۱۴ بهمن ۱۴۰۱، ۲۲:۱۳
کد خبر: 85018817
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 مقام فرانسوی: غرب به جنگ با روسیه نزدیک شده است

تهران-ایرنا- جرارد آرود، سفیر سابق فرانسه در آمریکا روز جمعه گفت غرب به جنگ با روسیه نزدیک است، زیرا نمی‌تواند اجازه دهد اوکراین شکست بخورد و به اعتبار جهانی آن ضربه وارد شود.

به گزارش جمعه شب ایرنا از خبرگزاری "تاس", وی در مصاحبه با یک شبکه سوئیسی گفت: ما واقعاً به جنگ با روسیه بسیار نزدیک هستیم. ما به حدی از اوکراین حمایت می‌کنیم که دیگر نمی‌توانیم شکست این کشور را بپذیریم.

آرود که به عنوان سفیر فرانسه در سازمان ملل نیز خدمت کرده است، افزود: شکست اوکراین شکستی برای غرب و از دست دادن باورنکردنی اعتبار در مقابل جهان خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کی‌یف می‌تواند پیروز شود، گفت: با توجه به توازن قدرت, بیشتر کارشناسان نظامی معتقدند که اوکراین نمی‌تواند شکستی قاطع به روسیه وارد کند.

به گزارش ایرنا, از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در اسفند ماه گذشته، کشورهای غربی به ویژه آمریکا و انگلیس با تشدید فشار تحریم‌ها علیه روسیه بیش از پیش به آتش ناآرامی‌ها در اوکراین دامن زده‌اند.

انگلیس یکی از کشورهایی است که به بازیگر فعالی در عرصه جنگ اوکراین تبدیل شده و اصرار دارد که اوکراین باید به لحاظ نظامی تقویت شود تا نه تنها دربرابر روسیه مقاومت که علیه اهداف استراتژیک این کشور نیز حمله کند. این درحالیست که افشاگری اخیر یک مقام نظامی اسبق انگلیس درباره قدمت تسلیحات ارتش این کشور، این شائبه را ایجاد کرده که انگلیس در راستای مدرن‌سازی ارتش خود، تجهیزات از رده خارج به اوکراین ارسال می‌کند تا برای مهمات جدید جا باز کند.

جنگ در اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

رئیس جمهوری روسیه شهریور ماه گذشته برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرد و از اوکراین خواست خصومت را کنار بگذارد. اما ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین تحت القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب عنوان کرد که زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهور دیگری در روسیه به قدرت برسد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha