سفر نخست رییس جمهور چه دستاوردهایی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد داشت؟

یاسوج - ایرنا - در حالی که یک سال و نیم از سفر اول آیت الله سید ابراهیم رئیسی به این استان می گذرد و زمزمه دور دوم سفر هیات دولت به گوش می رسد ، اکنون می‌توان بررسی کرد که تحقق مصوبات سفر قبلی چه دستاوردهایی برای پیشرفت این بخش از کشورمان داشته و در سفر دوم برنامه ها چیست؟

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم با وجه غالب مردمی و عدالت محور بودن و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و در این مدت کمتر از ۲ سال شرایط کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یک استان محروم، با تلاش شبانه روزی و بی امان دولتمردان تغییرات ملموسی به لحاظ توسعه ای یافته است.

به حق استان کهگیلویه وبویراحمد را در آستانه سفر دوم هیات دولت می توان شاخص و پایلوتی برای میزان سنجش نگاه تحول گرا، توسعه گرایانه و محرومیت زدایی دولتمردان مردمی در حوزه های گوناگون عمرانی، اقتصادی و زیربنایی دانست.

سفر پر خیر و برکت آیت الله ابراهیم رئیسی به کهگیلویه و بویراحمد در مهر ماه سال گذشته ۲۱۷ مصوبه در پی داشت که به گفته استاندار استان این مصوبات از سال گذشته تاکنون روند اجرایی خوبی را سپری می کنند و ضربآهنگ رشد توسعه اقتصادی و عمرانی و دیگر عرصه ها در استان نواخته شده است.

کل اعتبارات زیرساختی سفر رئیس جمهور به استان بدون تسهیلات و یا ارزی برای پتروشیمی ها (پتروشیمی گچساران و دهدشت و شرکت نفت و گاز گچساران برای توسعه میادین نفتی و تغییر در وضعیت برداشت چاه های نفت و گاز) برای تغییردر وضعیت راه ها، جاده ها، آب آشامیدنی و غیره هفت هزار و ۱۲۶ میلیارد تومان اعلام شد.

با استناد به گفته وزیر کشور، دولت توانسته شرایط را از یک ریل معیوبی بر یک ریل سالمی بیندازد و همانند یک قطار هر چه جلوتر رود سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد.

دولت مردمی و عدالت محور سیزدهم از همان ابتدای آغاز به کارش، اساس برنامه ها و سیاست‌های راهبردی خود را با چاشنی محرومیت زدایی و تکمیل طرحهای نیمه تمام، برگرداندن واحد های راکد به چرخه تولید و توسعه آب، برق، گاز، جاده در مناطق محروم در جای جای ایران اسلامی بویژه استانهای کم برخورداری چون کهگیلویه و بویراحمد ترسیم کرد.

دولتمردان کهگیلویه و بویراحمدی با کارکرد و رویکردی امیدبخش اقدام به تهیه و تدوین برنامه های عملیاتی برای خروج از محرومیت انباشت شده از گذشته کردند.

آنگونه که شواهد امر نشان می دهد، کارنامه دولت، درخشان است و تاکنون گام های موثری در جهت محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال پایدار در استان برداشته شده است

به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد، استان ما از ثروتمندترین مناطق جهانی است، شهرستان گچساران ابرمخزن نفت و گاز جهان است. دو شهرستان گچساران و بهمئی دو شهرستان دارای انرژی‌های منحصر بفرد نفت و گاز هستند.

سید علی احمدزاده می گوید: کهگیلویه و بویراحمد در فراوانی و تولید آب و چشمه زارها جزو استان‌های برتربرشمرده می شود و در منابع طبیعی ، جنگل و معادن ثروتمند هستیم.

وی اضافه کرد: همچنین بیشترین سرمایه ما مردم نجیب و با استعداد استان هستندو در حالی که نیروهای استانی مستعدی داریم ولی هنوز فرصت بهره‌مندی از آن‌ها را پیدا نکرده‌ایم.

در مجموع می توان گفت که ۲۵ درصد نفت و گاز ، ۱۰ درصد آب‌های سطحی ، ۲۰ درصد جنگل‌های حوزه زاگرس ، بیش از ۳۰۰ جاذبه کم نظیر گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد اما آنگونه که باید تاکنون از این ظرفیت ها برای تقویت زیرساخت ها و اشتغال پایدار استان به خوبی استفاده و بهره برداری نشده است.

 سفر نخست رییس جمهور چه دستاوردهایی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد داشت؟

۷ هزار میلیارد تومان مصوبات سفر رئیس جمهور

احمد زاده بیان کرد: در سفر اول رئیس جمهور سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل سفر و بخشی هم از متمم سفر به استان اختصاص یافت و جمعا ارزش مصوبات به حدود هفت هزار میلیارد تومان رسید.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تاکنون ۴۷ درصد تعهد سازمان برنامه و بودجه استان در این رابطه تحقق پیدا کرده است.

احمدزاده افزود: میزان اعتبارات تخصیصی از سفر تاکنون از سوی سازمان برنامه و بودجه و سایر وزارتخانه های و نهادهای حکومتی ۲ هزار و ۴۵۴ میلیارد تومان بوده است که در واقع این میزان پول وارد استان شده است.

احمدزاده گفت: میزان تسهیلات مصوب سفر ۲ هزار و ۱۶۲ میلیارد تومان بوده ولی میزان تسهیلات پرداختی به متقاضیان از ابتدای سفر تاکنون ۲ هزار و ۴۷۳ میلیارد تومان بوده است.

وی بیان کرد: به این معنا که میزان پرداختی از خود سفر بیشتر شد و چون تعداد متقاضیان زیاد بود توجه بیشتری انجام گرفت و بیشتر از تسهیلات مصوب به متقاضیان سرمایه گذاری و اشتغال در سطح استان پرداخت شده است.

وی ادامه داد: امسال در سایه تزریق های پولی حاصل از مصوبات سفر کارها سرعت خواهد گرفت و بسیاری از پروژه‌ها تخصیص داده شد و شروع به کار شده‌اند، ولی برخی پروژه‌ها هنوز شروع نشده و اعتبارات تخصیص داده نشده که با تخصیص باقیمانده اعتبارات کارها بیشتر سرعت خواهد گرفت طوری که در اواخر سال ۱۴۰۱ قریب به ۵۰۰ میلیارد تومان تخصیص سفر دولت ابلاغ شد و عملیات کاری برخی پروژه‌ها سرعت ویژه گرفتند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بیشترین مشکل ما در استان در زمینه جاده‌های روستایی است، یک روستا در صورتی می‌تواند پیشرفت کند که تسهیل در رفت و آمد داشته باشند بنابراین اول جاده‌های روستایی و بعد آب آشامیدنی را اولویت دادیم و پس از آن گازرسانی است.

احمدزاده ابراز کرد: بسیاری از پروژه‌های نیمه تمامی که در دولت‌های قبل شروع شده بود و مشمول زمان و کندی پروژه شده بودند و به نتیجه نرسیده بودند، سال قبل به بهره‌برداری رسیدند که مدرسه‌سازی‌ها از جمله این پروژه‌ها بود.

 سفر نخست رییس جمهور چه دستاوردهایی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد داشت؟

احیای کارخانه قند یاسوج ، جانی دوباره در کالبد نماد صنعت استان

کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد از مهم ترین مصوبات سفر دور اول رییس جمهور در مهرماه ۱۴۰۰ به کهگیلویه و بویراحمد بوده که در فرآیند عملیاتی قرار گرفته است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وضعیت کارخانه قند یاسوج اظهار کرد: بخش تصفیه شکر این واحد صنعتی اردیبهشت ماه امسال و بخش چغندر و تولید قند نیز پایان فصل بهار به بهره برداری می‌رسد.

شایان نادری در خصوص منازل مسکونی کارخانه قند، گفت: در حالی که نسبت به ۱۲۰ واحد مسکونی این کارخانه تا یک ماه قبل هیچ گونه نظارتی نداشتیم، اما هم اکنون تحت مدیریت کارخانه قرار گرفتند.

در حالی که تا پیش از این پیش‌بینی می‌شد هزینه راه‌اندازی کارخانه قند حدود ۳۰۰ میلیارد تومان خواهد شد، اما نادری گفت: با هزینه کمتری از برآورد اولیه این کارخانه راه‌اندازی خواهد شد.

وی تصریح کرد: ۲۰۰ میلیارد تومان صرف بازسازی و تعمیر کارخانه قند یاسوج شده است و تعمیرات این کارخانه با استفاده از ظرفیت‌های بومی انجام شد.

نادری ضمن انتقاد از همکاری ضعیف بانک تجارت ادامه داد: در صورتی که حوزه سرمایه‌گذاری و مالی بانک تجارت همکاری لازم را داشتند این کارخانه زودتر به بهره برداری می رسید، این بانک باید ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به این واحد صنعتی پرداخت می کرد که تاکنون تنها ۵۰ میلیارد تومان پرداخت کرده است.

 سفر نخست رییس جمهور چه دستاوردهایی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد داشت؟

شمارش معکوس برای افتتاح کارخانه فرآوری گیاهان دارویی گچساران

کارخانه فراوری گیاهان دارویی یکی از مهمترین طرح های اقتصادی در حال اجرای گچساران است که فراهم شدن زمینه فرصت های شغلی جدید، بهبود درآمد کشاورزان و ایجاد بازار فروش از حداقل مزایای بهره برداری از این طرح بشمار می رود.

این کارخانه که نخستین واحد فرآوری گیاهان دارویی در استان کهگیلویه و بویراحمد قلمداد می شود، زمینه بهره وری بهینه از منابع آب و خاک را فراهم می کند زیرا میزان درآمد بهره برداران گیاهان دارویی بسیار بیشتر از محصولات زراعی است.

ساخت کارخانه فرآوری گیاهان دارویی گچساران با ظرفیت سالیانه ۱۶۰ تن دست اجراست که در این واحد تولیدی فرآوری، بسته بندی مرکبات و دیگر محصولات تولیدی کشاورزان پیش بینی شده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: کارخانه گیاهان دارویی هربی فارمر که مبتنی بر مزیت های نسبی استان طراحی و اجرا شده که فاز اول این کارخانه تکمیل شد و فاز دوم تجهیزات و راه‌اندازی خط‌های جدید باید مستقر شوند.

سید احسان عسکری افزود: این پروژه در سفر دوم رئیس جمهور، وارد فاز تولید خواهد شد و تاکنون حدود ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه برای این کارخانه مصرف شده است.

به گفته عسکری علاوه بر ارزش افزوده و تقویت معیشت بهره برداران و ارزآوری حاصل شده از صدور فرآوری گیاهان دارویی ، با بهره برداری از این طرح ۶۰ نفر به صورت مستقیم و ۲ هزار نفر به طور غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد.

 سفر نخست رییس جمهور چه دستاوردهایی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد داشت؟

شتاب بخشی به احداث پروژه های راهسازی بین استانی و شهرستانی با اعتبار مصوب ۲ هزار و ۴۸۵ میلیارد تومانی

به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکنون اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی برای جاده های روستایی استان از محل اعتبار ۲ هزار و ۴۸۵ میلیارد تومانی اعتبارات سفر تامین شده است که از این میزان ۱۶۰ میلیارد تومان آن هزینه شده است.

احمد زاده اضافه کرد: مابقی این اعتبارات تا پایان ۱۴۰۳ باید تخصیص داده شود و کارها و پروژه های تعریف شده به نتیجه برسد.

جاده پاتاوه به دهدشت

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با تکمیل جاده پاتاوه به دهدشت تعداد ۴۰۰ روستا با یکصد هزار نفر جمعیت از جاده دسترسی مناسب برخوردار شده و خدمت رسانی دولت به ساکنان آنها به سهولت صورت می گیرد.

احمدزاده به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی جاده پاتاوه به دهدشت بیش از ۹۵ درصد است و پروژه در دو نقطه بحرانی تونل ریزشی با سرعت مطلوب در حال اجرا بوده و بزودی به بهره برداری کامل می رسد.

استاندار عنوان کرد: پروژه بزرگ ملی دهدشت - پاتاوه به طول ۱۳۶ کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا - سمیرم - بهبهان است که ارتباط استان‌های جنوب کشور از جمله خوزستان را به استان های مرکزی ایران برقرار می کند و نقطه ثقل و میانبر بین استان های قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب می‌آید.

وی افزود: اجرای این پروژه و به بهره برداری رسیدن مسیر مواصلاتی آن علاوه بر کارکرد ملی آن ، پنج بخش مهم و پرجمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد شامل بخش کبگیان در شهرستان دنا، شهرستان مارگون، بخش های چاروسا و دیشموک در کهگیلویه و بخشی از شهرستان لنده را از بن بست جاده ای و محرومیت خارج می کند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با بهره برداری از این جاده با در نظر گرفتن میانگین ۶۰۰ کیلومتر در ساعت برای عبور وسایط نقلیه، بیش از چهار ساعت کاهش زمانی در مسیر جدید پاتاوه - دهدشت بوجود خواهد آمد که نقش چشمگیری در کاهش سوخت و استهلاک وسایط نقلیه و اتلاف وقت بدنبال خواهد داشت.

احمدزاده ابراز داشت: از سوی دیگر جاده پاتاوه - دهدشت با عبور از چشم انداز های زیبای طبیعی در شهرستان های دنا و بویراحمد و سپس کهگیلویه به بهبهان در استان خوزستان وصل می شود که از مزیت های مهم آن در حمل و نقل کالا ، مسافر و گردشگری است.

وی ادامه داد: هم اکنون مجریهای پروژه ها ، قریب به ۲۰۰ میلیارد تومان از وزارت راه طلبکار هستند و نیاز به تزریق اعتبار دارند .

وی تاکید کرد: عبور این مسیر از مجاورت رودخانه مارون و سرچشمه های آن به طول ۷۵ کیلومتر یکی دیگر از چشم اندازهای زیبا و مهم این مسیر محسوب می شود که در آینده از قطب های گردشگری استان به شمار خواهد رفت.

تاکنون ۲۸۲ میلیارد تومان از محل سفر نخست رئیس جمهور به استان، به پروژه پاتاوه به دهدشت تخصیص داده شده و پروژه با سرعت مطلوب در حال انجام کار است.

جاده پاتاوه به دهدشت از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان در سال ۱۳۷۳ بوده که سال گذشته در سفر هیات دولت به استان ۵۰۰ میلیارد تومان برای اتمام این جاده اعتبار داده شده است.

با تزریق این اعتبارات عملیات عمرانی جاده پاتاوه به دهدشت بسیار سرعت گرفته است.جاده پاتاوه به دهدشت یک تونل ریزشی دارد که به سرعت عملیات تکمیل این تونل در دست اقدام است.

امید است تا سفر دوم دولت به عنوان یک پروژه تاثیر گذار و بزرگ در کریدور شمال به جنوب کشور به بهره برداری برسد.

بزرگراه یاسوج به سی سخت

بزرگراه سی سخت به یاسوج به عنوان یکی از پروژه های بزرگ سفر رئیس جمهور به استان بوده که تاکنون ۱۰۸ میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است.

این بزرگراه در سفر رئیس جمهور این پروژه ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد که تاکنون ۱۰۸ میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است.آسفالت هشت کیلومتر از مسیر یاسوج به سی سخت انجام و به بهره برداری رسیده و زیر بار ترافیک رفته است.

عملیات اجرایی ۲ تونل آن با جدیت در دستور کار است و کار سرعت مطلوبی دارد.

یک دهنه پل ۳۲۰ متری روی تنگه ورودی به سی سخت باید ایجاد شود که اکنون در حال انتخاب پیمانکار است و در مجموع پروژه با سرعت قابل قبولی در حال اجراست.

تکمیل بخشی از جاده بابامیدان به گچساران محدوده گردنه شلال دان که تاکنون ۶۴ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تخصیص داده شده و امید است دو محوره شدن این جاده در ایام عید به بهره بردای کامل برسد.

اصلاح دو نقطه حادثه خیز در جاده باشت- شاه بهرام و یاسوج- بابا میدان با اعتبار مصوب ۱۰۰ میلیارد تومان که تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

تعریض ورودی دهدشت به چرام و چرام به دهدشت به عنوان یک نقطه فوق العاده حادثه خیر مورد توجه واقع شد و ۲۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب داشت که تاکنون ۲۵ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

 سفر نخست رییس جمهور چه دستاوردهایی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد داشت؟

سفر نخست رئیس جمهور آغازگر تحول در طرح های بهداشت و درمان

بیمارستان های شهرستان های بهمئی، چرام، لنده با اعتبار مصوب ۱۷۰ میلیارد تومان که تاکنون مبلغ ۱۰۵ میلیارد تومان به این پروژه ها تزریق شده است.

از این میزان اعتبار جذب شده ۲۰میلیارد تومان به بیمارستان بهمئی، ۲۰میلیارد به بیمارستان دنا، ۲۰میلیارد لنده، و ۲۰میلیارد تومان به بیمارستان چرام برای تسریع در روند اجرایی اختصاص یافته است.

بیمارستان بهمئی آماده افتتاح است و بیمارستان های چرام و لنده نیز در حال عملیات عمرانی است.

۲۰ میلیارد تومان نیز برای اجرای ۲۸ پروژه محرومیت زدایی جذب شده است که مهمترین پروژه های محرومیت زدایی شامل احداث مرکز پزشکی هسته ای،مرکز خدمات جامع سلامت، پایگاه سلامت، اقامتگاه پزشک و خانه بهداشت در مناطق مختلف استان است و با برنامه ریزی های انجام شده این تعداد طرح عمرانی تا پایان سال جاری وارد مدار بهره برداری خواهد شد.

با توجه به توسعه راه های استان، ۴۰ میلیارد تومان برای احداث و تکمیل پایگاه های اورژانس بین جاده ای استان تخصیص داده شده است که به خصوص جاده پاتاوه به دهدشت باید ویژه دیده شود.

اختصاص مبلغ ۴۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های بهداشتی و درمانی جهت ارتقای سطح خدمات بهداشتی و درمانی، اختصاص مبلغ ۵۰ میلیارد تومان برای ایجاد بخش سوختگی در بیمارستان های یاسوج و سی سخت دیده شده است.

بخش سوختگی در بیمارستان های استان وجود ندارد و بسیاری از بیماران سوختگی استان آسیب جدی می بینند که در سفر مورد توجه جدی واقع شد.

همچنین مبلغ ۳۷ میلیارد تومان جهت تعمیر سیستم گرمایشی و سرمایشی بیمارستان های استان، مبلغ ۴۰ میلیارد تومان برای احداث کلینیک ویژه در مرکز استان، مبلغ ۵۰ میلیارد تومان برای تجهیز بیمارستان های گچساران و بهمئی اختصاص یافته است.

از زمان سفر دولت مردمی و انقلابی سیزدهم به استان برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی در حوزه بهداشت و درمان استان گام های ارزشمندی برداشته شده است.

تعمیر، تجهیز و راه اندازی دو عدد چیلر تراکمی با ظرفیت ۶۰۰ تن بیمارستان امام خمینی دهدشت ، راه اندازی چیلر ۱۵۰تنی کلینیک امام سجاد (ع) دهدشت و تعمیر و تجهیز کلینیک درمانی شهید مفتح یاسوج با حمایت های مالی دولت در سال جاری از دیگر خدمات ارائه شده در حوزه عمرانی است.

 سفر نخست رییس جمهور چه دستاوردهایی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد داشت؟

شتاب بخشی به پروژه های آبرسانی

اجرای پروژه سد تنگ سرخ سرعت گرفته است و از ابتدای سفر تاکنون افزون بر ۴۰۰ میلیارد تومان به این پروزه اختصاص داده شده است.

همین هفته رئیس جمهور به وزیر نیرو دستور داده تا هر چه سریع تر از منابع مختلف از جمله تهاتر نفت، اعتبارات برنامه و بودجه و وزارت نیرو اعتبارات آن تکمیل شود تا سریع تر به بهره برداری برسد.

این پروژه به منظور تامین آب یاسوج و روستاهای حومه، تامین آب کشاورزی و صنعت یکی از طرح های حیاتی استان است.

برای تکمیل طرح آبرسانی به لیکک مرکز شهرستان بهمئی از سد کوثر ۳۸۹ میلیارد تومان مصوب شد که تاکنون ۱۶۳ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است.

این پروژه طبق برنامه تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهد رسید، سرعت انجام پروژه در یک سال گذشته بیشتر از ۱۰ سال قبل بوده است.

میزان اعتبار تخصیص داده شده در ۱۰ سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان بوده اما در حال حاضر بیشتر از ۲۰۰ میلیارد تومان به ان تخصیص داده شده و به سرعت کار در حال پیشرفت است.

۴۰ درصد پرت آب در شهر یاسوج وجود دارد و شبکه پوسیده در آبرسانی شهر یاسوج باعث مشکلات برای مردم و آلودگی آب در خیلی مناطق شده بود.

اعتبار مصوب اصلاح شبکه آب آشامیدنی شهر یاسوج از محل سفر رئیس جمهور ۲۲۰ میلیارد تومان بوده که ۵۵ میلیارد تومان از آن تخصیص داده شده است.

کار با سرعت قابل قبول در حال انجام بوده و امید است تا سال ۱۴۰۲ به بهره برداری کامل برسد و اصلاح کامل صورت گیرد.

اجرای طرح مربوط به آب و فاضلاب از جمله تکمیل تصفیه خانه چرام که اعتبار مصوب آن ۴۰ میلیارد تومان بوده و تاکنون ۲۴ میلیارد تومان به این پروژه تخصیص داده شده است.

تامین اعتبار لازم به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی از محل متمم سفر و تامین مبلغ ۶۰ میلیارد تومان برای اصلاح شبکه های آبرسانی شهرهای کوچک استان انجام گرفته است.

 سفر نخست رییس جمهور چه دستاوردهایی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد داشت؟

شتاب بخشیدن به تکمیل پروژه های سدهای خاکی استان

سد خاکی کوهبرد دهدشت با اعتبار مصوب ۴۷ میلیارد تومان در دست اجراست که تاکنون مبلغ ۱۹ میلیارد تومان به این پروژه تخصیص داده شده است.

بدنه سد به طور کامل تکمیل شده است و آبگیری آن در سال جاری آغاز شده و امسال به بهره برداری می رسد.

سد خاکی ایلی آباد در شهرستان بهمئی با اعتبار مصوب ۳۶ میلیارد تومان در سفر اکنون ۱۸ میلیارد تومان به پروژه تزریق شده است.

همچنین ۱۲۰ میلیارد تومان برای اجرای سد سرپری دهدشت از محل متمم سفر رئیس جمهور تامین اعتبار شده است.

 سفر نخست رییس جمهور چه دستاوردهایی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد داشت؟

شتاب بخشیدن به گاز رسانی روستاهای استان

از ابتدای سفر تاکنون (حدود یک سال و نیم) ۱۷۷ میلیارد تومان هزینه شده است و به ۷۹ روستا از ۹۲ روستای هدفگذاری شده گاز رسانی انجام گرفته است.

۱۳ روستای دیگر بزودی گازدار خواهند شد و در ضمن عملیات گاز رسانی به ۷۵ روستای دیگر در راستای سفر شروع شده است.

میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه های گاز رسانی در استان نیز بیش از ۵۵ درصد می باشد.

گاز کشی منازل مسکونی خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان و بهزیستی با هزینه وزارت نفت به میزان هفت میلیارد تومان می باشد.

هدف گذاری در این بخش گاز رسانی به یک هزار و ۱۶۷ واحد می باشد که ۶۶۷ واحد سهم کمیته امداد امام خمینی (ره) و ۵۰۰ واحد سهم بهزیستی است.

با توجه به تفاهم نامه منعقد شده شرکت گاز استان با کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی به محض ایجاد زیرساخت ها توسط نهادهای حمایتی و خانوارها عملیات گاز رسانی توسط شرکت گاز استان فورا صورت می گیرد.

در خصوص گازرسانی در روستاها در یک سال آینده، امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۲ به عنوان استان سبز معرفی شویم و گازرسانی‌ها در استان به اتمام برسد.

 سفر نخست رییس جمهور چه دستاوردهایی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد داشت؟

شتاب بخشیدن به طرح های بزرگ صنعتی استان

پتروشیمی های گچساران و دهدشت سرعت مطلوبی پس از سفر رئیس جمهور داشته اند به طوری که تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۲ ابرپروژه پتروشیمی گچساران با تولید یک میلیون تن اتیلن در سال و با حجم سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد یورویی به بهره برداری خواهد رسید.

در ضمن پیشرفت فیزیکی پروژه در ابتدای سفر ۸۰ درصد بوده که هم اکنون به ۹۵ درصد رسیده است و در این مدت ۲۰۰ میلیون یورو اعتبار به این پروژه تزریق شده است که تحولات مهم اقتصادی و در سطح استان و کلان کشوری به همراه خواهد داشت.

احیای واحدهای بزرگ صنعتی از جمله کارخانه قند یاسوج با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی که تاکنون ۸۰ میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی این کارخانه هزینه شده است که طبق برنامه تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

ماشین سازی پارس گچساران توسط سازمان شستا وابسته به سازمان تامین اجتماعی در ابتدای سال جاری فعالیت خود را پس از چند سال رکود آغاز کرد.

توسعه واحدهای بزرگ صنعتی از جمله کارخانه آجر دهدشت به عنوان مدرن ترین کارخانه تولید آجر در جنوب کشور (میزان ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات به طور کامل به این پروژه پرداخت شده و تا ابتدای سال ۱۴۰۲ خط توسعه تکمیل خواهد شد.

 سفر نخست رییس جمهور چه دستاوردهایی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد داشت؟

تکمیل سد چمشیر مورد تاکید رئیس جمهور

کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین چشمه سارها و رودخانه‌های خروشان با وجود میزان بارندگی ۲ برابر میانگین کشوری مردم شهرهای مختلف آن با کم آبی و بی آبی دست و پنجه نرم می کنند.

استان کهگیلویه و بویراحمد با بارشی معادل ۱۱ میلیارد مکعب و هشت و نیم میلیارد مکعب رواناب در رتبه سوم کشور قرار دارد.متوسط بارندگی از مهر ماه ۱۴۰۰ تاکنون حدود ۵۴۸ میلی متر بوده که نسبت به سال قبل پنج میلی متر بیشتر است.

برای نجات و عبور از کم آبی در استان به یک نسخه درمانگر چون سد سازی و اجرای طرحهای آبخیزداری نیاز است که باید تمام بارشی که تنها در چهار ماه از سال در استان اتفاق می افتد ذخیره شود برای هشت ماهی که بارندگی وجود ندارد.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برای این نسخه در استان پر بارش کهگیلویه و بویراحمد طراحی و اجرا صورت گرفته که ما حاصل آن دو سد کوثر و شاه قاسم بوده و هم اینک نیز سد بزرگ چمشیر گچساران در حال ساخت است.

تکمیل سد چمشیر گچساران با ظرفیت سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب از جمله طرحهای مرود تاکید سفر رییس جمهور دولت سیزدهم برود که با اقدامات انجام گرفته آبگیری شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت:سد چشمیر که امسال موفق به آبگیری آن شدیم یک ابرپروژه آب و حدود ۲ و ۳ دهم میلیارد متر مکعب ذخیره مخزن است.

احمدزاده عنوان کرد: این نوید را به مردم می‌دهیم که بر اساس گفته مسوولان سد، EC دریاچه سد چمشیر از بهترین آب‌های کشور است، نگرانی‌ها وجود ندارد و امیدبخش است، هر چقدر آب مخزن سد بیشتر شود EC آب کمتر می‌شود و از حد مطلوب انتظار فراتر رفته است. یکی از بهترین آب‌ها برای کشاورزی خواهد بود.

از آب سد چمشیر ۱۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب سهمیه داریم که به اندازه سد تنگ سرخ یا سد آبریز است و در گفت و گو با وزیر نیرو ۳۰۰ میلیون متر مکعب درخواست سهمیه آب دادم، چون ما در حال آماده‌سازی ۲ هزار هکتار برای منطقه ویژه اقتصادی گچساران هستیم.

سد چمشیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است و مطالعه احداث سد چم شیر در سال ۷۳ از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.

نیروگاه و سد چمشیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته می‌شود.

 سفر نخست رییس جمهور چه دستاوردهایی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد داشت؟

احیا و بازگشایی کارخانه ماشین سازی گچساران

کارخانه ماشین سازی گچساران که چند سال تعطیل بود که در پی سفر نخست رئیس جمهور در راستای اقدامات انجام شده برای بازگشت به تولید ، این کارخانه احیا و شادی کارگران بیکار برای بازگشتن به کارشان در پی داشت.

رئیس کارخانه ماشین سازی گچساران دراین ارتباط گفت: کارخانه ماشین سازی چهار شعبه در کشور دارد که ماشین سازی پارس یکی از آنهاست که سال ۸۷ به بهره برداری رسیده است.

نیرومند با بیان اینکه در این کارخانه ۱۱۰نفر به صورت مستقیم فعالیت می کنند، افزود: در صورت تامین زیرساخت های لازم در این کارخانه می توان اشتغالزایی آن را به ۴۰۰نفر افزایش داد.

وی عنوان کرد: تاکنون در این کارخانه ۴۰هزار تن سازه فلزی تولید و روانه بازار شده است.

رئیس کارخانه ماشین سازی گچساران ابراز داشت: این کارخانه به دلیل بدهی انباشته و معارض تاکنون چند بار مهر و موم شده بود که مجددا با حمایت مسئولان دوباره شاهد احیای آن هستیم .

 سفر نخست رییس جمهور چه دستاوردهایی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد داشت؟

چشم انداز روشن توسعه گلخانه های کهکیلویه و بویراحمد

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون کل توسعه گلخانه های استان تنها ۳۳ هکتار بوده اما در یک سال اخیر،در پنج شهرک گلخانه ای بالغ بر ۱۳۶ هکتار از زمین های استان به احداث گلخانه ها در مناطق مختلف استان اختصاص پیدا کرده است.

عسکری عنوان کرد: بخشی از این گلخانه ها اجرا و بخش عظیمی هم در حال اجرا و واگذاری است.

وی ابراز داشت: با بهره برداری از این پروژه ها تحول چشمگیری در محصولات کشاورزی و گلخانه ای استان و منطقه رخ خواهد داد .

به گفته عسکری تمام این گلخانه ها در سطح استان مجهز به سیستم آبیاری نوین می شوند و به ازای هر هکتار از این گلخانه ها برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: با تکمیل و راه اندازی این تعداد شهرک های گلخانه ای در کهگیلویه و بویراحمد برای یک هزار نفر اشتغالزایی پایدار ایجاد می شود.

براساس آمار رسمی هم اکنون ۵۰ هزار خانوار کهگیلویه و بویراحمد در ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی به فعالیت مشغولند که حاصل دسترنج این بهره برداران سالانه ۹۷۲هزار تن محصول است.

در سفر دوم شاهد افتتاح و کلنگ زنی چه طرح هایی خواهیم بود

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سیاست‌های کلان استان و سیاست‌های جدید، در حوزه نفت و گاز سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در گچساران شده است و پالایشگاه گچساران در سفر دوم دولت کلنگ زنی می‌شود.

وی افزود: همچنین تلاش می‌کنیم که پتروشیمی امونیاک چرام را به مرحله کلنگ زنی برسانی و کارخانه قند یاسوج که از تولید خارج شد مجدداً افتتاح کنیم.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: مینی پالایشگاه دهدشت با خوراک ۱۰ هزار بشکه نفت در روز کلنگ زنی می شود و حدود ۸۰۰ شغل ایجاد خواهد کرد.

در حوزه راه‌های روستایی به اعتبار زیادی نیاز داریم، کل نیازمندی‌های راه‌های روستایی را باید حل و فصل کنیم.

بسیاری از پروژه‌ها در دهه فجر به بهره‌برداری رسیده است، چند کار را مبنایی و ریشه‌ای سیاست‌گذاری کرده‌ایم که کمترین خدمت سد تنگ سرخ تأمین آب شرب پایدار مرکز استان و روستاهای حومه است، دومین خدمت آن به کشاورزی و بعد صنعت است. این سد باید سرعت بگیرد و در سال ۱۴۰۲ آبگیری شود.

سد سقاوه به عنوان آرزوی دیرینه مردم این منطقه در سفر دوم کلنگ زنی می‌شود.

همچنین گاز منطقه مختار یک ابرپروژه در حومه شهر یاسوج است، کار سرعت گرفته، پیمانکار مشغول به کار است و کلنگ زنی می‌شود، ۱۵ حلقه چاه باید احداث شود و محدوده آن از منطقه تنگ سرخ تا لردگان، حدود ۲۴۰ کیلومتر طول و حدود ۴۰ تا ۹۰ کیلومتر عرض ادامه پیدا می‌کند.

چاه‌ها بیشتر از جهار هزار متر عمق دارد. بعد از حفر چاه، یونیت‌های تأسیسات گازشیرین کن در اینجا ایجاد می‌شود و یک پروژه عظیم صنعتی در یاسوج کلنگ زنی می‌شود.

یکی از آرزوهای دیرین ما صنایع بزرگ است، پروژه پتروشیمی گچساران به عنوان یک ابرپروژه به بهره‌برداری می‌رسد، این پروژه به مدار تولید نزدیک می‌شود و برخی بخش‌های آن بصورت آزمایشی شروع به تولید کرده است.

در خصوص منطقه ویژه اقتصادی گچساران با شرکت شهرک‌های صنعتی کشور برای سرمایه‌گذاری در ایجاد آن به توافق رسیده‌ایم که کلنگ زنی می‌شود.

در کهگیلویه بزرگ، در چرام به مرحله مجوز احداث و کلنگ زنی ابرپروژه پتروشیمی اوره و آمونیاک کهگیلویه در دشت آهوی چرام رسیده‌ایم.

در بخش خصوصی، مرکز موج‌های آبی یاسوج را آماده افتتاح داریم که بصورت آزمایشی در حال بهره‌برداری است و افتتاح خواهد شد.

پل معلق یاسوج روی تنگ مهریان یک قطب گردشگری را در یاسوج ایجاد می‌کند که در حال آماده‌سازی برای کلنگ زنی است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت : در خصوص سد آبریز امید داریم وارد مدار اجرایی شود و بتوانیم از عنایت رئیس جمهور بهره ببریم، این سد در آخرین فاز مطالعات خود است، به خاطر برداشت آب در پروژه آبرسانی دهدشت غربی، میزان بلندی سد از ۱۸۷ میلیون متر مکعب به حدود ۱۲۵ میلیون متر مکعب می‌رسد.

احمد زاده ادامه داد: در خصوص راه آهن اقلید- یاسوج - گچساران با چینی‌ها وارد گفت و گو شده‌ایم، به زودی به مرحله‌ای می‌رسیم که دولت باید تضمین سرمایه‌گذاری کند و حمایت کند تا بتوانیم راه اهن اقلید- یاسوج - گچساران به خوزستان و بوشهر متصل شود، استان کریدور شمال و جنوب خط ریل کشور می‌شود.

به گفته استاندار دسترسی بنادر جنوبی به مرکز کشور، اصفهان و تهران کاهش پیدا می‌کند، نامه‌های من برای تضمین پروژه در دفتر ریاست جمهوری است، این پروژه نیاز به زمان دارد. کارهای زیربنایی در حوزه‌های مختلف آغاز شده است.

درخواست مردم شهرستان های کهگیلویه و چرام از رئیس جمهور برای احداث سد آبریز

مردم و مسئولان استان هم درخواست هایی از رئیس جمهور دارند که از مهم ترین این درخواست ها می توان به ایجاد سد آبریز اشاره کرد.

احداث سد مارون ۲ معروف به آبریز در بالادست رودخانه مارون یکی از دغدغه های مردم و مسئولان کهگیلویه وبویراحمد است.

به گزارش ایرنا، مهرماه ۱۳۹۸ رضا اردکانیان وزیر وقت نیرو تاکید کرد که عملیات احداث سد مارون ۲ معروف به آبریز با هدف انتقال آب به ۳۰هزار هکتار از زمین های تشنه شهرستان های کهگیلویه و چرام آغاز خواهد شد و دولت سابق مصمم به ساخت این طرح است.

با روی کار آمدن دولت عدالت محور سیزدهم در همه حوزه ها به ویژه عدالت در توزیع آب گام های مثبتی برای اجرای این طرح توسعه محور برداشته شده و نور امید برای تکمیل آن در دل مردم استان روشن شده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha