۹۳۰ هزار پرونده رتبه‌بندی تاکنون تشکیل شده است

تهران - ایرنا - معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: ۹۳۰ هزار پرونده رتبه بندی شامل شاغلان و بازنشسته‌ها تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، صادق ستاری فرد امروز در نشست خبری با عنوان گزارش فرآیند رتبه بندی و برگزاری آزمون پیش رو با بیان اینکه نو معلمان ۳۰ هزار نفر را شامل می‌شوند ، افزود: ۴۱۱ هزار و ۷۷۰ نفر احکام قطعی صادر شده است.

وی اظهارداشت: ۳۴۵ هزار و ۶۰۷ نفر در مجموع که از این میان توزیع رتبه‌ها از رتبه یک تا پنج، ۳۱ هزار و ۵۹۲ نفر رتبه یک، ۸۱ هزار و ۲۸ نفر رتبه دوم، ۲۱۸ هزار و ۵۸۱ نفر رتبه سه، رتبه چهارم ۱۳ هزار و ۱۶۳ نفر و هزار و ۲۳۸ نفر رتبه پنجم هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فرآیند رسیدگی به اعتراض هم از روز نهم آغاز می‌شود، ادامه داد: یک کار تیمی جدی در حال انجام است که این مهم به سرانجام برسد، اما درباره نمایش احکام افرادی که نمایش قطعی صادر شد، می‌توانند در سامانه شخصی خود وضعیت را مشاهده کنند.

سال آینده حدود ۷۰ هزار نفر بازنشسته می‌شوند

ستاری فرد یادآور شد: در سال آینده با بازنشستگی ۸۴ هزار نفر با سونامی بازنشستگی روبه رو هستیم و برآورد این است که از این تعداد ۲۰ درصد همچنان استمرار خدمت داشته باشند و حدود ۷۰ هزار نفر بازنشسته شوند.

وی افزود: راهکار مطلوب این است که خروجی دانشگاه فرهنگیان، جایگزین تعداد بازنشستگان شوند اما اکنون میزان خروجی‌ها نیاز آموزش و پرورش را پاسخ نمی‌دهد. هرچند حمایت‌های جدی برای ارتقای زیرساخت‌ها انجام دادیم اما هنوز این مقدار جبران نشده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از راهکارها آزمون استخدامی بر اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است، گفت: آزمون تغییرات جدی پیدا کرده و منجر به شناسایی و جذب نیروی باکیفیت خواهد شد.پیش بینی می‌شد که آزمون استخدامی در اسفندماه برگزارشود اما به ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ موکول شد.

ستاری فرد با بیان اینکه ثبت نام از پایان هفته یعنی نهم یا دهم اسفندماه آغاز می‌شود، ادامه داد: آموزگاران اولویت این آزمون هستند و در مجموع ۲۸ هزار و ۱۷ آموزگار دوره ابتدایی، استثنایی، عشایری و مرزی جذب خواهند شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه منابع و مواد آزمونی اصلاح شده‌اند، اظهارکرد: فرآیند مصاحبه و گزینش و موارد امتیاز در ۲۳ حیطه به صورت کامل مشخص شده است، اکنون در ارزیابی تکمیلی یا همان مصاحبه باید بتوانیم از ظرفیت نیروی غیربومی ارزیابان حرفه ای بهره‌مند شویم.

ستاری فرد افزود: پیش از این مصاحبه‌ها در سطح استانی انجام می‌شد، اکنون به دنبال تربیت ارزیابان حرفه ای هستیم. تغییر دیگر در خصوص سن داوطلبان است که پیش از این تفکیکی برای مدرک آنها وجود داشت اما این را برداشته‌ایم و امسال طبق قانون، حداقل سن ۲۰ و حداکثر سن ۴۰ سال است تا دهه شصتی‌ها هم بتوانند در این آزمون شرکت کنند.

وی عنوان کرد: با توجه به مصوبه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدت زمان فعالیت تمام وقت در مراکز آموزشی دولتی از سقف سن، کسر می‌شود که در دفترچه آزمون نیز قید خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: شرایط احراز شغل تغییر داده شده که مهمترین تغییر آزمون است، در آزمون سال۱۴۰۰،۹۹، ۹۸ حدود ۷۰ درصد شرکت کنندگان فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد، غیردولتی و پیام نور بودند و از ظرفیت نخبگانی به درستی استفاده نشده بود.

ستاری فرد یادآورشد: آزمون تیمز و پرلز نشان می‌دهد که عملکرد دانش آموزان در مهارت خواندن و نوشتن و محاسبات ریاضی ضعیف است، یک دلیل این موضوع به این برمی گردد که معلم دوره ابتدایی باید از بنیه علمی قوی برخوردار باشد و مهارت‌های چندساحتی براساس سند تحول بنیادین داشته باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: شاخص ها و ویژگی‌های شخصیتی شغل معلمی در چند حوزه تقسیم می‌شود، شایستگی‌های عمومی در قالب ۲۳ شاخص در دفترچه مشخص شده که در مصاحبه سنجیده می‌شود. حدنصاب اصلاح شده و میانگین نمره سه نفر اول هر منطقه مبنای حدنصاب قرار می‌گیرد.

ستاری فرد افزود: افراد بیشتری وارد فرآیند ارزیابی تکمیلی و مصاحبه می‌شوند. سال گذشته از مجموع سهمیه‌های دریافت شده، ۹هزار و ۷۷۵ صندلی ما خالی ماند و در مرحله تکمیل ظرفیت برای این موضوع کمک ، باید اجازه دهیم نخبگان سایر رشته ها نیز در آزمون شرکت کنند، تقویت علوم ریاضی و علوم پایه را در دوره ابتدایی مدنظر داریم.

وی عنوان کرد: در آزمون‌های قبلی سهم نمره آزمون کتبی ۷۰ درصد و مصاحبه ۳۰ درصد بود که در آزمون پیش رو سهم آزمون ۴۰ و سهم مصاحبه ۶۰ درصد در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نتایج نهایی آزمون نیمه تیرماه اعلام می‌شود، عنوان کرد: تا اواخر شهریور فرصت شرکت در دوره مهارت آموزی فراهم می‌شود، کل آزمون هزار امتیاز دارد که ۴۰۰ امتیاز آن مربوط به آزمون کتبی و ۶۰۰ امتیاز مربوط به ارزیابی تکمیلی است.

ستاری فرد ادامه داد: حداقل نمره برای قبولی ۴۷۰ امتیاز است. در واقع ورود و شرکت در آزمون تسهیل شده، اما قبولی سخت‌تر شده است.

ادامه دارد...

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha