۱۱ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۱۶
کد خبرنگار: 2237
کد خبر: 85045289
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

از همه ظرفیت های داخلی گیلان برای تامین آب‌ کشاورزی استفاده می کنیم

رشت- ایرنا- استاندار گیلان با تاکید بر ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت های داخلی استان برای تامین آب کشاورزی استان گفت: برای استفاده بهینه از ظرفیت های آبی گیلان باید به سمت کشاورزی مدرن پیش رفته و از حالت سنتی خارج شویم.

به‌گز ارش خبرنگار ایرنا، اسدالله عباسی روز پنجشنبه در جریان بازدید از پروژه های لایروبی و ساماندهی آب‌بندان های شهرستان های لنگرود و آستانه اشرفیه با اشاره به نگرانی ها درباره تامین آب در فصل پیش روی کشاورزی استان گفت: تمامی تلاش‌ها، برای بهره گیری بهینه از ظرفیت ها و منابع آبی و آماده سازی استان برای تامین منابع آبی و رفع نگرانی کشاورزان در دست‌انجام است.

وی یکی از برنامه های راهبردی استان را استفاده از ظرفیت های آبی همچون آب بندان ها و استخرها دانست و گفت: طی سال گذشته تلاش کردیم از ظرفیت سد سفیدرود، چاهها، آب رودخانه ها و نهرهای سنتی استفاده کنیم و امسال نیز با توجه به نگرانی های ناشی از کاهش باران برای فصل زراعی پیش رو، برنامه ریزی های مان جلوتر و بهتر از پارسال است.

وی با تاکید برضرورت استفاده صحیح از ظرفیت های آبی استان گفت: سردهنه ای که امروز در شهرستان لنگرود از آن بازدید شد یکی از سردهنه های بزرگی است که بیش از ۲ هزار هکتار از زمین های زراعی مردم را تحت پوشش قرار می دهد.

وی افزود : به دلیل نوساناتی که در جریانات رودخانه وجود داشت، مردم هزینه هایی را متحمل می شدند و برهمین اساس یک کار اساسی اینجا در حال شکل گیری است و به منظور استفاده بهینه و اصولی از ظرفیت آب در این منطقه، قرارداد اجرای این پروژه با پیمانکار بسته شده است.

استاندار گیلان ادامه داد:در لنگرود آب بندان بزرگی است که سالیان سال به حال خودش رها شده بود اما امسال لایروبی ۵۰۰ هکتار از این آب بندان را آب منطقه ای استان شروع کرده و بخشی را هم جهاد کشاورزی انجام می دهد و بخش هایی هم توسط پیمانکاران انجام می شود.

وی اضافه کرد: اعتباراتی برای بخش هایی که مربوط به شبکه هاست، پیش بینی شده و امید است با همکاری مردم سال آینده نسبت به سال های گذشته به خوبی آب استان را مدیریت کنیم و از تمامی ظرفیت های آبی گیلان بهره وری لازم را داشته باشیم.

باید برای مقابله با خشکسالی از کشاورزی سنتی خارج شویم

وی با بیان اینکه اهتمام داریم، تقویم زراعی را هر چه سریعتر با هماهنگی جهاد کشاورزی و آب منطقه ای در استان داشته باشیم، گفت: در تقویم زراعی طوری برنامه ریزی می کنیم که کشاورزان بتوانند ازامکاناتی که برای آمادگی کشتزارهای اعم از توزیع به موقع کودهای مورد نیاز همچون پتاس، بذور، همچنین آماده شدن شبکه های آبیاری مدرن و نیمه مدرن و تسطیح اراضی مکانیزاسیون لازم استبرنامه ریزی شده تا برداشت را به صورت علمی داشته باشیم و از حالت سنتی خارج شود.

استاندار گیلان خاطر نشان کرد:طی سال های آینده نمی توانیم فقط منتظر بارش باران باشیم و باید با برنامه ریزی و مشارکت مردم از ذخایرآبی موجود به طور بهینه استفاده کرده و اگر مردم مشارکت داشته باشند، جای نگرانی نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان هم درباره این پروژه گفت: لایروبی و ساماندهی آب بندان کیاکلایه شهرستان لنگرود از محل بند (ز) تبصره هشت به مساحت ۵۴ هکتار به ارزش ریالی حدود ۱۴ میلیارد ریال درحال اجرا می باشد.
وحید خرمی افزود : یکی از بزرگترین پروژه های آب منطقه ای گیلان در عرض رودخانه سفیدرود در منطقه چهارده شهرستان آستانه اشرفیه به طول 470 متر با مبلغ قرارداد حدود 15 میلیارد تومان در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، ۱۷۱ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار استان از سد سفیدرود تامین می شود.

کاهش بیش از ۵۰ درصد ی سفید رود نسبت به سال گذشته و ذخیره ۱۹ درصدی سد سفید رود نگرانی هایی را برای کشاورزان ایجاد کرده است.

سد سفید رود از شرایط بارشی و منابع آبی استان‌های زنجان، قزوین، کردستان، اردبیل، البرز و آذربایجان شرقی تاثیر می‌پذیرد.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌ های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود، بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.
شهرستان لنگرود در شرق گیلان واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha