روایت سیمرغ؛ فرش قرمز آفت جشنواره فیلم فجر بود+فیلم

تهران- ایرنا- کارشناس و منتقد سینما، جشنواره فیلم فجر را مهمترین جشن انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر دانست و گفت: در این سال‌ها آفت‌هایی از جمله فرش قرمز به آن اضافه شده بود که غیر از حاشیه‌سازی هیچ اتفاقی برای جشنواره فیلم فجر نبود که امسال حذف شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «رویای سیمرغ» ویژه برنامه خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هر شب به صورت زنده از پردیس ملت (خانه رسانه) با حضور منتقدان سینما برگزار می‌شود، در ششمین شب این برنامه علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده کارشناس و منتقد سینما به شرایط و تعییرات این دوره از جشنواره پرداخت.

عبدالعلی‌زاده در این نشست اظهارداشت: هر موضوعی که در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، پرداخته شود، به هویت و ماهیت جشنواره اشاره می‌کند، جشنواره فیلم فجر مهمترین جشن انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر است، این جشنواره به این دلیل شکل گرفت که راهبرد سال آینده سینمای ایران ار این طریق به اهل فن و متخصصان منتقل شود و آنان بدانند که سال آینده چه فیلمی بسازند که در قالب نظام فرهنگی کشور مورد توجه قرار بگیرد.

وی گفت: این مسیر بعد از دهه ۶۰ تعمدا توسط جریان‌هایی که خیلی آشکار نیستند، منحرف شد و جشنواره به سمت دیگری رفت، آنچنان که در دوره‌های گذشته، به ضد خود و به ضد فرهنگ ایرانی تبدیل شد، به عنوان مثال در موضوع زن ما فیلم‌هایی داریم که در مسیر یا هدف دشمن، عمل می‌کنند، در کشور خودمان، با تیم ایرانی فیلمی ساخته شده است که جایگاه مادر را با هدف تخریبی نابود می‌کند، فیلم‌هایی داشتیم که جعل تاریخ انقلاب و تاریخ مقاومت شهری ما بودند و اینها تعدادشان کم نیست؛ فیلم‌هایی که افکار عمومی را دچار بحران‌هایی می‌کنند که واقعیت ندارند.

این کارشناس و منتقد سینما افزود: امسال یک فرصت تاریخی اتفاق افتاد تا سازمان سینمایی به عنوان برگزارکننده جشنواره فیلم فجر، به تصمیماتی برسد و اصلاح امور را تسریع کند، در جزییاتش اینکه بالاخره بخشی از بدنه سینما مورد تجدید نظر قرار گرفت. یک بخشی از جشنواره، آفت‌هایی به آن اضافه شده بود که غیر از حاشیه‌سازی هیچ اتفاقی برای جشنواره فیلم فجر نبود از جمله فرش قرمز که امسال حذف شد، فرش قرمز یک موضوع اقتصادی و مالی است که با نگاه ایرانی و جایگاه این جشنواره متفاوت است، اگر در جشن خانه سینما اتفاق بیفتد، اشکالی ندارد، اینجا یک جشنواره راهبردی است که این آفات به آن آسیب رساند.

چهل‌ و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با شعار «اخلاق، امید و آگاهی» به دبیری مجتبی امینی از ۱۲ تا ۲۲ بهمن در تهران و ۳۱ استان کشور برگزار می‌شود. در این دوره از جشنواره ۲۴ اثر در بخش سودای سیمرغ به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha