جریان سازی به سبک عصر جدید، شیوه، ملک سلیمان و ...

تهران- ایرنا- نگاهی به برنامه‌های تلویزیونی موفق که سال ۱۴۰۱ پخش شدند نشان از جریان سازی به سبک عصر جدید، شیوه، ملک سلیمان و باقی برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون دارد.

یکی از ابزارهای مهم جذب مخاطب در همه کشورها، ساخت برنامه هایی است که مجری شاخص یا ایده ای متفاوت دارند. این الگو بارها در تلویزیون ما مورد استفاده قرار گرفته شده و نتیجه مطلوب هم بدست آمده است. در سال ۱۴۰۱ نیز برخی برنامه ها با تبعیت از چنین شیوه ای توانستند مورد توجه قرار بگیرند و جریان ساز بشوند.

عصر جدید

پرونده سومین فصل مسابقه استعدادیابی «عصر جدید» در حالی بسته شد که باز هم توانست مخاطبان زیادی را با خود همراه کند. احسان علیخانی در مقام مجری و برنامه ساز سراغ هر سوژه ای که رفته توانسته است موفق عمل کند. روزی که او اعلام کرد دیگر «ماه عسل» را اجرا نمی کند خیلی ها به آینده این مجری بدبین بودند. «عصر جدید» اما عکس این فرضیه را ثابت کرد و نشان داد او و تیمش صاحب ایده های جدید در برنامه سازی هستند. با این حال تکلیف ساخت ادامه «عصر جدید» مشخص نیست.

دورهمی

پخش برنامه «دورهمی» نوروز سال ۹۴ در شبکه نسیم شروع شد و بارها تغییراتی اساسی به خود دید. ابتدا محراب قاسمخانی کارگردان برنامه بود اما خیلی زود از آن جدا شد چون از طرف تلویزیون اجازه فعالیت نداشت. پس از این اتفاق مهران مدیری علاوه بر اجرا، کارگردانی «دورهمی» را نیز برعهده گرفت. این برنامه در طول پخش به دلیل مصاحبه های جذاب مدیری با مهمان ها مورد توجه بود اما در فصل های آخر گرفتار یکنواختی شد. سازندگان نیز «دورهمی» را در قالب مسابقه روانه آنتن کردند. با آغاز ماه محرم پخش «دورهمی» متوقف شد و بعد از آن نیز به دلیل مصاحبه اعتراضی مدیری، از کنداکتور پاییزی بیرون ماند. شاید قسمت های باقی مانده این مسابقه نوروز روی آنتن شبکه نسیم برود. در هر حال مسابقه «دورهمی» جزو تولیدات پرمخاطب سال ۱۴۰۱ است.

خندوانه

خرداد سال ۹۳ «خندوانه» با اجرای رامبد جوان روی آنتن شبکه نسیم رفت و خیلی زود جای خود را میان مخاطبان باز کرد. این برنامه امسال به فصل هشتم رسید و برغم ضعف ها باز هم مورد توجه قرار گرفت. برگزاری مسابقات مختلف از جمله «خنداننده شو» و نیز حضور عروسک محبوب جناب خان، پویایی برنامه را در همه فصل ها حفظ کرده است. «خندوانه» پیش از آغاز ماه محرم به پایان رسید و شبکه نسیم اعلام کرد سری جدید آن تغییراتی اساسی دارد. طبق وعده ها سری نهم «خندوانه» سال آینده پخش می شود.

ملک سلیمان

در سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی، تلویزیون ویژه برنامه های متعددی پخش کرد. در این میان فصل جدید «ملک سلیمان» محصول مرکز بسیج صدا و سیما و سازمان هنری رسانه‌ای اوج ، بیش از دیگر برنامه ها مورد توجه قرار گرفت و به دلیل صحبت های متفاوت مهمان ها موفق به جریان سازی شد. در این برنامه ۱۰ قسمتی محمدعلی صدری‌نیا در گفت و گو با مهمان ها موضوعات روز از نگاه حاج قاسم را بررسی کرد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ، سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ،سردار محمدعلی جعفری، فرمانده سابق کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی،ابراهیم حاتمی کیا، کارگردان سینما و تلویزیون ، محمد مهدی همت ، فرزند شهید همت و محمد مهدی حنیف، فرزند شهید حنیف از جمله چهره هایی بودند که در «ملک سلیمان» حاضر شدند و روایت های تازه ای از منش و سبک مدیریتی شهید سلیمانی بیان کردند. این برنامه نشان داد می توان قرائت درستی از چهره های برجسته داشت و نقش آن ها را به شکل ملموس و باورپذیر تبیین کرد. کما این که شیوه مدیریتی شهید سلیمانی می تواند به عنوان راهبرد، نصب العین مسولان بویژه در شرایط امروز قرار گیرد.

شیوه

پس از درگذشت مهسا امینی و بالا گرفتن بحث ها درباره مساله حجاب، شبکه چهار برنامه زنده «شیوه» را در کنداکتور قرار داد. پس از مدت ها خیلی از چهره های ممنوعه اجازه حضور در تلویزیون پیدا کردند و بحث هایی «متفاوت» درباره حجاب، حکمرانی و ... شکل گرفت. یکی از عوامل موفقیت «شیوه» به اجرای خوب عطاءالله بیگدلی برمی گردد که بخوبی می تواند بحث ها را هدایت کند. پخش این برنامه ادامه دارد و بنظر می رسد سال آینده هم روی آنتن باشد. هرچند به دلیل آرام شدن شرایط اجتماعی، «شیوه» تب و تاب اولیه را ندارد اما همچنان برنامه ای قابل تامل و جریان ساز است.

تهمتن

شبکه نسیم در ادامه برند سازی سراغ مسابقه بزرگ «تهمتن» رفت؛ برنامه ای که شیوه ای تازه در ایجاد رقابت میان ورزشکاران پیش گرفته و تاکید آن بر ذکاوت و قدرت بدنی با تاکید بر روحیه پهلوانی است. «تهمتن» با اجرای آیدین ختایی و بهداد سلیمی نه تنها محل رقابت است که توجهی ویژه به خانواده ها و اخلاق دارد. «تهمتن» از معدود مسابقات موسوم به «بیگ پروداکشن» است که برغم موفقیت، ساخت ادامه آن در هاله از ابهام قرار دارد. تلویزیون بیش از پیش نیازمند ساخت این دست مسابقات مهیج ، اخلاقی و با تولید عظیم است.

زندگی پس از زندگی

در حالی که ویژه برنامه های افطار شبکه های مختلف تلویزیون شبیه به هم شده اند و از الگوی «ماه عسل» پیروی می کنند، شبکه چهار ایده ای نو رو کرد. «زندگی پس از زندگی» نخستین بار سال ۹۹ روی آنتن رفت و به دلیل موفقیت فصل های دوم و سوم آن نیز ساخته شد. این برنامه به کارگردانی، تهیه کنندگی و اجرای عباس موزون است که به بیان تجربیات نزدیک به مرگ افراد مختلف می‌پردازد. فصل سوم «زندگی پس از زندگی» نیز مورد توجه قرار گرفت و احتمالا سری جدی آن برای ماه رمضان ۱۴۰۲ ساخته شود.

حسینیه معلی

از جمله برنامه هایی است که نگاهی تازه به موضوعات مذهبی دارد. فصل اول «حسینیه معلا» همزمان با ماه محرم و صفر با اجرای حامد سلطانی و همراهی مداحان مشهوری چون سعید حدادیان، سید مجید بنی‌فاطمه ، مهدی رسولی و ... روی آنتن شبکه سه رفت. فصل جدید این برنامه همزمان با اعیاد شعبانیه شروع شده و این بار احمد اکبرنژاد مجری است و رضا هلالی، احمد واعظی، مهدی رسولی و حجت الاسلام مصطفی کرمی به عنوان کارشناس حضور دارند. در فصل اول رویکرد «حسینیه معلا» مداحی و تعزیه بود و سری دوم به مدیحه سرایی اختصاص دارد. این برنامه توانسته طیف زیادی از مخاطبان را با خود همراه کند.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha