باید بستر افزایش انگیزه فعالان حوزه فرهنگ و هنر فراهم شود

نوشهر - ایرنا - رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر بروز خلاقیت در حوزه تدوین و نشر کتاب را کار ساده ای ندانست و گفت: اکنون در دوران گذار باید به حوزه مطالعات و نشر کمک و بستر افزایش انگیزه و مطالعات را برای فعالان حوزه فرهنگ و هنر فراهم کرد.

به گزارش ایرنا ، بابک شمس ناتری روز دوشنبه در آیین رونمایی کتاب استاندارد جوشکاری خطوط لوله و تاسیسات وابسته به آن با حضور جمعی مسوولان و استادان دانشگاه در سالن اجتماعات این اداره افزود: امروز با توجه به گذر زمان و تحول در دنیای کنونی هرآنچه در این دنیای متفاوت برای همه ما متصور است اگر این تصورات دیده نشود آسیب زا خواهد بود.

این کتاب در سال جاری با تدوین و ترجمه مهدی اسمعیلی انارستانی و دکتر هژیر حیاتی دهلقی ویراستار و همچنین ویراستاری علمی دکتر علی نورزاد با همراهی انتشارات مهدوخت تهران به چاپ رسیده است.

وی بیان داشت : اگر با این نگاه به این موضوع نگریسته شود به طور حتم گامی برای ایجاد انگیزه نخبگان، فرهیختگان و نویسندگان و ناشران کتاب برداشته می شود و بنابراین این آیین رونمایی یک اتفاق ارزشمند و بی نظیری است که باید از ناشر، نویسندگان و مترجمان این کتاب که می تواند در حوزه صنعت نقش بسیار کار آمدی داشته باشد قدردانی کرد.

باید بستر افزایش انگیزه فعالان حوزه فرهنگ و هنر فراهم شودا

استاد دانشگاه تهران دانش آموخته دکترای زبان آلمانی در این آیین گفت : به دنبال بررسی های بعمل آمده در انتشارات کتاب پی برده شد کتابی که در حوزه استاندارد به چاپ نرسیده و کتابی هم وجود داشت مربوط به سال ۱۳۶۷ و پاسخگوی نیاز امروز متخصصان و مهندسان این صنعت انتقال خطوط گاز در کشور نیست.

علی نورزاد ویراستار علمی این کتاب و مدیر انتشارات مهدخت تهران افزود : نکته مهم تر از آنجایی که خطوط لوله گاز رسانی از شهرستان نور به کلار آباد در حال اجرا است بنابراین تدوین و چاپ این کتاب هم به نظر می رسید یک نیاز ضروری است و به همین خاطر تصمیم به ویراستاری علمی و نشر آن صورت گرفت.

وی تاکید کرد : امروز باید به تناسب توسعه و رشد تکنولوژی دنیا تلاش کرد و از سویی از آنجایی که کشور در حال چابک سازی است بنابراین می توان با این خلاقیت ها هم از خروج ارز صرفه جویی نمود و افزون بر آن با تدوین نشر چنین کتاب هایی به دانش و مهارت آموزی متخصصان کشور افزود.

هژبر حیاتی دانش آموخته دکترای مدیریت استراتژیک و مترجم این کتاب هم گفت : از آنجا که کشور عزیزمان ایران، در چرخه پیشرفت و رقابت با کشورهای مشابه در صنعت نفت و گاز بوده و جهت مقابله با تحریم های بین المللی و عرضه به هنگام محصولات نقتی و گازی، نیاز به نوعی چابک سازی در راستای کاهش هزینه های تولید و عرضه و انتقال بهینه محصولات مربوطه است بنابراین به منظور همسویی با استانداردهای نوین دنیا یک موضوع ضروری و مبرم به نظر می رسد و آن رعایت استانداردهای جوشکاری در عرصه صنعت است.

وی افزود : این کتاب یک موضوع دانش بنیان بوده و استفاده از آن می توان درجهت رفع نیازهای روزمره صنعت جوش و جوشکاری به ویژه در خطوط انتقال نفت و گاز، نقش مهمی را ارائه داد.

وی توضیح داد : آخرین کتاب استاندارد جوشکاری خطوط لوله در ایران، در سال ۱۳۶۷ منتشر شده که بسیار قدیمی بوده و به روز نیست و از آنجا که این کتاب از کتاب های اصلی، تخصصی و مرجع بوده، بنابراین در خطوط انتقال نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاه و پتروپالایشگاه ها، کاربرد فراوان دارد و در درخصوص ژورنال استاندارد جوشکاری خطوط لوله و تاسیسات وابسته به آن می توان به این موضوع اشاره کرد.

باید بستر افزایش انگیزه فعالان حوزه فرهنگ و هنر فراهم شودمترجم دیگر این کتاب گفت : با روند رو به رشد صنعت پتروشیمی یکی از عوامل مهم آن صنعت جوش و جوشکاری هست.

مهدی اسمعیلی ارنارستانی اظهارداشت: هرچقدر ساز ه های ما مهمتر در نظر گرفته شود عوامل تست آن مهم تر و دقیق تر باید اجرا شود تا از کیفیت متریال اطمینان حاصل داشته باشیم که در این کتاب به صورت کامل و دقیق تمام روش های تست (vt.pt.rt.mt.ut) به صورت روان بیان شده و قدم قدم مراحل یادگیریش برای خواننده قرار گرفته است.

باید بستر افزایش انگیزه فعالان حوزه فرهنگ و هنر فراهم شود

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha