۱۲ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۱۹
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85016253
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

دیپلمات روس: مسئولیت هرگونه تشدید تنش بر سر پیمان نیواستارت با واشنگتن است

تهران- ایرنا- سفیر روسیه در آمریکا گفت: مسکو به پیمان «کاهش تسلیحات راهبردی جدید» موسوم به «نیواستارت» پایبند است و مسئولیت هر گونه تشدید تنش ها بر سر این پیمان به طور کامل برعهده واشنگتن است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری روسی تاس با اشاره به این که اظهارات آناتولی آنتونف در واکنش به گزارش وزارت خارجه آمریکا مطرح شده است، نوشت: در گزارش وزارت خارجه آمریکا، روسیه به نقض مفاد پیمان نیواستارت متهم شده اما این گزارش خاطرنشان می کند که مسکو می تواند با موافقت با حضور ناظران در خاک این کشور و توافق بر سر نشست کمیسیون مشورتی دوجانبه، به تعهدات خود در قبال این پیمان بازگردد.

آنتونف در این زمینه گفت: «اول از همه»، قابل توجه است که این گزارش سالانه با چه سرعتی آماده شده است. «نسخه های قبلی» آن که فاقد اتهامات «هیجانی» بود، به طور معمول در ماه آوریل یا حتی بعد از آن منتشر می شدند.

وی افزود: امسال، با توجه به رویارویی جنون آمیز با روسیه که غرب آغازگر آن بوده است، وزارت خارجه آمریکا آشکارا مشتاق بوده مجموعه ادعاهای بی اساس دیگری را در حوزه کنترل تسلیحاتی علیه ما مطرح کند. این اتهامات برای اولین بار درخصوص پیمان نیواستارت مطرح شده که کشور ما سالها کاملا به آن پایبند بوده است. برخلاف واشنگتن که بر اساس این پیمان، مسئولیت حذف بیش از یکصد سلاح راهبردی را برعهده دارد.

سفیر روسیه افزود: چنین اقداماتی، اهداف اصلی پیمان نیواستارت را در حفظ توازن سلاح های تدافعی استراتژیک بین طرف ها تضعیف می کند.

آنتونف تاکید کرد: درخصوص اتهام های مربوط به معافیت موقت تاسیسات راهبردی روسیه از سازوکار بازرسی های این پیمان و تعویق نشست کمیسیون مشورتی دوجانبه، چنین اقداماتی از الگوهای قدیمی آمریکا پیروی می کند. واشنگتن نمی تواند ریشه مشکلات را ببیند و از این رو، دیگران را مقصر می داند.

سفیر روسیه همچنین خاطرنشان کرد: مسکو بارها به دولت آمریکا اشاره کرده است که وضعیت پیمان استارت جدید، نتیجه مستقیم جنگ ترکیبی است که غرب علیه کشور ما به راه انداخته است. ما هشدار داده ایم که کنترل تسلیحات را نمی توان از واقعیت های ژئوپلیتیک جدا کرد.

وی اظهارداشت، در عین حال، روسیه به اهداف پیمان نیواستارت متعهد است و همچنان آن را ابزاری مفید برای حفظ ثبات راهبردی و تضمین امکان پیش بینی روابط بین قدرت‌های بزرگ هسته‌ای می‌داند. ما قصد داریم به رعایت محدودیت های اصلی این پیمان و تبادل اطلاعیه ها و داده های مربوطه ادامه دهیم.

سفیر روسیه در پایان با بیان اینکه مسئولیت تشدید تنش ها بر سر نیواستارت کاملا بر عهده واشنگتن است، گفت: هیچ پیشرفتی در کنترل تسلیحات، بدون تجدید نظر آمریکا در سیاست های شکست خورده تحمیلی خود بر روسیه پدید نخواهد آمد.

آنتونف، آگوست گذشته (مرداد) در پاسخ به سوال خبرگزاری تاس گفته بود: محدودیت های مختلف اعمال شده توسط آمریکا و متحدانش علیه مسکو، بازرسی های روسیه تحت پیمان نیواستارت را غیرممکن می کند.

به گفته وی، فقدان پروازهای منظم بین روسیه و آمریکا، بسته بودن حریم هوایی آمریکا به روی هواپیماهای روسیه و مشکلات در اخذ روادید ترانزیت برای بازرسان و خدمه پرواز شرایطی را ایجاد کرده که مانع بازرسی ها می شود.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز اوایل ماه جاری گفته بود شرایط کنونی اجازه نمی دهد تاریخی جدیدی برای نشست کمیسیون مشورتی دوجانبه درباره پیمان نیو استارت تعیین شود.

مسکو و واشنگتن پیمان جدید کاهش تسلیحات راهبردی- نیو استارت- را در سال ۲۰۱۰ امضا کردند. این سند تصریح می کند که هفت سال پس از اجرای این پیمان، هر یک از دو طرف نباید در مجموع بیش از ۷۰۰ موشک بالستیک قاره پیما (ICBM)، موشک بالیستیک پرتاب‌شونده از زیردریایی (SLBM) و بمب های استراتژیک داشته باشند و حمل کلاهک ها و پرتابگرها، موشک های بالستیک قاره پیما و پرتاب شونده از زیر دریایی را محدود می کند.

دو کشور روسیه و آمریکا این پیمان ۱۰ ساله را در فوریه سال ۲۰۲۱ برای پنج سال دیگر تمدید کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha