توسعه ۲ هزار هکتاری شهرک‌ کشاورزی آذربایجان غربی در دستور کار است

ارومیه - ایرنا - سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: توسعه ۲ هزار هکتاری شهرک‌های کشاورزی این استان در راستای افزایش بهره‌وری از منابع آب و خاک ضروری و در دستور کار است.

به گزارش ایرنا، خسرو شهبازی روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: توسعه بخش گلخانه‌ها و تولیدات آن مورد توجه جدی است تا بتوان به وسیله آن با دانش‌های نوین کشاورزی به تولید محصولات بیشتر با کاهش ۱۰ برابری مصرف آب دست یافت.
وی با بیان اینکه رسیدن به راندمان آبیاری به ۳۲ درصد کمتر از میزان فعلی در استان پیگیری می‌شود، ادامه داد: امسال ۲۹۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در طرح جهش تولید مشارکت داده شده‌اند.

شهبازی اظهار کرد: بخاطر کمک به‌ این موضوع بیمه محصولات کشاورزی نیز با جدیت پیگیری می‌شود ضمن اینکه با تلاش‌های انجام گرفته بیمه اراضی کشاورزی این استان امسال با افزایش چشمگیری چهار برابر نسبت به سال قبل شده است.
وی یادآور شد: در زمینه مبارزه با آفات و امراض گیاهان، غلات و محصولات باغی در برنامه‌های سازمان گنجانده شده و با روش‌هایی پیش می‌رویم که کمترین سموم در اراضی کشاورزی استفاده شود.

توسعه ۲ هزار هکتاری شهرک‌ کشاورزی آذربایجان غربی در دستور کار است

شهبازی با اشاره‌ به اینکه روند صادرات سیب مطلوب و بحث تهاتر هم در دست پیگیری است، گفت: طی رایزنی‌های انجام شده سعی می‌شود تا شرایط لازم برای تهاتر موز و سیب برای صادر کنندگان فراهم شود.

وی یادآور شد: استاندار آذربایجان غربی گام‌های مثبتی در این راستا برداشته‌اند و صادرات این محصول از استان به کشورهای هندوستان، پاکستان و لیبی در حال انجام است.

شهبازی با بیان اینکه توجه به احیای دریاچه ارومیه نیز از اقداماتی است که در راستای آن جهاد کشاورزی به سهم خود تلاش می‌کند، افزود: در سال‌های گذشته توسعه باغات و کشاورزی را لحاظ کرده‌ایم ولی این بخش مورد غفلت واقع شده که سعی می‌شود با برنامه‌های متعدد این دریاچه احیا شود.
سرپرست جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: تکمیل و افزایش ذخایر کاربردی، توسعه گلخانه‌ها و محصولات کم آب بر هم از برنامه‌های در دست اقدام است.


۸۵ طرح کشاورزی آذربایجان غربی در دهه فجر آماده بهره برداری است

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در بخش دیگری گفت: همزمان با گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ۸۵ پروژه عمرانی و تولیدی بخش کشاورزی با صرف سه هزار و ۲۰۲ میلیارد ریال در سراسر استان به بهره برداری می‌رسد.

شهبازی با اشاره به شعار دهه مبارک فجر امسال که کشاورزی دانش بنیان ضامن امنیت غذایی نامگذاری شده است، اظهار کرد: با افتتاح این پروژه‌ها برای یک هزار و ۴۳۱ نفر اشتغال پایدار ایجاد می‌شود.
وی افزود: ۵۶۲ مورد تثبیت اشتغال و یک هزار و ۷۷۶ خانوار نیز از عواید اجرای این طرح‌ها بهره مند می‌شوند.
وی اضافه کرد: از مجموع پروژه‌های آماده بهره برداری تعداد ۵۱ طرح در بخش آب و خاک و امور فنی و مهندسی، هفت طرح در زیر بخش معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی آماده سازی شده است.
شهبازی یادآور شد: تعداد هفت پروژه در حوزه معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی شامل یک واحد تولید انواع کود آلی، ۲ واحد سردخانه، واحد تولیدی پنیر گوسفندی، واحد سورت و بسته بندی میوه و ۲ واحد تولید پوره میوه در شهرستان‌های مهاباد، میاندوآب، ارومیه و اشنویه است.
وی ادامه داد: تعداد ۱۰ پروژه از مجموع پروژه‌های قابل افتتاح بخش کشاورزی استان، در زیر بخش معاونت بهبود تولیدات دامی است که شامل ۶ مورد واحد پرواربندی گوساله، یک واحد پرورش گوسفند داشتی، واحد پرواربندی بره، واحد مرغداری مرغ تخمگذار و مرغ گوشتی در شهرستان‌های چالدران، ارومیه، خوی و چایپاره است.
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: ۵۱ پروژه آب و خاک نیز شامل اجرای ۳۴ مورد انواع سیستم‌های نوین آبیاری با مجموع مساحت ۴۳۸ هکتار، طرح‌های انتقال آب با لوله، احداث استخر ذخیره آب، مرمت و لایروبی قنوات، احداث کانال بتنی و بهسازی کانال‌های عمومی و انهار سنتی در بیشتر شهرستان‌ها است.
شهبازی تاکید کرد: تعداد هشت پروژه از مجموع ۸۵ پروژه قابل افتتاح بخش کشاورزی استان، در زیر بخش تعاون روستایی است که این پروژه‌ها شامل احداث فروشگاه مصرف تعاونی روستایی، جایگاه محوری دو منظوره، سورت و بسته بندی میوه، ۲ مورد دفتر خدمات کشاورزی غیردولتی، فروشگاه سموم و کارگزاری توزیع کود شیمیایی و یک مورد مرمت انبار، دیوارکشی و محوطه سازی انبار است.
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به چهار طرح در حوزه عشایری اشاره کرد و گفت: تعداد چهار پروژه عشایری آماده افتتاح شده که تامین آب اعم از بهسازی چشمه، خط انتقال آب با لوله، پمپاژ، شبکه توزیع، ۲ مورد احداث منبع آب و یک مورد احداث پل در شهرستان‌های چایپاره، اشنویه و خوی را شامل می‌شود.
به گفته وی، یک پروژه پرورش ماهیان سردآبی در شهرستان خوی نیز آماده افتتاح شده است.
شهبازی اظهار کرد: تعداد چهار پروژه از مجموع پروژه‌های قابل افتتاح بخش کشاورزی استان، در زیر بخش معاونت بهبود تولیدات گیاهی شامل سه مورد گلخانه توت فرنگی در شهرستان ارومیه و یک مورد گلخانه سبزی و صیفی در شهرستان چایپاره است.
وی اهداف اصلی مجموعه را مشارکت جدی در احیای دریاچه ارومیه، افزایش درآمد بهره‌ برداران، رونق تولید، رفع موانع سرمایه گذاری در این بخش و تامین امنیت غذایی مردم و بطور کلی توسعه کشاورزی پایدار بیان کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha