فعالیت‌های کشاورزی در قم با محوریت سند الگوی کشت توسعه می‌یابد

قم - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با توجه به محدودیت‌های منابع آبی و لزوم استفاده از گونه‌های گیاهی کم‌آب‌بر و مقاوم در اراضی کشاورزی قم، توسعه فعالیت‌های کشاورزی استان با محوریت سند الگوی کشت دنبال می‌شود.

محمد رضا حاجی رضا روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه اولویت اصلی ما در سازمان جهاد کشاورزی قم، تامین امنیت غذایی مردم است، افزود: تحقق این هدف نیازمند به‌کارگیری برنامه‌ای منسجم و عملیاتی است که آن را در قالب سند الگوی کشت استان تدوین کردیم و همه بخش‌ها بر اساس محورهای این سند فعالیت‌های خود را دنبال خواهند کرد.

وی بیان داشت: درحال حاضر بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی استان قم به فعالیت می‌پردازند، که حاصل تلاششان تولید سالانه بیش‌از ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات غذایی است، بنابراین باید به فکر برنامه‌ای بود که بتوانیم با وجود همه محدودیت‌های استان در بحث تامین آب و سایر موارد موثر در فرآیندهای کشاورزی، سطح تولید این بخش را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: اجرای سند الگوی کشت در قم علاوه بر افزایش سطح تولید محصولات غذایی مورد نیاز مردم و پایداری تامین امنیت غذایی، عامل موثری برای گسترش فرصت‌های شغلی و درآمدزایی بیشتر در بخش کشاورزی استان است و از این رو، مورد استقبال بهره‌برداران نیز قرار خواهد گرفت.

حاجی رضا گفت: اجرای برنامه‌های راهبردی همچون الگوی کشت را در بخش کشاورزی قم با جدیت دنبال خواهیم کرد و در این زمینه از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارائه روش‌های جدید و به‌کارگیری فناوری‌های نوین در سطح مزارع و باغات نیز به شکل مطلوب، بهره‌خواهیم برد.

وی ادامه داد: برای اجرای موفق این برنامه ظرفیت‌های تحقیقاتی سازمان جهاد کشاورزی قم نیز با ایجاد پردیس فناوری و نوآوری در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیانی که علاقه‌دارند تا در حوزه کشاورزی فعالیت کنند،‌ قرار گرفته است.

مجموعه پردیس فناوری و نوآوری کشاورزی و منابع طبیعی استان قم با ایجاد زمینه فعالیت برای بیش‌از ۳۰ شرکت دانش‌بنیان ایجاد شده‌است؛ این مجموعه بر اساس ماموریتی که دارد تلاش می‌کند با بهره‌گیری از نیروی انسانی توانمند به‌عنوان یک نهاد حامی فناوری، ضمن ایجاد فضای حمایتی و ارائه خدمات با ارزش افزوده به ذی‌نفعان، بتواند زیرساخت‌های مناسبی را برای تولید هرچه بیشتر محصولات، افزایش سطح اشتغال و گسترش ثروت در بخش کشاورزی قم فراهم آورد.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در این استان فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha