۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۱۵
کد خبرنگار: 5369
کد خبر: 85042306
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نخست وزیر مصر با امیر قطر دیدار کرد

۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۱۵
کد خبر: 85042306
نخست وزیر مصر با امیر قطر دیدار کرد

تهران- ایرنا- نخست وزیر مصر امروز دوشنبه با امیر قطر در شهر دوحه دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی قطر(قنا)، "مصطفی کمال مدبولی" نخست وزیر مصر که در راس هیاتی به قطر سفر کرده است صبح امروز( دوشنبه) با شیخ "تمیم بن حمد آل ثانی" امیر این کشور دیدار و رایزنی کرد.

این دیدار در دیوان امیری در دوحه انجام شد.

دو طرف در این دیدار درخصوص همکاری های دوجانبه و راه های تقویت آن رایزنی کردند.

امیرقطر و نخست وزیر مصر درمورد آخرین تحولات منطقه و جهان نیز تبادل نظر کردند.

در این دیدار شیخ خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی نخست وزیر قطر نیز حضور داشت.

منابع خبری یکشنبه شب گزارش دادند که مصطفی مدبولی نخست وزیر مصر برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ در رأس هیأتی بلندپایه به قطر سفر کرده است.

بر اساس بیانیه دولت مصر، مدبولی را یک هیأت عالی رتبه شامل وزرای برنامه ریزی و توسعه اقتصادی، بهداشت، دارایی، تجارت و صنعت و رئیس اداره اقتصادی کانال سوئز همراهی می‌کنند.

در این بیانیه آمده که این سفر در چارچوب تمایل دو کشور برای همکاری و توسعه روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف مورد علاقه مشترک صورت گرفته است.

بنابراین گزارش، در این سفر گفت وگوهای گسترده بین مقامات دو کشور و امضای تعدادی از اسناد و یادداشت‌های تفاهم برای تقویت همکاری‌های دوجانبه و بررسی فرصت‌های افزایش سرمایه‌گذاری قطر در مصر انجام خواهد شد.

دولت مصر در پایان اعلام کرده که این سفر در پاسخ به دعوت شیخ «خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی» نخست وزیر قطر صورت گرفته است.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر نیز شهریور گذشته با امیر قطر در دوحه دیدار و گفت‌ وگو کرده بود.

این سفر از این جهت حائز اهمیت بودکه برای نخستین بار پس از بحران چند ساله در روابط میان قاهره و دوحه انجام شده است. اوایل تیر ماه نیز امیر قطر به مصر سفر کرده بود.

بحران روابط میان عربستان در کنار مصر، امارات و بحرین با قطر از ۱۵ خرداد ۹۶ آغاز شد.

مصر به همراه کشورهای عربستان، امارات و بحرین در سال ۲۰۱۷ با زدن اتهام‌های گوناگون به دوحه از جمله حمایت از تروریسم، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با قطر قطع و دوحه را محاصره زمینی، دریایی و هوایی کردند.

قطر نیز با رد اتهام‌های مطرح شده از سوی همسایگان عرب خود و مصر، آنها را به کوشش برای دست‌اندازی به حاکمیت قطر و تسلط بر منابع آن متهم کرد.

اما سرانجام سران شورای همکاری خلیج فارس در چهل و یکمین نشست خود که ۱۶ دی ماه ۹۹ در شهر العُلا با هدف آشتی و مصالحه میان اعضا به میزبانی عربستان برگزار شد، با امضای توافقنامه و صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که به اختلاف های خود با «دوحه» پایان دادند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha