی با هر گونه آسیب به طبیعت، آتش سوزی و یا تصرف روبرو شدند فوری مراتب را به نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع داده و یا با شماره ۱۵۰۴ و ۱۳۹ تمام بگیرند.

بیات همچنین از گردشگران در این روزهای تعطیل به خصوص روز سیزده بدر خواست تا اگر برای طبخ غذا ناچار به افروختن آتش هستند، از زغال آماده استفاده کنند و به شاخه و برگ درختان آسیب نزنند.

وی اضافه کرد: شهروندان از رها کردن ته سیگار در طبیعت خودداری کنند زیرا موجب آتش سوزی پوشش گیاهی می‌شود که خاموش کردن آن کاری دشوار است.

وی ادامه داد: طبیعت‌گردان در صورت امکان وسایل مهار آتش همراه داشته باشند و در صورت مواجهه با آتشی که خاموش کردن آن در توانشان نیست، از طریق شماره‌های ۱۵۰۴ یا ۱۳۹ به عوامل یگان حفاظت مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اطلاع‌رسانی کنند.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز بیان کرد: مردم در صورت بر افروختن آتش در طبیعت در پایان زمان استقرار خود در محل مربوطه آتش را با آب و خاک خاموش کرده و در هنگام ترک محل از خاموشی کامل آن اطمینان حاصل کنند.

وی تاکید کرد: اگر اشخاصی آتش را روشن بگذارند و منجر به آتش سوزی شوند، بنابر قانون پیگیری و مجازات خواهند شد.

بیات گفت: مردم در هنگام ترک محل تفریح خود زباله ها را جمع آوری کنند تا ضمن جلوگیری از آسیب های زیست محیطی از هر گونه آتش سوزی در ماه های آینده در مراتع جلوگیری شود زیرا باقیمانده زباله ها عاملی برای آتش سوزی در این عرصه ها به شمار می رود.

بوستان های روستایی محلی برای تفریح مردم

بیات همچنین به وجود ۶ بوستان روستایی فعال در استان البرز اشاره کرد و افزود: ایجاد این بوستان ها که به خصوص در روستاهای هدف گردشگری از اهمیت خاصی برخوردار است، فضایی را در هر کدام از این روستاها ایجاد کرده تا گردشگران ضمن اینکه برای استقرار در روستاها سرگردان نمی شوند، کمتر شاهد تخریب منابع طبیعی توسط بعضی از گردشگران خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه طبیعت برای تمام مردم است، تصریح کرد: نحوه استفاده از این منابع خدادادی باید به درستی انجام شود تا ضمن اینکه تمام مردم بتوانند از مواهب این نعمت الهی استفاده کنند به عنوان میراثی برای آیندگان باقی بماند.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: در همین راستا باید در استان شرایطی را ایجاد کنیم تا مردم مکانی برای تفریح داشته باشند که جزو وظایف ذاتی ما و مابقی دستگاه های متولی تا این اماکن را در شهرها و روستاها ایجاد کنیم.

وی یکی از این اماکن را پارک آبخیز وسیه در شرق شهرستان کرج دانست و افزود: طرح مطالعاتی این پارک انجام شده و با شهرداری کرج هماهنگی های لازم برای شروع کار ساخت آن انجام شده که امیدواریم ساخت آن در سال جاری آغاز شود.

وی با بیان اینکه این پارک در فضایی به وسعت حدود ۶۰ هکتار با تمام زیرساخت ها و امکانات تفریحی لازم ایجاد می شود، اظهار کرد: هر چقدر این فضاها را ایجاد کنیم که زیرساخت های لازم برای تفریح و استراحت مردم را داشته باشد مردم کمتر به منابع ملی آسیب می زنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha