۱۱ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۵۲
کد خبرنگار: 5353
کد خبر: 85014829
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

چالش اختلاف غرب برای ارسال جنگنده اف- ۱۶ به اوکراین و نگرانی کی‌یف

تهران- ایرنا- خواسته جدید اوکراین از غرب مبنی بر ارسال جنگنده‌های اف‌-۱۶ به‌ کی‌یف، اندکی پس از اعلام تصمیم برای ارسال تانک‌های تهاجمی به اوکراین، اظهارات ضد و نقیض مقام‌های غربی را به همراه داشته‌ است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، همزمان با پیش‌روی‌های اخیر روسیه و پس تسلیم شدن آلمان در برابر فشار چندماهه واشنگتن و هم پیمانانش در ناتو برای ارسال تانک‌های تهاجمی لئوپارد۲ به اوکراین، کی‌یف اکنون به سراغ جنگنده‌های نسل چهارم مانند جنگنده‌ اف‌۱۶ رفته است.

در حالی که اظهارات اخیر مقامات فرانسه و لهستان نشان از تمایل این دو کشور به ارائه جنگنده‌ها به کی‌یف دارد، جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا عصر روز گذشته در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا واشنگتن جت‌های جنگنده اف-۱۶ در اختیار اوکراین قرار می‌دهد؟ گفت: خیر.

روز گذشته و پیش از اظهارات بایدن در واشنگتن، امانوئل مکرون رییس‌جمهوری فرانسه در رابطه با احتمال ارائه جنگنده‌ها نسل چهارم به اوکراین به خبرنگاران گفته بود: در تعریف حمایت نظامی هیچ سلاحی کنار گذاشته نمی‌شود.

وی همچنین تاکید کرده بود که هر اقدام این چنینی به شاخص‌های متعددی بستگی دارد؛ از جمله پرهیز از تنش‌زایی و اطمینان از اینکه جنگنده‌ها «خاک روسیه را لمس نمی‌کنند» [برای حمله به خاک روسیه به‌ کار گرفته نمی‌شود].

ماتئوش موراویسکی نخست وزیر لهستان نیز در اظهاراتی پیش از صحبت‌های شب گذشته بایدن، آمادگی این کشور را برای ارائه جنگنده‌های اف‌۱۶ به اوکراین اعلام کرد.

وی در تارنمای خود در این باره نوشت: هر گونه نقل و انتقال در این زمینه با «هماهنگی کامل» اعضای ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) انجام خواهد شد.

اولاف شولتس صدراعظم آلمان نیز دو روز پیش و در واکنش به درخواست کی‌یف برای ایجاد ائتلاف جنگنده‌های غربی گفته بود برلین هیچ جنگنده‌ای در اختیار اوکراین قرار نمی‌دهد.

در همین رابطه،‌ قرار است الکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین امروز در پاریس با رییس‌جمهوری فرانسه دیدار کند.

اگرچه زلنسکی بر تسریع ارسال کمک‌های نظامی به ‌کی‌یف اصرار دارد، اما از صدها تانک مدرن و خودرو زرهی که در هفته‌های گذتشه غرب اعلام کرد در اختیار اوکراین قرار ‌می‌دهد، اکثریت ‌آن‌ها ماه‌ها تا زمان تحویل فاصله دارند.

بن والاس وزیر دفاع انگلیس روز گذشته بدون اینکه زمان دقیقی تعیین کند، اعلام کرد که تانک‌های چلنجر این کشور تا آوریل یا مِه (اردیبهشت یا خرداد ماه) به اوکراین تحویل می‌شوند.

بوریس پیستوریوس وزیر دفاع آلمان نیز در این باره اظهار داشت: نخستین گروه از تانک‌های جنگی لئوپارد از آلمان تا حدود سه ماه دیگر به اوکراین فرستاده خواهد شد.

در این میان، هفته گذشته دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ ریاست ‌جمهوری روسیه یک روز پس از اعلام خبر تصمیم آلمان برای ارسال تانک‌های تهاجمی لئوپارد۲ به اوکراین در اظهاراتی تاکید کرد: ناتو با ارسال کمک‌های نظامی به کی‌یف به طور مستقیم در جنگ اوکراین دخالت دارد.

وی با بیان اینکه دخالت غرب در جنگ روند افزایشی دارد تاکید کرد: کمک‌های نظامی روز افزون غرب به اوکراین هیچ تاثیری بر روند درگیری‌ها ندارد.

اندیشکده مطالعات جنگ در آمریکا درباره روند جنگ اوکراین و پیش‌روی‌های اخیر روسیه نوشت: ناتوانی غرب در تامین نیازهای اوکراین در سال گذشته دلیل اصلی توقف کی‌یف در ماه‌های اخیر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha