گام‌های تدریجی دولت برای پیشگیری از ورود پساب معدنی به رودخانه چالوس

نوشهر - همزمان با هشتمین روز دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی در آیینی با حضور جمعی از مسوولان ۲ واحد معدنی حاشیه رودخانه حفاظت شده چالوس به سیستم تصفیه خانه پساب مجهز شدند.

به گزارش ایرنا، هدایت رسوبات ناشی از فعالیت معادن شن و ماسه به داخل رودخانه حفاظت شده چالوس معضلی که سال ها اکوسیستم و محیط زیست این رودخانه مهم شمال کشور را با چالش جدی مواجه کرده است .

با شکل گیری دولت جهادی سیزدهم ، پیگیری مسوولان منطقه به ویژه فرماندار و رئیس اداره محیط زیست یکی از موضوعات اولویت داری که در دستور کار قرار گرفت تعیین تکلیف روند فعالیت کارگاه های تولیدی شن و ماسه فاقد استاندارد و ملاحظات زیست محیطی در این شهرستان بود که بتدریج این اقدامات در حال نتیجه دادن است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالوس روز چهارشنبه در این آیین گفت : برای خریدار ی و نصب تجهیزات سیستم تصفیه خانه پساب در این ۲ واحد تولیدی حدود ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

سید اصغر مطهری افزود : از این اعتبار حدود ۳۰۰ میلیارد ریال آن برای خریداری و نصب تجهیزات شرکت میاندشت کندوان و بقیه هم در لله جار مرزن آباد از سوی بهره برداران این بخش هزینه شد.
وی بیان داشت : در بیش از یکسال گذشته نشستی که با صاحبان کارگاه های تولیدی شن و ماسه در دفتر کار برگزار کردم از آنان خواسته شد که برای ادامه فعالیت راهی جز تجهیز و تقویت سیستم تصفیه خانه واحدهای تولیدی آنان وجود ندارد.

گام‌های تدریجی دولت برای پیشگیری از پساب معدنی به رودخانه حفاظت شده چالوس
این مسوول زیست محیط زیست افزود ؛ هم اینک از مجموع تعداد هفت کارگاه تولیدی شن و ماسه ، ۲ کارگاه به علت رهاسازی پساب معدن به داخل رودخانه چالوس اقدام به تعطیلی آن ها شد و بقیه هم تا حدودی در حال تقویت سیستم تصفیه خانه پسابشان هستند.
مدیر عامل شرکت میاندشت کندوان تولید کننده شن و ماسه در بخش مرزن آبادچالوس گفت : بابت تقویت سیستم تصفیه خانه پساب به فیلترینگ حدود ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
امید شایگان افزود : با این اقدام آبی که بابت شستشو ماسه استفاده می شود دوباره باز چرخانی و به دور ریخته نمی شود و در همین بخش از آن استفاده می شود.
به گفته وی با راه اندازی این سیستم جدید بستر اشتغال برای ۱۸ نفر در سه نوبت کاری فراهم شد.
مدیر این کارگاه تولیدی با قدردانی از مسوولان به ویژه فرماندار و محیط زیست نسبت به توصیه و تاکیدشان در تجهیز و تقویت سیستم تصفیه خانه پساب معدنی خاطر نشان کرد: به طور یقین حفاظت و مراقبت از رودخانه چالوس که یکی از رودخانه های حفاظت شده مهم کشور است ضمن آنکه حفظ آن دغدعه مسوولان باید باشد بلکه ما صاحبان این واحدهای تولیدی هم باید بیش از پیش نگران این موضوع باشیم.

این رودخانه از دامنه شمالی ارتفاعات کندوان و طالقان سرچشمه می گیرد و پس از جریان به طول حدود ۷۲ کیلومتر و گذر از وسط شهر چالوس به دریای خزر می ریزد .
به خاطر تکثیر و پرورش ماهیان نادر دریای خزر در آن نظیر قزل آلای خال قرمز. سفید. آزاد و گونه های دیگر ذخیرگاه ارزشمند آبی مازندران به شمار می رود ماهی خاص و بومی هم به نام زردک در این رودخانه زیست می کند

برابر آمار پنج رودخانه حفاظت شده در سطح کشور جریان دارد که سه رشته آن در مازندران که به نام های هراز ، چالوس و سرابرود شهرت دارد.

در دهه فجر امسال ۵۶ طرح با سرمایه گذاری ۹۳۰ میلیارد ریال در این شهرستان به بهره برداری رسید .

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha