۱۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۱:۴۳
کد خبرنگار: 780
کد خبر: 85019096
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اولین گام عملی آنکارا در مسیر برقراری رابطه با دمشق

دمشق – ایرنا – از قرار معلوم آنکارا در مسیر عملی هرچند محدود به برقراری رابطه با دمشق افتاده و از کلام به عمل رسیده است.

به گزارش دفتر منطقه ای ایرنا در دمشق، در روزهای اخیر ارتش ترکیه یک پایگاه خود را که غیرقانونی در خاک سوریه (شمال غرب) ایجاد کرده بود، برچیده است.

منابع خبری پنج شنبه گذشته گزارش دادند، که ترکیه پایگاه نظامی در "قسطون" در ادلب واقع در شمال غرب سوریه را تخلیه کرده است. این پایگاه در شمال شهر اریحا قرار دارد و در مسیر بین‌المللی موسوم به "ام-۴" واقع شده است.

اهمیت این اقدام از آن جهت می باشد که در صورت برچیده شدن این پایگاه و عدم حمایت ارتش ترکیه از گروه های تروریستی حاضر در این منطقه، جاده مهم بین المللی "ام- ۴" هرچه سریعتر باز شود.

چند روز پیش نیز، سایت های نزدیک به گروه تروریستی هیئة تحریر الشام (النصره سابق) مدعی شدند که ارتش سوریه یک پایگاه ترکیه را در روستای "افس" هدف قرار داده است.

این سایتها خبر دادند که در جریان این حملات، شماری از سربازان ترکیه کشته و یا زخمی شدند و یک بالگرد متعلق به این کشور، افراد کشته و زخمی را به خاک ترکیه منتقل کرد ولی آنکارا اظهار نظری در این باره نکرد.

به دنبال این اقدام ارتش ترکیه، وزیر دفاع این کشور نیز اعلام کرد که در ادامه مذاکرات سه جانبه عادی سازی روابط آنکارا و دمشق، نشست سه‌جانبه هیات‌های فنی ترکیه، روسیه و سوریه در روزهای آینده برگزار می شود.

"خلوصی آکار" طی سخنرانی در رزمایش زمستانی ۲۰۲۳ نیروهای مسلح ترکیه در قارص بدون اشاره به اشغال چند ساله برخی مناطق شمال غرب سوریه تصریح کرد که تنها هدف ترکیه مبارزه با تروریست‌ها است و دولت آنکارا تلاش دارد تا از مرزها و شهروندان خود در برابر تروریسم محافظت کند.

وی همچنین گفت که «ترکیه می‌خواهد اطمینان حاصل کند که برادران و خواهران سوری در ترکیه در شرایطی امن و داوطلبانه به سرزمین‌ها و خانه‌های خود باز می‌گردند».

با شروع بحران سوریه در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱) ترکیه نیز در کنار رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی – عربی در حمایت از گروه های تروریستی – تکفیری علیه مردم و حکومت سوریه قرار گرفت، ولی از چند ماه پیش روزنه های تغییر روش آنکارا درخصوص رابطه با دمشق، البته پس از شکست اکثر گروه های تروریستی دیده شده است.

اولین مذاکرات پس از ۱۱ سال بین وزرای دفاع ترکیه و سوریه در ماه دسامبر در روسیه و با هماهنگی مسکو برگزار شد.

مقامات دمشق به ویژه "بشار اسد" رییس جمهور این کشور بارها تاکید کرده اند که پیش شرط مهم برای برقراری مجدد روابط آنکارا - دمشق، این است که ترکیه، نظامیان اشغالگر خود را از خاک سوریه خارج و پایگاه های غیرقانونی خود در خاک سوریه را برچیند و در عین حال به حمایت تسلیحاتی از تروریست ها پایان دهد و به حاکمیت ملی سوریه نیز احترام بگذارد.

هرچند آنکارا شروع به برچیدن اولین پایگاه نظامی خود در شمال غرب سوریه کرده ولی هنوز راه زیادی برای برچیدن دهها پایگاه غیرقانونی دیگر ترکیه در سوریه و همچنین اجرای دیگر شروط دمشق از سوی آنکارا باقی مانده است.

مطمئنا در صورت اجرای شروط دمشق از سوی آنکارا، راه برای برقراری رابطه میان ترکیه و سوریه فراهم می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha